قیام رسانه‌های امریکایی علیه ترامپ

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۱۹
قیام رسانه‌های امریکایی علیه ترامپ

گروه جهان    

روزنامه بوستون گلوب در واکنش به حملات مکرر دونالد ترامپ علیه رسانه‌ها پیشنهاد داده ۱۶ ماه اوت (پنجشنبه) رسانه‌های سراسر ایالات متحده از بهترین سلاح جمعی خود استفاده کرده و یک یادداشت مستقل درباره حملات رییس‌جمهور جنجالی امریکا علیه رسانه‌ها بنویسند. در طول ۱۹ ماه گذشته جنگ لفظی رییس‌جمهور امریکا علیه اصحاب رسانه این کشور بطور یک مسیر یک طرفه ادامه داشته است. ترامپ که همواره از موضع‌گیری رسانه‌ها نسبت به دستاوردهای دولت خود و همچنین ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 گله دارد، رسانه‌ها را دشمن مردم امریکا می‌خواند.

آسوشیتدپرس نوشته، ۷۰ سازمان خبری از جمله روزنامه‌های پرتیراژ همچون میامی هرالد، دنورپرت گرفته تا برخی هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌های محلی این پیشنهاد را قبول کرده‌اند. در همین راستا یکی از مسوولان بوستون گلوب گفته: «با وجود حملات ترامپ علیه رسانه‌ها ما دشمن مردم نیستیم.»

این فراخوان در حالی اعلام شده که اهالی رسانه به دو طیف مخالف و موافق درباره لزوم واکنش نشان دادن به حملات رییس‌جمهور علیه مطبوعات تبدیل شده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست با انتشار درخواست روزنامه بوستون گلوب نوشته: ترامپ در 19 ماه گذشته بارها و بارها به رسانه‌ها حمله و آنان را به دروغ‌گویی متهم کرده است. اواخر همین هفته گذشته بود که او در یک گردهمایی سیاسی در پنسیلوانیا با این ادعا که رسانه‌ها اخبار جعلی منزجرکننده منتشر می‌کنند، به گروهی از خبرنگاران که برای پوشش این رویداد سیاسی رفته بودند اشاره کرد و خطاب به حضار گفت «آنچه اتفاق می‌افتد را واقعا گزارش می‌کنند، نه! آنان این کار را نمی‌کنند، رسانه‌ها فقط داستان‌سرایی می‌کنند. »

در حالی که هنوز مشخص نیست واشنگتن‌پست به این کمپین خواهد پیوست یا خیر؛ مارتین بارون یکی از سردبیران این نشریه به عنوان یکی از مخالفان پاسخ به لفاظی‌های دونالد ترامپ علیه رسانه‌ها گفته است: «ما در جنگ با دولت به سر نمی‌بریم. ما کار خود را انجام می‌دهیم و مشغول به کار هستیم.» جی روزن، یکی از منتقدان مطبوعاتی و استاد دانشگاه روزنامه‌نگاری هم گفته: «دفاع خبرنگاران از خودشان با هدف اصلی خبرنگاری مبنی بر بیان حقایق مطابق است. بسیار مهم است که خونسردی خود را حفظ کنیم اما نکته مهم‌تر این است که حقایق را بیان کنیم.»

در مقابل اما برخی بر این باورند که براساس اصول اخلاقی لازم است که در این باره سخن گفت چرا که لفاظی‌های دونالد ترامپ بیشتر از کلمات بوده و به خبرنگاران ضرر می‌رساند. موافقان لزوم واکنش در برابر حملات لفظی ترامپ، به حادثه مرگبار در یک روزنامه در آناپلیس مریلند اشاره می‌کنند. در این حادثه یک فرد مسلح در ایالت مریلند با حمله به دفتر یک روزنامه دستکم پنج تن را کشت. برخی بر این باورند که اظهارات ضد رسانه‌ای ترامپ راه را برای افراط‌گرایی علیه مطبوعات باز کرده است. مارجری پریتچارد معاون سردبیر بوستون گلوب می‌گوید: «شاید ادبیات هر رسانه‌ای متفاوت از دیگری باشد اما همگی ما بر سر یک مساله اتفاق نظر داریم، اینکه چنین تهدیدهایی به مرحله بحرانی رسیده‌اند پس باید هم‌صدا نظر خود را در این باره اعلام کنیم.»

