کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۸۴

انتخابات تهدیدی برای رشد اقتصادی افغانستان

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نوشته که ممکن است دستاوردهای اقتصادی اخیر افغانستان در اثر انتخابات پیش‌رو در این کشور در معرض خطر قرار گیرد. این نهاد در گزارش شش ماهه خود گفته درآمد دولت افغانستان در سال مالی گذشته بیشتر از هر زمانی بود، اما هشدار داده که این دستاورد در معرض خطر قرار دارد. در گزارش بانک جهانی تصریح شده که احتمال افزایش بی‌ثباتی سیاسی پس از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری پیش‌رو ممکن است بر رشد اقتصادی افغانستان تاثیر منفی بگذارد. قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان ۲۸ مهر امسال و انتخابات ریاست‌جمهوری 31 فروردین سال آینده برگزار شود.

درخواست کمک« اتاوا» برای کاهش تنش با «ریاض»

به‌دنبال تصمیم عربستان برای تعلیق روابط تجاری و نخریدن گندم و جو از کانادا، اتاوا به‌دنبال آن است که از امارات و بریتانیا بخواهد برای کاهش تنش با ریاض واسطه شوند. در پی انتقاد کانادا از عربستان برای بازداشت کنشگران مدنی و فعالان حقوق زنان، ریاض سفیر کانادا را از ریاض اخراج کرد، سفیر خود را فراخواند و روابط اقتصادی با کانادا را به حال تعلیق درآورد. دولت لیبرال جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، به‌دنبال آن است که از امارات برای کاهش تنش‌ها درخواست کمک کند. کانادا از مشتریان عمده محصولات پتروشیمی، پلاستیک و محصولات مشابه عربستان است.

پنتاگون: به اجرای توافق «منبج» با ترکیه پایبندیم

در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی ترکیه و امریکا، پنتاگون اعلام کرده همچون آنکارا به اجرای توافق منبج سوریه متعهد است. به‌گزارش دیلی‌صباح، راب منینگ، سخنگوی پنتاگون گفته دو طرف روی تکمیل نقشه راه منبج و راه‌های تسهیل روند اجرای آن کار کرده‌اند. توافق منبج ترکیه و امریکا بر خروج کردهای یگان‌های مدافع خلق از خط مرزی شهر در شمال سوریه و ایجاد ثبات در این منطقه متمرکز است. بر همین اساس دو طرف گشت‌زنی‌های مشترک و مستقلی را در این منطقه صورت می‌دهند و بر خروج این نیروها از منطقه نظارت خواهند داشت. روابط ترکیه و امریکا به‌دنبال تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم‌هایی علیه نظام قضایی و وزارت کشور ترکیه بر سر بازداشت کشیش امریکایی متهم به همکاری با تروریست‌ها از سوی آنکارا رو به وخامت گذاشته است.

 

ارسال نظر