جنگ ترامپ از غرب تا شرق

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۲۴:۲۹
کد خبر: ۱۲۸۵۸۴
جنگ ترامپ از غرب تا شرق

گروه جهان   

 دونالد ترامپ را می‌توان یکی از پرمشغله‌ترین سیاستمداران این روزهای جهان خواند. رد پیشنهاد تجاری اروپا، تهدید دوباره به خارج کردن امریکا از سازمان تجارت جهانی، انتقاد از وزارت دادگستری امریکا و اف‌بی‌آی، تکرار تهدید تجاری علیه چین و سرشاخ شدن با گوگل و شبکه‌های اجتماعی در امریکا از جمله اقدامات ترامپ در چند روز گذشته است.

یورونیوز جمعه نوشت که ترامپ پیشنهاد حذف تعرفه‌های سنگین گمرکی روی خودروهای وارداتی اروپایی به کشورش را نپذیرفته است. او در مصاحبه با بلومبرگ دلیل نپذیرفتن پیشنهاد کمیسیون اروپا را علاقه نداشتن شهروندان اروپا به خودروهای امریکایی اعلام کرده است. سسیلیا مالستروم کیمیسر تجارت اتحادیه اروپا، گفته بود در صورتی که امریکایی‌ها بپذیرند تعرفه‌های گمرکی روی خودروهای وارداتی اروپا را به مقدار قابل توجهی کاهش داده یا به صفر برسانند اروپا آماده خواهد بود تعرفه‌های گمرکی روی خودروهای امریکایی به اروپا را بدون شرط به صفر برساند. با این حال رییس‌جمهوری امریکا به بلومبرگ گفته خودروهای ساخت ایالات متحده مشتری‌های زیادی در اروپا ندارند و حذف تعرفه‌ها تنها به نفع صنایع خودروسازی اروپا خواهد بود. ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود اتحادیه اروپا را با چین، قدرت دیگری که با آن هم مشکل دارد مقایسه کرده و گفته: «اتحادیه اروپا تقریبا به اندازه چین بد است، و فقط از آن کوچک‌تر است.»

دونالد ترامپ پیش‌تر اوائل ژوئن، به نام منافع ملی امریکا تعرفه ۲۰ تا ۲۵ درصدی روی خودروهای اروپایی وارداتی به امریکا وضع کرد. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، اواخر جولای با سفر به واشنگتن خواستار توفق تنش‌های تجاری بی‌سابقه امریکا و اتحادیه اروپا شد. وی معتقد بود ترامپ را برای پایان دادن به تنش‌ها قانع کرده اما ترامپ نشان داد که همچنان بر مواضع خود قاطعانه ایستاده است. اتحادیه اروپا تهدید کرده در صورت ادامه تعرفه‌های سنگین امریکایی روی صنایع صادراتی قاره سبز به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

    خروج از تجارت جهانی

ترامپ همچنین با طرح انتقادهای تازه ضد سازمان تجارت جهانی تهدید کرده در صورت تغییر نیافتن عملکرد این سازمان واشنگتن راهی جز خروج از آن نخواهد داشت. رییس‌جمهوری امریکا به صراحت گفته: «اگر آنها شیوه عمل و رویکرد خود را تغییر ندهند از این سازمان خارج خواهیم شد.» به اعتقاد تحلیلگران، کمترین تاثیر چنین واکنشی از سوی واشنگتن بدون شک تضعیف یکی از مهم‌ترین بنیان‌های نظام مدرن تجارت جهانی است که امریکا نقشی سازنده در تاسیس آن داشته است. ترامپ معتقد است که کشورش در موضوع تجارت جهانی قربانی قضاوت و برخوردهای غیرمنصفانه قرار گرفته و سازمان تجارت جهانی نیز در این خصوص به عنوان کاتالیزور عمل کرده است. رییس‌جمهوری امریکا همچنین در ادامه تهدیدهای خود بدون دادن توضیحات بیشتر هشدار داده با ادامه این روند تدابیری علیه سازمان تجارت جهانی اتخاذ خواهد کرد. سازمان تجارت جهانی ۱۹۹۵به منظور تلاش برای پیشبرد تجارت در میان کشورهای جهان، تنظیم قوانین و حل و فصل اختلافات میان کشورهای عضو تاسیس شد.

    تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی

اعتراض امریکا به شیوه عمل سازمان تجارت جهانی در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده پس از به قدرت رسیدن ترامپ تحت شعار حمایت از اقتصاد و صنایع داخلی، طی ماه‌های گذشته با افزایش تعرفه‌های گمرکی به صورت آشکار وارد یک جنگ تجاری تمام عیار با اروپا و چین، دیگر قطب بزرگ اقتصادی حال حاضر دنیا شده است. دو کشور امریکا و چین در سه ماه گذشته کالاهای تولیدی صادراتی دو طرف به ارزش 50 میلیارد دلار را هدف تعرفه‌های 25درصدی قرار داده‌اند. این در حالی است که رییس‌جمهوری امریکا به مشاورانش گفته از اجرای طرح اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی حمایت می‌کند. گفته شده، به‌دنبال انتشار این خبر ارزش سهام شرکت‌هایی مانند بوئینگ و کاترپیلار به ترتیب 0.9 درصد و 2 درصد کاهش یافته که در مقایسه با سهام شرکت‌های دیگر سقوط شدیدی محسوب می‌شود.

استراتژیست‌های اقتصادی بر این باورند که وضع تعرفه بر 200میلیارد دلار کالای وارداتی از چین بزرگ‌ترین ریسک تجاری هفته‌های آتی خواهد بود. با بالا گرفتن اختلافات تجاری غول‌های اقتصادی جهان منبع مطلع نه نقل از وزیر خزانه‌داری امریکا نوشته مذاکره تجاری با چین دیگر اولویت کاخ‌سفید نیست.

    حمله به مخالفان داخلی

رییس‌جمهوری امریکا از حمله به مخالفان داخلی نیز غافل نبوده است. فاکس‌نیوز گزارش داده، دونالد ترامپ با انتقاد دوباره از ادامه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 به وزارت دادگستری و پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) هشدار داده به وظیفه خود عمل کنند یا شخصا مجبور به دخالت خواهد شد.

ترامپ در گردهمایی نامزد جمهوری‌خواه مایک براون در ایالت ایندیانا گفته: «اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری باید به وظیفه خود عمل کنند و آن را درست انجام دهند چون مردم عصبانی هستند. اتفاقات فعلی یک فضاحت و رسوایی است. می‌خواهم دخالت نکنم اما اگر این وظیفه درست انجام نشود اگر مجبور بشوم دخالت می‌کنم.» ترامپ از مدت‌ها پیش با جف سشنز رییس دادگستری، دچار اختلاف شده و از دادستان کل امریکا خواسته این تحقیقات را متوقف کند. دویچه‌وله گزارش داده که ترامپ یکی دیگر از مشاورانش را برکنار می‌کند. در این گزارش آمده، دان مک‌گان هم به صف چهره‌هایی پیوسته که با ترامپ و تیم او وداع کرده‌اند. مک‌گان مشاور حقوقی ارشد ترامپ بوده ولی ظاهرا همکاری‌اش با تیم تحقیق در مورد ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه باعث خشم رییس‌جمهور شده است.

رییس‌جمهوری ناخشنود امریکا در چند روز گذشته از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک و گوگل نیز به‌شدت انتقاد کرده است. او بار دیگر سی‌ان‌ان را به انتشار اخبار دروغ متهم کرده و گفته فیس‌بوک، توییتر و گوگل اخبار خوب و مثبت درباره او را سانسور کرده و اخبار جعلی را منتشر می‌کنند. ترامپ همچنین تهدید کرده که درباره رفتار ناعادلانه گوگل با محافظه‌کاران تحقیق کرده و اقدامات لازم را برای مقابله با این مساله در دستور کار خود قرار خواهد داد. ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ به شرکت‌های فناوری تاخته و آنها را به جانبداری از لیبرال‌ها و کمک به اشاعه نگرش‌های لیبرال متهم کرده است. ترامپ پیش‌تر نیز گفته بود که گوگل، فیس‌بوک و توییتر وارد یک قلمرو بسیار بسیار پرآشوب شده‌اند. دونالد ترامپ گفته 96درصد نتایجی که گوگل برای عبارت «اخبار ترامپ» نشان می‌دهد، مربوط به رسانه‌های جناح چپ است.

 

ارسال نظر