برت استفن یکی از روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز گفته یک صدای تهدیدآمیز ضبط شده از یک شماره ناشناس دریافت کرده است. در این پیام آمده است: «هی برت در چه فکری هستی؟ فکر می‌کنی قلم از شمشیر قدرتمندتره یا اسلحه از قلم؟ من الان اسلحه ندارم اما اگه داشتم و به تو شلیک می‌کردم دیگه نمی‌تونستی مزخرف بنویسی. تو بی‌ارزشی. رسانه‌ها دشمن مردم ایالات متحده هستند. من امیدوارم که یکی، مثلا یک مکزیکی مغزت رو نشونه بگیره و تو را به دنیای دیگه بفرسته.»

کتلین پارکر ستون‌نویس واشنگتن‌پست با اشاره به رویکرد ترامپ در برابر رسانه‌ها و افزایش تهدیدها علیه خبرنگاران می‌گوید: «تهدیدهای مرگبار علیه ما بسیار بیشتر از گذشته است. مشخص است که ترامپ حداقل بطور زبانی راه را برای رفتارهای خشونت‌بار علیه خبرنگاران هموار کرده است. ما امروز بیش از هر زمانی نگران تهدیدهای نفرت‌پراکنانه هستیم. »

   محبوبیتی در سطح نیکسون

قیام رسانه‌های امریکایی علیه دونالد ترامپ در شرایطی است که نظرسنجی‌ها می‌گویند محبوبیت او در افکار عمومی ایالات متحده به اندازه محبوبیت ریچارد نیکسون رییس‌جمهور اسبق پیش از استعفا بر سر ماجرای واترگیت است.

سی‌ان‌ان نوشته، نظرسنجی «ماریست کالج» نشان می‌دهد فقط 20درصد امریکایی‌ها عملکرد ترامپ را عالی توصیف کرده‌اند، 45درصد آن را ضعیف دانستند و 20درصد هم گفته‌اند عملکرد او نسبتا خوب است. طبق این نظرسنجی، ترامپ اکنون به اندازه نیکسون پیش از استعفا در 44 سال پیش، رییس‌جمهوری غیرمحبوب قلمداد می‌شود. در آن زمان 45درصد از امریکایی‌هایی در نظرسنجی «هریس» گفته بودند نیکسون عملکرد شغلی ضعیفی دارد. نظرسنجی ماریست کالج همچنین گویای آن است که نارضایتی دموکرات‌ها از ترامپ امروز عمیق‌تر از نارضایتی اعضای این حزب در سال 1974 در رابطه با ریچارد نیکسون است. در سال 1974 میلادی، 70 درصد از رای‌دهندگان دموکرات عملکرد شغلی نیسکون را ضعیف توصیف کردند.

نتایج نظرسنجی هریس در سال 1974میلادی نشان داد که 56 درصد از امریکایی‌ها خواستار استیضاح نیکسون و کنار رفتن او بودند. 34 درصد با استیضاح او مخالفت کردند. در بین رای‌دهندگان دموکرات که 37 درصد از جامعه آماری نظرسنجی سال 1974 را نشان می‌داد، این رقم 83 درصد بود. نیکسون سی و هفتمین رییس‌جمهوری امریکا بود که دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش در نتیجه رسوایی واترگیت، مجبور به استعفا شد.

به اعتقاد ناظران، شدت نارضایتی از ترامپ به شکاف مهمی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای تبدیل شده است، امری که می‌تواند به پیروزی دموکرات‎ها در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو تبدیل شود.

 

ارسال نظر