رییس‌جمهور سابق شیلی کمیسیر حقوق‌بشر سازمان ملل شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۴۱

گروه جهان|

مجمع عمومی سازمان ملل با تعیین میشل باشله به عنوان کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل موافقت کرد تا به این ترتیب این رییس‌جمهور سابق شیلی جایگزین زید رعد الحسین شود. به گزارش اسپوتنیک، باشله توانست با رای موافق تمام 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل جایگزین رعد الحسین اردنی شود که در سال‌های پایانی فعالیتش انتقادها از وی بالا گرفته بود.

رعد الحسین به‌دلیل انتقادهای تند حقوق بشری خود از کشورهای بانفوذ در عرصه جهانی با مخالفت بیشتر این کشورها برای ادامه کار مواجه بود و پیش‌بینی می‌شد نتواند بیش از یک دوره ریاست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را برای خود حفظ کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پایان جلسه رای‌گیری درباره انتخاب باشله گفته: «او در شرایط بسیار سختی برای حقوق بشر در سطح جهانی، مسوولیت این سمت را پذیرفته است و ما امیدواریم که بتواند وظایفش را به خوبی انجام دهد.» باشله قرار است از یکم سپتامبر آینده بطور رسمی کار خود را در کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل آغاز کند. میشل باشله 66 ساله دو دوره بین سال‌های 2006 تا 2010 و 2014 و 2018 رییس‌جمهوری شیلی بوده است. گرچه دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد باشله تلاش دارد تا رضایت برخی کشورهای قدرتمند که از عملکرد زید رعد الحسین و انتقادهای او در زمینه حقوق بشر ناراضی بودند را به دست آورد اما باشله نیز نشان داده که تا حدودی اهل سازش نیست. او پیش‌تر انتقادهای تندی را از شخصیت‌های سیاسی بارز در جهان بر زبان رانده است. باشله دونالد ترامپ را انسانی خطرناک خوانده است.

او از اعضای پرنفوذ حزب سوسیالیست شیلی، پزشک جراح و متخصص اطفال، و پیش از ریاست‌جمهوری، وزیر بهداری و نیز وزیر دفاع این کشور بوده است. باشله دختر آلبرتو باشله ژنرال نیروی هوایی شیلی است که به دلیل عدم همراهی با کودتای تحت رهبری پینوشه تحت شکنجه درگذشت.

 

ارسال نظر