حلقه قضایی علیه ترامپ تنگ‌تر می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۱۷۰
حلقه قضایی علیه ترامپ تنگ‌تر می‌شود

گروه جهان  |  

پس از اینکه مایکل کوهن وکیل پیشین رییس‌جمهوری امریکا، در دادگاه اعتراف کرد به دستور او در آستانه انتخابات به دو زنی که ادعا می‌کنند با ترامپ رابطه داشته‌اند حق‌السکوت داده، توفانی سیاسی واشنگتن را درنوردید و زمزمه‌های استیضاح احتمالی آقای رییس‌جمهور بلند شد. ترامپ اما در واکنش تهدید کرده این امر تبعات اقتصادی وخیمی خواهد داشت. ترامپ گفته: «اگر استیضاح شوم، بازار سقوط خواهد کرد. فکر می‌کنم که خیلی‌ها فقیر شوند. نمی‌دانم چطور می‌توانید کسی را که کارش را عالی انجام می‌دهد استیضاح کنید!» وکیل ترامپ هم از شورش در ایالات متحده گفته است.

این در حالی است که اعترافات مایکل کوهن باعث شده گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح احتمالی ترامپ در صورت تسلط دوباره دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان در انتخابات نوامبر امسال شدت گیرد. رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ، همچون موکلش تاکید کرده هیچ دلیلی برای استیضاح وجود ندارد و چنین اتفاقی سبب شورش شهروندان امریکایی خواهد شد. جولیانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه استیضاح ترامپ اجتناب‌ناپذیر است، گفته: «ترامپ با روس‌ها همدستی نداشته و از اجرای عدالت نیز ممانعت نکرده است. هر چیزی که کوهن گفته خلافش ثابت شده است. اگر شما ترامپ را برای دلایل سیاسی استیضاح کنید مردم امریکا هم علیه آن دست به شورش خواهند زد. ترامپ کاملا از اتهام‌های مطرح شده در شهادت وکیل شخصی سابقش مبراست. شما با کوهنی روبرو هستید که هیچ چیزی درباره همدستی با روس‌ها نمی‌داند. او هیچ چیز درباره اتهام مانع تراشی برای عدالت نمی‌داند. او دروغگوی قهاری است.»

    ترامپ و بادهای تند نامساعد

نشریه فرانسوی لیبراسیون با اشاره به تحولات اخیر در امریکا نوشته: «هیچ رییس‌جمهوری در تاریخ امریکا به اندازه ترامپ در مرکز ماجراهای قضایی گوناگون نبوده است. تاکنون ۵ تن از نزدیکان و اطرافیانش به جرایم خود اعتراف کرده‌اند، ٣٢ تن بطور رسمی به ارتکاب جرم متهم شده‌اند، ١٨٧ اتهام در پرونده دخالت روسیه در روند آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا ثبت شده است. اینکه کوهن با ادای سوگند اعتراف می‌کند رییس‌جمهوری او را به ارتکاب یک جرم فدرال واداشته، می‌تواند نتیجه وخیمی برای اجاره‌نشین کاخ‌سفید داشته باشد. نتایج تحقیقات دادستان ویژه رابرت مولر که پرونده دخالت روسیه در انتخابات را در دست دارد نیز می‌تواند برای ترامپ بسیار گران تمام شود. اگر کوهن یا دیگر افراد ستاد انتخاباتی ترامپ چنانکه در رویه قضایی امریکا مرسوم است، برای کاهش مجازات‌های خود اطلاعات بیشتری در اختیار دادگستری قرار دهند، حلقه قضایی گِرد رییس‌جمهوری تنگ‌‌تر خواهد شد.»  نشریه فیگارو اما پیش‌بینی کرده دستگاه قضایی امریکا از متهم و محکوم کردن یک رییس‌جمهوری، هنگامی که همچنان بر سرکار است، خودداری کرده و با ارایه نتایج تحقیقات اخذ تصمیم را به کنگره می‌سپارد تا در صورت لزوم روند برکناری آغاز شود. در این مطلب آمده، حتی رابرت مولر نیز گزارش خود را در این زمینه تسلیم کنگره خواهد کرد. از نظر نویسنده فیگارو تا زمانی که جمهوری‌خواهان دو مجلس را در کنترل خود دارند، ترامپ نیز در کاخ‌سفید خواهد ماند، اما از آنجا که 10 هفته دیگر انتخابات پارلمانی میان دوره‌ای در این کشور برگزار خواهد شد، سرنوشت نامطمئن و اینک لغزان ترامپ نیز اندک اندک در خطر وزش بادهای تند نامساعد قرار می‌گیرد.  این در حالی است که استیو بنن استراتژیست سابق ترامپ عقیده متفاوتی دارد. او بر این باور است که موقعیت جدید ترامپ، خلاف امید و آرزوی بسیاری می‌تواند موجب بسیج حامیان ترامپ در انتخابات نوامبر شده و او را نجات دهد.

