فروش گسترده اوراق قرضه امریکایی توسط ترکیه

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۹۱۳

گروه جهان    وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده تا پایان ژوئن سهم ترکیه از اوراق قرضه امریکا برای هشتمین ماه متوالی کاهش یافته و به ۲۸.۸ میلیارد دلار رسیده که از سال ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است. ترکیه در این هشت ماه حدود ۵۰ درصد اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده که این عرضه گسترده به نگرانی‌ها در خصوص بحران اقتصادی ترکیه دامن زده است.

به گزارش بلومبرگ، همانند روسیه ترکیه هم بازیگر کوچکی در بازار اوراق قرضه امریکا محسوب می‌شود و بیشترین سرمایه‌گذاری در این بازار از جانب چین و ژاپن انجام می‌شود. اما برخلاف روسیه که فروش اوراق قرضه امریکا را با هدف متنوع‌سازی اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری از تحریم‌های امریکا در دست اجرا دارد، به نظر می‌رسد هدف ترکیه بیشتر وارد کردن دلار به این کشور باشد؛ اما کاهش دارایی‌های امن با کاهش بیشتر ارزش لیر همراه شود. با وجود بهبود نسبی در ارزش لیر به‌ویژه پس از اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در ترکیه، نرخ برابری لیر  ترکیه هنوز پایین است. شرکت‌های ترکی برای تامین مالی تا پایان امسال دست‌کم به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند و به‌گفته بانک مرکزی ترکیه، بدهی خالص آنها از ۲۱۷ میلیارد دلار گذشته است.

در همین حال اسپوتنیک به نقل از موسسه استاندارد‌اند پورز نوشته، رتبه اعتباری ترکیه به‌دلیل نوسان اخیر ارزی این کشور از «+B» به «-BB» کاهش یافته است، اما چشم‌انداز این کشور کماکان باثبات ارزیابی می‌شود. این موسسه هم چنین سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه ترکیه را پرمخاطره ارزیابی و پیش‌بینی کرد سال آینده رشد اقتصادی ترکیه منفی شود. یکی از عوامل اصلی آسیب‌های اقتصادی ترکیه به‌ویژه در روزهای اخیر تحریم‌های امریکا و تنش‌ها بر سر سرنوشت کشیش امریکایی بوده است که در ترکیه در حبس خانگی به سر می‌برد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا گفته‌اند در صورت آزاد نشدن کشیش امریکایی، تحریم‌های بیشتری در انتظار ترکیه خواهد بود. خطوط هوایی ملی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) یکی از محتمل‌ترین اهداف این تحریم‌ها محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر