کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۳۱:۰۹
کد خبر: ۱۲۸۵۹۲

افزایش کم‌سابقه نرخ ارز در ترکیه

قیمت ارزهای خارجی در ترکیه که پس از افزایش یک ماه اخیر مقداری کاهش یافته بود، طی پنجشنبه و جمعه بطور کم سابقه‌ای افزایش یافت؛ بطوری که هر دلار به قیمت 6.85 لیر و هر یورو نیز به نرخ 7.98 لیر به فروش رسید. همچنین مرکز آمار ترکیه با انتشار گزارشی اعلام کرده شاخص اعتماد اقتصادی این کشور در پایان ماه جاری نسبت به ماه گذشته 9درصد کاهش داشته است. کارشناسان سیاسی و اقتصادی ترکیه احتمال ادامه روند کاهش اعتماد اقتصادی در هفته‌ها و ماه‌های آتی را پیش‌بینی کرده‌اند.

انفجار انبار مهمات در کربلا

خبرگزاری‌های عراقی از وقوع یک انفجار شدید در انبار مهمات یکی از نیروهای تابع الحشد الشعبی در کربلا خبر داده‌اند. این انفجار ابتدا در اثر آتش‌سوزی در بیرون یکی از مقرهای مربوط به «سرایا السلام» در جاده الزهرا در منطقه حی المعلمین کربلا و سپس سرایت آن به داخل انبار تسلیحات این نیرو رخ داد. اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر نشده اما خبرهای اولیه حاکی است این انفجار تلفات جانی در بر نداشته است.

توسعه روابط اربیل و مسکو در بخش انرژی

نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در دیدار با معاون وزیر انرژی روسیه در اربیل بار دیگر بر سیاست توسعه روابط اقتصادی اقلیم در حوزه انرژی با روسیه تاکید کرده است. به‌گزارش ایرنا، اقلیم کردستان عراق در حوزه انرژی بر توسعه روابط با ترکیه و روسیه متمرکز شده و امیدوار است بتواند در میان‌مدت ضمن افزایش صادرات نفت خود با احداث خط‌لوله گازی که روس‌ها در اقلیم سرگرم ساخت آن هستند گاز خود را روانه بازارهای جهانی کند.

آنکارا: خرید اس400 تهدیدی برای ناتو نیست

رییس مجلس ملی ترکیه گفته خرید سامانه دفاع موشکی اس400 از روسیه به هیچ‌وجه تهدیدی علیه متحدان و کشورهای عضو ناتو نیست. به گزارش آی‌تی‌وی، بینالی ییلدریم گفته: «منطقه خاورمیانه با مشکلات و درگیری‌های پیچیده‌ای مواجه است که مشاهده وقایع داخلی عراق و سوریه می‌تواند آینه‌ای از بحران خاورمیانه باشد، بنابراین ترکیه به عنوان کشوری در این منطقه پر خطر مجبور به محافظت از امنیت ملی و مرزهای خود بوده و به همین منظور احتیاج ضروری به سامانه‌های دفاعی دارد.» ایالات متحده نسبت به خرید سامانه‌های روسی توسط ترکیه هشدار داده و این اقدام را تهدیدی برای ناتو می‌داند.

 

ارسال نظر