    احتمال برکناری جف سشنز

دونالد ترامپ بارها از وزیر دادگستری کابینه خود خواسته بود بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا را برکنار کند. سِشِنز اما تاکید کرده که قوه قضاییه مستقل است. خبرگزاری فرانسه نوشته، وزیر دادگستری امریکا تنها چند ساعت پس از مصاحبه پنجشنبه ترامپ که در آن با انتقاد دوباره از جف سشنز گفته بود «او هرگز نتوانست وزارت دادگستری را تحت کنترل خود درآورد»با قاطعیت موضع‌گیری کرده و گفته: «من کنترل وزارت دادگستری را از روز معارفه به دست گرفتم. تا زمانی که من وزیر دادگستری هستم، کار وزارت دادگستری تحت تاثیرات نامتناسب ملاحظات سیاسی قرار نخواهد گرفت.»

ناظران بر این باورند که جف سشنز وارد روند رویارویی با ترامپ شده است، شرایطی که می‌تواند به قیمت از دست دادن کرسی وزارت او تمام شود؛ به‌ویژه اینکه برخی از جمهوری‌خواهان ارشد از جمله لیندسی گراهام تلویحا از برکناری او حمایت کرده‌اند. وکس نوشته: «سشنز به‌دلیل کناره‌گیری از این پرونده نمی‌تواند شخصا رابرت مولر را برکنار کند اما وزیر دادگستری جدید این محدودیت را نخواهد داشت و می‌تواند مانع از ادامه تحقیقات در این باره شود.»

بلومبرگ با اشاره به سکوت رهبران ارشد جمهوری‌خواه در برابر محکومیت دو تن از مقام‌های ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ در دادگاه نوشته: «این سکوت از شرایط دشوار جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات میان‌دوره کنگره حکایت دارد.» فکس‌نیوز گزارش داده که محبوبیت ترامپ در حزب جمهوری‌خواه 87 درصد است (محبوبیت ترامپ در افکار عمومی امریکا کمتر از 45 درصد است) . با این حال بزرگ‌ترین نگرانی جمهوری‌خواهان این است که اخباری چون اعترافات کوهن بر آرای جمهوری‌خواهان در ایالت‌هایی تاثیر بگذارد که رقابت تنگاتنگی با دموکرات‌ها وجود دارد؛ این شرایط می‌تواند تهدیدی جدی برای اکثریت جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان باشد.

نشریه ایندیپندنت نیز نوشته دموکرات‌ها خود را برای احتمال برکناری رابرت مولر توسط ترامپ آماده می‌کنند. در این مطلب آمده: اگر ترامپ مولر را اخراج کند مهم‌ترین کار حفظ اسناد و مدارک جمع‌آوری شده توسط تیم مولر است، چرا که احتمالا نمایندگان از کمیته ویژه خواهند خواست تا به تحقیقات ادامه دهد. دموکرات‌ها همچنین به‌دنبال تدابیر احتمالی پس از اخراج روزن‌استاین معاون دادستان هستند، کسی که بر تحقیقات نظارت دارد.  جف سشنز اندک زمانی پس از آنکه به سمت وزیر دادگستری منصوب شد، به‌دلیل نقش‌اش در تیم انتخاباتی ترامپ و مساله دخالت روسیه در این انتخابات مورد ظن مقامات قضایی قرار گرفت و خود را از این پرونده کنار کشید. از آن زمان بدین سو، مسوولیت نظارت بر تحقیقات در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ برعهده راد روزن‌استاین معاون وزیر دادگستری، است. روزن‌استاین در ماه مه ۲۰۱۷ رابرت مولر را به عنوان بازرس ویژه این پرونده انتخاب کرد.

 

ارسال نظر