چالش‌ها تعطیلات را به کام ماکرون تلخ کرد

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۲۵:۵۱
کد خبر: ۱۲۸۵۸۵
چالش‌ها تعطیلات را به کام ماکرون تلخ کرد

گروه جهان     طلا تسلیمی

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در بازگشت از تعطیلات تابستانی روزهای دشواری پیش‎روی خود خواهد داشت. کاهش میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌ها، کناره‌گیری غیرمنتظره وزیر محیط زیست از کابینه دولت و رسوایی محافظی که در روز کارگر با مخالفان درگیر شده بود، بر دستورکار رییس‌جمهوری جوان فرانسه سایه انداخته‌اند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، کناره‌گیری دراماتیک نیکولا اولو از ریاست وزارت محیط زیست در دولت ماکرون در میانه یک مصاحبه رادیویی، تابستانی ناخوشایند را برای رییس‌جمهوری فرانسه رقم زد. پیش از حرکت ماکرون به سمت اقامتگاه ریاست‌جمهوری در حوزه مدیترانه هم تصاویری از محافظ او منتشر شد که در روز کارگر در شمایل یک افسر پلیس تظاهرکنندگان را کتک می‌زد. اکثریت حزبی ماکرون در پارلمان فرانسه به او کمک کرد تا از دو رای عدم اعتماد در ارتباط با رسیدگی نامناسب به این رسوایی، جان سالم به در ببرد. اما همین دو جلسه رای اعتماد برای اولین مرتبه در تاریخ فرانسه احزاب جناح راست و چپ را در جبهه مخالف ماکرون متحد ساخت.

استعفای اولو و انتقاد او از سرخوردگی‌ها در مدت‌ زمان فعالیتش در دولت و اشاره به اینکه ماکرون در راستای پیشبرد دستورکار سبز خود تنها قدم‌های کوچکی برداشته، سبب شد میزان محبوبیت ماکرون برای چهارمین ماه متوالی کاهش یابد و به کمترین میزان در کل دوره ریاست‌جمهوری او (34 درصد) برسد.

پروفسور برونو کاتری تحلیل‌گر سیاسی در «ساینس‌پو» در اشاره به بازگشت ماکرون از تعطیلات طولانی تابستانی، گقت: «کناره‌گیری اولو خبر بسیار بدی برای ماکرون است، چرا که پیش از آن هم او در بازگشت از تعطیلات تابستانه روزهای دشواری پیش رو داشت. بودجه با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مساله بنالا (رسوایی محافظ ماکرون) به‌شدت به محبوبیت رییس‌جمهوری آسیب زده است. اقدام اولو در ترک دولت هم یک عنصر دشوار دیگر به معادله می‌افزاید.» طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط شرکت مشاوره اودوکسا «دنتسو» به درخواست روزنامه فیگارو، اکثریت فرانسوی‌ها (55 درصد) از کناره‌گیری اولو متاسف هستند و 65 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم فکر می‌کنند که این اتفاق عواقب بدی برای دولت ماکرون خواهد داشت. ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ افراطی «نافرمان» سه‌شنبه گذشته در توئیتی نوشت این مساله نشان می‌دهد که فروپاشیدن ماکرونیسم آغاز شده است.

ماکرون که در پی وعده برنامه اصلاحات در حمایت از تجارت‌ها، تقویت رشد و اشتغال‌زایی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پیروز شد، در سال اول حضور در کاخ الیزه چندین موفقیت قابل‌توجه به دست آورد. او قوانین بازار کار فرانسه را دگرگون کرد، خطوط‌ریلی دولتی فرانسه را اصلاح کرد و مالیات‌ها را کاهش داد. اگرچه این تغییرات حال‌و‌هوای داخل فرانسه و چهره این کشور در خارج را دگرگون ساختند، اما همچنان در آمارها و گزارش‌ها بازتاب چندانی نداشتند. نرخ بیکاری اندکی بالاتر از 9 درصد ثابت مانده و از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ماکرون تنها 0.3 درصد کاهش داشته است. ادوارد فیلیپه نخست‌وزیر فرانسه، یکشنبه (فردا) در رابطه با برنامه بودجه سال 2019 که ماه آینده از آن رونمایی می‌شود، گفت که این برنامه برمبنای پیش‌بینی رشد 1.7 درصدی تنظیم شده که 0.2 از پیش‌بینی رشد اعلام شده در ماه آوریل کمتر است.

اما به عقیده لورن بیگورگن رییس موسسه مونتین، ماکرون چالش‌های بزرگ‌تری از استعفای اولو پیش رو دارد: «نرخ رشد آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم و بودجه موازنه دشواری خواهد بود. چالش انتخابات‌های اروپایی در سال آینده هم وجود دارد: انتخاب نامزدها و محافظت از پروژه‌های اروپایی در بستری دشوارتر صورت می‌گیرد. و ما هنوز اصلاحات دولت فرانسه را آغاز نکرده‌ایم.»

در حقیقت، برخی از مراحل مناقشه‌برانگیز برنامه جاه‌طلبانه اصلاحات ماکرون همچون ساده‌سازی نظام بازنشستگی و حذف هزاران فرصت شغلی از خدمات مدنی فرانسه هنوز صورت نگرفته است. دولت می‌خواهد در سال 2019 هزینه‌های اجتماعی از جمله مستمری خانوار و مزایای رفاهی خانواده‌ها را محدود و بیش از 4500 شغل دولتی را حذف کند و بیش از 10 هزار شغل دولتی را نیز در سال 2020 حذف خواهد کرد.

اما مشکل‌ترین اقدام در روزهای پیش رو، یافتن جایگزینی برای اولو در وزارت محیط زیست است. لازم است فرد جدیدی که در این سمت منصوب می‌شود نشان دهد که بر خلاف انتقادهای اولو، دولت فرانسه کاملا درباره مسائل اکولوژیک جدی است. این انتصاب همچنین در شرایط حساس در سیاست انرژی فرانسه که تحت نظارت وزارت محیط زیست است، صورت می‌گیرد. دولت فرانسه برای ارایه برنامه چندساله انرژی در فصل پاییز آماده می‌شود که قرار است اولیت‌ها در ده سال آتی را مشخص سازد و نقشه راهی باشد برای چرخش فرانسه از انرژی هسته‌ای به انرژی‌های تجدیدشدنی.

با وجود همه این چالش‌ها، سرمایه‌گذاران همچنان با خوش‌بینی به فرانسه می‌نگرند. پیر هنری فلاماند مسوول ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه «من جی‌ال‌جی» در یادداشتی به مشتریانش نوشت: «بزرگ‌ترین دستاورد ریاست‌جمهوری ماکرون اعمال تغییراتی است که پیش‌تر غیر قابل تصور به نظر می‌رسیدند. اعتراض‌ها در هر دو جناح سیاسی چپ و راست اندک و جسته‌و‌گریخته هستند و همین مساله به ماکرون زمان کافی برای اعمال تغییرات لازم را می‌دهد.»

 

ارسال نظر