بسته آنکارا برای نجات لیر

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۳۸:۴۹
کد خبر: ۱۲۷۵۸۶
بسته آنکارا  برای  نجات  لیر

گروه جهان|

 بانک مرکزی ترکیه تدابیری در راستای تامین ثبات اقتصادی و جلوگیری از سقوط ارزش لیر مقابل دلار اتخاذ کرده است. این در حالی است که سقوط ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد. رویترز و خبرگزاری فرانسه نوشته‌اند، بانک مرکزی ترکیه متعهد شده تمام نقدینگی مورد نیاز بانک‌های این کشور را تامین کند. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده تدابیر اتخاذشده‌، نقدینگی تقریبا ۱۰میلیارد لیره‌ای، شش میلیارد دلاری و همچنین طلا به ارزش سه میلیون دلار را برای سیستم مالی این کشور تامین خواهد کرد. در بیانیه بانک مرکزی همچنین آمده که در کنار دلار امریکا می‌توان از یورو نیز به عنوان ارز متقابل ذخایر لیر استفاده کرد.

به گزارش دویچه‌وله، بانک مرکزی ترکیه افزون بر این اعلام کرده در روزهای آینده بازار و ارزش لیر را به‌دقت دنبال خواهد کرد و گام‌های لازم را برای تامین ثابت مالی و اقتصادی کشور برخواهد داشت. تدابیر و اعلام بانک مرکزی ترکیه تنها مدت کوتاهی توانست جلوی کاهش ارزش لیر در برابر دلار در بازارهای ارز را بگیرد. سقوط ارزش لیر در برابر دلار همچنان ادامه دارد. کلمنس فوتس رییس انستیتوی پژوهش‌های اقتصادی آلمان، به ترکیه توصیه کرده برای مقابله با بحران کنونی از صندوق جهانی پول درخواست کمک کند. او در تحلیلی در نشریه اقتصادی هندلزبلات نگرانی شدید خود را از روند کنونی ابراز کرده و نوشته: «تحریم‌های امریکا علیه ترکیه قطره‌ای بود که کاسه را لبریز کرده است.» اردوغان اما پیشنهاد دریافت کمک از صندوق جهانی پول را رد کرده و می‌گوید: «خوب می‌دانیم، آنانی که همکاری با صندوق جهانی پول را به ما توصیه می‌کنند، در واقع به ما پیشنهاد می‌کنند که از استقلال سیاسی کشورمان صرف‌نظر کنیم.» کمک‌های صندوق جهانی پول همواره با شروط در ارتباط با سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور دریافت‌کننده کمک توأم است.

مجازات‌های گمرکی امریکا علیه ترکیه که از دوشنبه آغاز شده‌اند، شرکت‌های کوچک و متوسط را هم شامل می‌شوند که بیش از همه از نوسانات ارزی و کاهش ارزش لیر رنج می‌برند. لیر ترکیه از آغاز سال میلادی تاکنون بیش از ۴۰درصد از ارزش خود را در برابر دلار امریکا از دست داده است. ایالات متحده در راستای تصمیم‌های خود علیه ترکیه تعرفه‌های گمرکی برای فولاد وارداتی از ترکیه را دو برابر کرده و از ۲۵درصد به ۵۰ درصد افزایش داده است. ترامپ دستور افزایش تعرفه‌ها را جمعه صادر کرده بود. رییس‌جمهوری امریکا در عین حال با انتشار پیامی در شبکه توئیتر اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی برای آلومینیوم وارداتی از ترکیه نیز دو برابر شده و به ۲۰ درصد خواهد رسید. او تاریخ مشخصی برای آغاز تعرفه‌های جدید آلومینیوم ذکر نکرده است.

 اردوغان: خداحافظی می‌کنیم

مناسبات آنکارا و واشنگتن در ماه‌های اخیر رو به تیرگی گذاشته و لحن مناقشه میان دو طرف نیز در روزهای گذشته تندتر شده است. رییس‌جمهور ترکیه دوشنبه در واکنش به سیاست‌های خصمانه امریکا علیه کشورش گفته: «ترکیه با کسانی که تروریست‌ها را به جای شرکای استراتژیک‌شان ترجیح می‌دهند، خداحافظی می‌کند.» به گزارش حریت، رجب طیب اردوغان در ترابزون گفته: «آیا ما شریک استراتژیک شما نبودیم؟ اکنون چه اتفاقی افتاده است؟ چرا این همکاری را خراب می‌کنید؟ ما بر اساس قوانین بین‌المللی عمل خواهیم کرد. هیچ کس، هیچ دولتی و هیچ آژانسی نمی‌تواند ترکیه و مردمش را تهدید کند. ترکیه به سمت بازارهای جدید، شرکا و ابزار مالی جایگزین خواهد رفت. اگر شما بخواهید از طریق دلار ما را تحت فشار قرار دهید ما به راه‌های دیگر روی خواهیم آورد. ما به کسی که جنگ علیه کل جهان از جمله کشور ما به راه انداخته است، پاسخ می‌دهیم.»

رییس‌جمهوری ترکیه با اعلام اینکه تعرفه جدید دولت ترامپ به معنی راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه این کشور است، گفت: «بازی شما را دیدیم و آن را به چالش خواهیم کشاند. هدف از فشار اخیر ترکیه محاصره این کشور در همه حوزه‌ها از اقتصاد گرفته تا سیاست است. اما ما تسلیم نخواهیم شد و به تولید و افزایش صادراتمان ادامه خواهیم داد.» موضوع محوری مناقشه‌ترکیه و امریکا سرنوشت اندرو برانسون، کشیش روحانی است که به اتهام داشتن ارتباطات با گروه‌های تروریستی محاکمه شده و پس از حبس در زندان در بازداشت خانگی به سر می‌برد. ترکیه از واشنگتن خواسته که فتح‌الله گولن روحانی تبعیدی در امریکا، را تحویل دهد. اردوغان گولن را بانی کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ در ترکیه می‌داند.

با بالا گرفتن بحران ارزی ترکیه، وزیر خارجه روسیه دوشنبه با هدف دیداری دو روزه با مقام‌های ترکیه‌ای راهی این کشور شده است. اسپوتنیک نوشته، سرگئی لاوروف در این سفر درباره تحریم‌های امریکا صحبت خواهد کرد. لاوروف در شرایطی به ترکیه بحران‌زده رفته که اقتصاد روسیه نیز درگیر تحریم‌های امریکاست و بازاراهای این کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته بطوری که مسکو تهدید کرده یورو و روبل را جایگزین دلار خواهد کرد. آنتون سیلوانوف وزیر اقتصاد روسیه، با اعلام اینکه دلار امریکا درحال تبدیل شدن به یک ابزار غیرقابل اتکا در تجارت بین‌الملل است، گفته مسکو در پاسخ به تحریم‌های امریکا، اوراق بهادار خود از امریکا را کاهش خواهد داد اما برنامه‌ای برای تعطیل کردن شرکت‌های امریکایی در روسیه ندارد. دیمتری مدودف نخست وزیر روسیه، نیز پیشتر به ایالات متحده هشدار داده بود که اگر تحریم‌های امریکا به هدف گرفتن بانک‌های دولتی ارشد روسیه و مسدود کردن نقل و انتقالات دلاری آنها گسترش یابند، این اقدام از طرف روسیه یک اعلان جنگ اقتصادی ارزیابی شده که باعث پاسخ متقابل و متناسب کرملین به این سیاست‌ها خواهد شد.

 

ارسال نظر