آلمان: نمی‌گذاریم امریکا روابط اقتصادی را به ما دیکته کند

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۲۳

گروه جهان      وزیر اقتصاد آلمان با توجه به تعرفه‌های گمرگی امریکا علیه چین و ترکیه در مورد پیامدهای ناگوار جنگی تجارتی برای اقتصاد جهان هشدار داد. پتر آلتمایر در عین حال تاکید کرد آلمان باید استقلال خود را در تعیین مناسبات تجارتی حفظ کند و نباید بگذارد که امریکا این مناسبات را دیکته کند. به گزارش دویچه‌وله، وزیر اقتصاد آلمان گفته: «این جنگ تجارتی باعث کندی و در نهایت نابودی رشد اقتصادی در جهان می‌شود و تردیدها و نگرانی‌های تازه‌ای به بار می‌آورد. گذشته نشان می‌دهد که بیش از همه، این مصرف‌کنندگان هستند که از جنگی تجارتی رنج می‌برند، چرا که کالاها گران‌تر می‌شوند. توافق میان اتحادیه اروپا و امریکا فقط گام اول است و در نهایت ما به تجارتی جهانی نیاز داریم که تعرفه‌های گمرکی پایین و بازارهای آزاد از ویژگی‌های آن است.»

آلتمایر نگرانی خود را از تعرفه‌های گمرکی جدید ابراز کرده و گفته: «ما در چند قدمی پرتگاه توانستیم نجات یابیم و جلوی سقوط خود را بگیریم. جنگی تجارتی در جهان هیچ برنده‌ای نخواهد داشت، بلکه تمامی شرکت‌کنندگان در آن بازنده خواهند بود. سیاست اجازه ندارد که فرصت‌های شغلی در صنایع فولاد و آلومینیوم و خودروسازی را به خطر بیندازد.»

وزیر اقتصاد آلمان به تحریم‌های امریکا علیه ایران و ترکیه نیز اشاره کرده و گفته: «نمی‌گذاریم واشنگتن کم و کیف روابط اقتصادی‌مان با دیگر کشورها را دیکته کند و به همین خاطر نیز به برجام پایبند هستیم.» این مقام آلمانی به مناسبات کشورش با ترکیه نیز پرداخته و از سفر آتی خود به ترکیه که قرار است در ماه اکتبر انجام گیرد، دفاع کرده است. او در این باره گفته: «من نماینده بیش از ۷ هزار شرکت آلمانی هستم که در ترکیه فعالیت دارند. ما می‌خواهیم که ترکیه کشوری باثبات و دموکراتیک باشد و مناسبات اقتصادی خوب در راه تحقق این امر موثر است.» به گفته آلتمایر هدف سفر او به ترکیه این است که در روابط اقتصادی آلمان با کشوری که ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و عضو ناتو است، بهبود و پیشرفت حاصل شود. وزیر اقتصاد آلمان ضمن اشاره به اهمیت ترکیه برای امنیت اروپا گفته: «انتخابات در ترکیه پایان یافته و ما اکنون این فرصت را داریم که به شکلی موضوع‌محور به مسائل بپردازیم. ترکیه می‌داند که ما در ارتباط با حفظ و دفاع از حقوق شهروندان خود [در ترکیه] حاضر به سازش نیستیم.»

 

ارسال نظر