استراتژی دوگانه طالبان در افغانستان

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۴۲:۱۶
کد خبر: ۱۲۷۵۹۱

گروه جهان| طالبان در افغانستان از یک استراتژی دوگانه «جنگ و مذاکره» پیروی می‌کند. از طرفی صدها تن از جنگجویان این گروه به مرکز ولایت غزنی در ۱۵۰ کیلومتری کابل در شرق این کشور حمله کردند. در این حملات ده‌ها تن از نیروهای پلیس، سرباز و افراد غیرنظامی کشته و زخمی شدند. سازمان ملل اعلام کرده در پی این حملات بیش از ۱۶۰ هزار نفر غیرنظامی آواره شده‌اند. از طرف دیگر گروه طالبان همز‌مان با حملات خود استراتژی مذاکره را هم دنبال می‌کنند و با دیپلمات‌های امریکایی درباره صلح در افغانستان مذاکره را ادامه می‌دهند. شیرمحمد عباس استانکزی رییس دفتر سیاسی طالبان در راس یک هیات با مقامات وزارت خارجه ازبکستان هم دیدار کرده است، دیداری که کابل در آن نقشی نداشته است.

به‌گزارش دویچه‌وله، نمایندگان طالبان با عبدالعزیز کامل‌اف وزیر خارجه ازبکستان، و عصمتالله ایرگاشیف نماینده ویژه این کشور، در امور افغانستان دیدار کرده‌اند. در ماه مارس، شوکت میرضیایف رییس‌جمهور ازبکستان، گفته بود کشورش قصد دارد به مذاکرات صلح در افغانستان کمک کند. اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، اخیرا تلویحا اعلام کرده که از مذاکرات بدون حضور کابل چندان راضی نیست.

گفته شده، در مذاکرات طالبان با ازبکستان درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تامین امنیت خط ریلی، خطوط برق ازبکستان- افغانستان و همچنین صلح در افغانستان گفت‌وگو کرده است. طالبان اعلام کرده یک دفتر سیاسی در تاشکند پایتخت ازبکستان گشوده تا روابطش را با این کشور بهتر کند و نشان دهد که قصد ندارد از گروه‌های شورشی داخلی ازبکستان حمایت کند. طالبان همزمان با مذاکرات جنگ خونینی علیه نیروهای دولتی در غزنی را آغاز کرده است. غزنی در ۱۵۰ کیلومتری کابل قرار دارد و اهمیت استراتژیک دارد چون در شاهراه شمال-جنوب واقع شده و شهرهای مهم افغانستان چون قندهار و کابل را به هم ارتباط می‌دهد.

در تازه‌ترین گزارش‌ها تعداد کشته‌شدگان جنگ غزنی ۸۰ نفر اعلام شده است. درگیری‌ها در شرایطی ادامه دارد که از دست دادن این شهر برای کابل شکست بزرگی خواهد بود و این مساله می‌تواند امید برای یک آتش‌بس در افغانستان را تضعیف کند. دولت افغانستان با طالبان بر سر آتش بس در ایام عید قربان مذاکره می‌کند.

 

ارسال نظر