تعرفه‌ها همه‌چیز را گران می‌کند از گهواره تا تابوت

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۸۴
تعرفه‌ها همه‌چیز را گران می‌کند از گهواره تا تابوت

گروه جهان|

 بخش گسترده‌ای از کسب و کارهای ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای نسبت به دور جدید تعرفه‌های دولت دونالد ترامپ علیه کالاهای چینی هشدار داده و گفته‌اند چنین اقدامی بر تمامی جنبه‌های زندگی روزانه شهروندان امریکایی تاثیر خواهد گذاشت. در بیانیه کسب‌وکارهای امریکایی آمده: «تعرفه‌های جدید برای 200میلیارد دلار از واردات چینی امریکایی‌ها را مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای اقلامی می‌کند که در زندگی روزانه استفاده می‌شود از گهواره گرفته تا تابوت.»

دولت دونالد ترامپ و دفتر نماینده تجاری ایالات متحده قرار است در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هیات‌های تجاری چین و امریکا از پنج‌شنبه دور جدیدی از تعرفه‌های گمرکی را علیه کالاهای چینی اعمال کنند. (دفتر نماینده تجاری ایالات متحده یک آژانس نظام فدرالی امریکا است که مسوولیت توسعه و پیشنهاد سیاست تجاری ایالات متحده به رییس‌جمهور، راهبری مذاکرات تجاری در سطوح دوجانبه و چندجانبه و هماهنگ کردن سیاست تجاری دولت در قالب کمیسیون بین‌آژانسی سیاست تجاری کارمندان و گروه بازبینی سیاست تجاری را بر عهده دارد.) گفته شده، حدود 16میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به امریکا تحت تعرفه 25 درصدی قرار خواهند گرفت. «می‌ ژینیو» کارشناس یک موسسه تحقیقاتی زیرنظر وزارت بازرگانی چین و منتقد سیاست‌های تجاری امریکا درباره مذاکرات اخیر دو کشور می‌گوید برای آنکه از تقابل تجاری تمام عیار بین چین و امریکا جلوگیری کنیم این مذاکرات لازم بود با وجود آنکه احتمال توافق در این زمینه پایین است.

از دوشنبه در واشنگتن به مدت شش روز جلسه عمومی پرسش و پاسخ درباره تعرفه 25 درصدی دولت ترامپ آغاز شده است و نمایندگان کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف در این جلسات حضور دارند. رویترز نوشته، خلاف تعرفه‌های گذشته که دولت امریکا سعی کرده بود تا به‌گونه‌ای اعمال شود که از مصرف‌کنندگان امریکایی در برابر افزایش هزینه‌ها حمایت شود، دور جدید تعرفه‌ها تاثیر مستقیمی بر زندگی شهروندان امریکایی خواهد داشت و هزینه‌های اقلام مصرفی آنان را در زندگی روزمره افزایش خواهد داد.

دولت ترامپ تلاش دارد تا با اعمال تعرفه‌های سنگین چین را به تغییر سیاست‌های تجاری خود وادار کند. بر همین اساس فهرستی200 میلیارد دلاری شامل محصولات دریایی، مبلمان و محصولات نورپردازی، لاستیک، مواد شیمیایی، پلاستیک، دوچرخه و صندلی ماشین برای نوزادان را در برای اعمال تعرفه‌های جدید اعلام کرده است. نماینده اتاق بازرگانی امریکا در واکنش به این فهرست اعلام کرده: «تعرفه‌های پیشنهادی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده برای 200 میلیارد دلار از واردات چینی بطور چشمگیری به مصرف‌کنندگان، کارگران، کسب‌وکارهای امریکایی و اقتصاد آسیب خواهد زد.» گفته شده، در 1400 اظهارنظری که به دفتر نماینده تجاری ایالات متحده ارایه شده، اغلب صاحبان کسب و کارهای امریکایی تاکید کرده‌اند که ضرر تعرفه‌های دولت ترامپ به‌مراتب بیشتر از منافع آن است و تقریبا تمامی طیف کالاها از لباس‌های جشن هالوین و چراغ‌های تزیینی جشن کریسمس تا سوخت هسته‌ای را در برمی‌گیرد.

گروه لابی کسب‌وکار امریکا نیز گفته دولت ترامپ یک استراتژی منسجم برای رسیدگی به سرقت دارایی‌های معنوی و دیگر شیوه‌های تجاری مضر ندارد. این نهاد خواستار گفت‌وگوهای جدی تجاری واشنگتن و پکن شده است.

انجمن ملی اقتصاد تجاری امریکا (NABE) نیز دوشنبه اعلام کرده که کارشناسان اقتصادی با وجود اختلافاتی درباره طرح کاهش مالیاتی در ماه دسامبر، در یک مورد اتفاق‌نظر دارند؛ اینکه کنگره اقدامات بیشتری انجام دهد. کوین سوئیفت نایب رییس انجمن ملی اقتصاد تجاری امریکا، گفته در نظرسنجی از 251 کارشناس اقتصادی، بیش از 90 درصد گفته‌اند که تعرفه‌ها و تهدیدهای گمرکی دولت ترامپ اثرات نامطلوب قابل ملاحظه‌ای داشته است. سوئیفت با اشاره به توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) می‌گوید کارشناسان همچنین انتظار اثرات نامطلوب قابل توجه بر اقتصاد امریکا را در صورت خروج واشنگتن از توافق تجارت آزاد امریکای شمالی دارند. واشنگتن، اوتاوا و مکزیکوسیتی یک سال پیش مذاکرات بازبینی این توافق تجاری 24 ساله را آغاز کردند؛ توافقی که ترامپ تهدید کرده در صورت ناکام ماندن مذاکره‌کنندگان در دستیابی به یک توافق قابل قبول از آن خارج خواهد شد.

دولت دونالد ترامپ در شرایطی بر ادامه سیاست‌های تجاری خود تاکید دارد که شرکت‌های زیادی در سراسر امریکا اعمال تعرفه‌های گمرکی از سوی واشنگتن را دلیل اخراج نیروهای کار، کاهش حاشیه سود و ورشکستگی احتمالی شرکت‌های امریکایی می‌دانند. گفته شده، حتی قانونگذاران در حزب جمهوری‌خواه نیز نسبت به مناقشه‌های تجاری چند جبهه‌ای امریکا و اثرات بلندمدت اقتصادی این مناقشه‌ها بر ایالات متحده ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال کاخ ‌سفید تاکید دارد که اقتصاد امریکا آنقدر قوی است که بتواند در مقابل این مناقشه ایستادگی کند؛ مناقشه‌ای که به باور دولت ترامپ در نهایت به تجارتی منصفانه‎تر منجر خواهد شد و کسری تجاری امریکا را کاهش خواهد داد.

کمیته مقررات تعرفه گمرکی شورای دولتی چین، در واکنش به اقدام دولت امریکا در افزایش 25 درصدی تعرفه بر حدود 200 میلیارد دلار کالای صادراتی چین، بر پنج هزار و 207 قلم کالا وارداتی از امریکا به ارزش 60 میلیارد دلار، بین پنج تا 25 درصد تعرفه اعمال کردند. امریکا و چین پیش از این نیز 34 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال کرده بودند.

 

 

ارسال نظر