ارزش رشد اقتصادی چین به 12 هزار میلیارد دلار رسید

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۳۰

گروه جهان| وزارت بازرگانی چین اعلام کرد با وجود مشکلات اقتصادی و جنگ تجاری با امریکا، ارزش رشد اقتصادی این کشور به 12 هزار میلیارد دلار رسیده است. پکن و واشنگتن از ماه ژوئن تاکنون تعرفه‌های وارداتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده‌اند که این امر موجب نگرانی درباره تاثیر منفی این تعرفه‌ها بر اقتصاد هر دو کشور و در عرصه جهانی شده است.

وزارت بازرگانی چین جمعه در گزارشی تصریح کرد:  با وجود چالش‌های زیاد ناشی از یکجانبه‌گرایی امریکا، رشد اقتصادی چین با نرخ هدف‌گذاری شده 6.5 درصد، به توسعه پایدار دست یافته است. آمار رسمی این وزارتخانه نشان می‌دهد که رشد اقتصادی چین از لحاظ ارزشی در سال 1997 میلادی یک هزار میلیارد دلار بوده، ولی حالا پس از نزدیک به 21 سال به 12 هزار میلیارد دلار رسیده است. کمیسیون توسعه و اصلاحات چین نیز در جدیدترین گزارش خود با وجود اعتراف به اینکه این کشور در برخی از اهدافش شکست خورده، اعلام کرد چین توانسته است قابلیت اقتصادی خود را ارتقا داده و رشد هدف‌گذاری شده را محقق کند. «چون لیانگ» سخنگوی این کمیسیون دیروز جمعه در مصاحبه‌ای در پکن به خبرنگاران گفت که رشد اقتصادی با هدف 6.5 درصد دنبال می‌شود و در شش ماه اول سال بین 6.5 تا 6.8 درصد متغیر بوده است. رشد اقتصادی چین برای نخستین مرتبه در یک دهه گذشته، در سال 2017 میلادی به رشد مطلوب 6.9 درصدی رسید.

روزنامه گلوبال تایمز از ارگان‌های حزب حاکم چین نوشت، به دلیل مشکلات اقتصادی، چین نمی‌تواند مانند گذشته در بخش‌های ترابری، ریل‌سازی و آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کلان داشته باشد، اما بخشی از سرمایه‌ها کماکان در اختیار این حوزه‌ها قرار می‌گیرد.

بانک توسعه حساب‌های بین‌المللی اعلام کرده است چین با وجود رشد اقتصادی مطلوب، در بخش بانکی با چالش‌ها و مخاطرات زیادی مواجه است و بخش بانکی این کشور یکی از آسیب‌پذیرترین‌ها در جهان محسوب می‌شود. بهبود محیط سرمایه‌گذاری خارجی،  ارتقای شرایط برای تجارت داخلی و خارجی، تقویت برنامه حفاظت از حق مالکیت معنوی و پیشبرد اصلاحات از برنامه‌های مهم اقتصادی چین تا پایان سال 2018 میلادی هستند.

 

ارسال نظر