افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات سلولزی

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۲۴:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۹۲۳

رییس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در گفت‌وگو با اگزیم نیوز در ارتباط با وضعیت بازار محصولات صنایع سلولزی و افزایش 100 درصدی آنها، ابراز داشت: قیمت تمامی محصولات صنایع سلولزی از جمله پوشک بچگانه، پوشینه بزرگسال، دستمال کاغذی و دستمال حوله چندین برابر شده است. شرکت‌های توزیع در هر بار مراجعه تا 20 درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

فصیح خوشگرد با اشاره به اینکه این صنعت در فهرست دریافت ارز دولتی جایی نداشته یادآورشد: گرانی مربوط به کلیه محصولات سلولزی است و تنها شامل پوشک بچه نمی‌شود زیرا واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه که وارداتی است با کمبود شدید نقدینگی روبرو شده‌اند. زیرا بنگاه‌ها توان مالی محدودی دارند و تأمین مواد اولیه با دلار 13 هزار تومانی برای آنها مشکل است، برهمین اصل ناگزیر به افزایش قیمت هستند.

به گفته وی کمبود کالای پوشک در بازار وجود دارد به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با هیأت دولت به آن اشاره کردند. واقعیت این است که دلایل مختلفی وجود دارد که این کالا در بازار کمیاب شده، تقاضای کاذب و خرید بیش از اندازه مصرف‌کنندگان، نوسانات ارزی و افزایش هزینه تولید که قیمت‌گذاری را برای تولیدکنندگان دچار مشکل می‌کند و کمبود مواد اولیه وارداتی و التهاب‌های مردم و عدم اطمینان آنها از ارایه کالاهای مصرفی به بازار هم از عوامل دیگر است. رییس هیأت مدیره انجمن صنایع سلولزی افزود تولیدکننده وظیفه‌اش تأمین نیاز مصرف‌کننده است و در شرایط فعلی تمام شرکت‌هایی که تحت پوشش انجمن فعالیت می‌کنند کالاهای تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کنند. ولی متأسفانه این روزها مقدار زیادی پوشک وارداتی که در انبارهای مختلف از جمله استان البرز احتکار شده بود توسط مسوولان مرتبط کشف و از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسانده، شده برخی از سودجویان نیز با تفکر اینکه قیمت ارزهای خارجی هنوز رو به افزایش است بعضی از محصولات را با هدف فروش بیشتر احتکار می‌کنند و پوشک بچه یکی از این محصولات است.

خوشگرد در مورد عرضه کم و قیمت بالای صنایع سلولزی عنوان کرد: 90 درصد مواد اولیه این صنعت وارداتی است که با توجه به تلاطم در بازار ارز و عدم تخصیص ارز دولتی، ضمن کمبود با گرانی روبه رشد نیز مواجه است. این در حالی است که مواد اولیه بسیاری در گمرک باقی مانده اما برای ترخیص آن موانع فراوانی وجود دارد.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران با بیان اینکه در ابتدا قرار بود ارز دولتی برای واردات مواد اولیه این صنعت اختصاص پیدا کند اما در ادامه وزارت صنعت اعلام کرد که ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد، گفت: بخشی از رشد قیمت این محصولات در بازار را می‌توان با عدم تخصیص ارز دولتی و کمبود مواد اولیه توجیه کرد اما بخش قابل توجهی از این گرانی معلول عدم مدیریت نهادهای نظارتی است.

وی از کاهش تولید کارخانجات سلولزی به دلیل نبود مواد اولیه خبر داد و افزود: در شرایط فعلی قیمت محصولات سلولوزی از 50 تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است، که در این زمینه طی جلسات متعددی با وزارت صنعت درخواست برخورداری از ارز دولتی برای واردات مواد اولیه این صنعت را داشته ایم که در صورت تجدید نظر و تخصیص به موقع، می‌توانیم بحران پیش آمده را تا حدودی کنترل کنیم.

به گفته خوشگرد طبیعی است که تمام صنایع با دوران سختی روبرو هستند. شرکت‌ها با مشکلات زیادی برخورد می‌کنند که برطرف کردن اینگونه موانع در ادارات دولتی باعث آسیب‌های زیادی به چرخه تولید می‌شود ولی در وزارت صنعت مسوولان مرتبط با صنعت (صنایع سلولزی و شیمیایی) در این مدت با وجود ازدحام ارباب رجوع به دفتر مربوطه، با صنعت ما همکاری خوبی داشتند.

 

 

ارسال نظر