کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۹۱

ترکیه و قطر قرارداد سوآپ ارزی امضا کردند

پس از اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در ترکیه، این کشور در تازه‌ترین دور تلاش‌های خود برای نجات لیر با ترکیه قرارداد سوآپ ارزی امضا کرد. به گزارش آناتولی، این قرارداد به دو کشور اجازه می‌دهد از خطوط اعتباری دوجانبه ریال و لیر استفاده کنند. با امضای این قرارداد استفاده از ارزهای ملی دو کشور در مبادلات تجاری تسهیل می‌شود و دو طرف در مواقع لزوم ذخایر ارزی یکدیگر را تقویت خواهند کرد.

«پمپئو» به دیدار «عمران‌خان» می‌رود

هیاتی به ریاست وزیر خارجه امریکا قرار است در نخستین روزهای سپتامبر برای دیدار با عمران‌خان به اسلام‌آباد برود. به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو پس از این سفر راهی دهلی‌نو خواهد شد. ششم سپتامبر پمپئو و جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا، قرار است با همتایان هندوستانی خود در دهلی دیدار کنند.

ثروت خاندان آل‌سعود 1.4 تریلیون دلار است

ثروت اعضای خاندان آل‌سعود، رقم سرسام‌آوری حدود ۱.۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود. به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بیشتر این ثروت در اختیار ۲۰۰۰ عضو اصلی خاندان سعودی است. ثروت خاندان آل‌سعود ۱۶ برابر بیشتر از ثروت خالص خاندان سلطنتی بریتانیا برآورد شده است. بخش زیادی از ثروت سعودی را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد که از ۷۵ سال پیش در این کشور به بهره‌برداری رسید.

اتباع قطر امسال از رفتن به حج محروم شدند

دولت قطر اعلام کرده به‌دنبال تنش‌های دیپلماتیک با عربستان سعودی، اتباع این کشور از رفتن به حج محروم شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوحه دولت عربستان را به بستن مرزهای زمینی و جلوگیری از برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور متهم و اعلام کرده به‎دلیل قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان و قطر از سال ٢٠١٧، هیچیک از اتباع قطر نتوانسته‌اند امسال برای انجام فریضه حج به مکه بروند. عربستان و متحدانش از ژوئن ٢٠١٧ با طرح اتهام‌هایی علیه دوحه مبنی بر حمایت از گروه‌های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

تیراندازی به سفارت امریکا در آنکارا

تیراندازی از درون خودرویی به سوی سفارت امریکا در آنکارا شیشه‌های پنجره این سفارت را خرد کرد. این تیراندازی تلفات جانی نداشته است. به گزارش یورونیوز، فردی از درون یک خودرو دست‌کم چهار بار به سوی باجه یکی از پست‌های نگهبانی پیرامون سفارت امریکا در این شهر تیراندازی کرده است.

 

ارسال نظر