نشست بحران ضدامریکایی در ژنو

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۷۸
نشست بحران ضدامریکایی در  ژنو

گروه جهان|

 با وجود توافق امریکا با اتحادیه اروپا بر سر حل و فصل مناقشه تجاری با چین، واشنگتن تاریخ شروع تعرفه‌های گمرکی جدید خود علیه کالاهای وارداتی از چین را اعلام کرد. گفته شده، امریکا جنگ تجاری خود علیه چین را شدت بخشیده و بر ۱۶ میلیارد دلار دیگر از محصولات ساخت چین تعرفه‌های ۲۵درصدی اعمال خواهد کرد. در همین حال نشریه اکسپرس از نشست محرمانه رقبای اقتصادی دونالد ترامپ در ژنو خبر داده و نوشته که در این جلسه پاسخ‌های احتمالی به سیاست‌های یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ بررسی شده است.

به گزارش دویچه‌وله، با وجود هشدارهای بخش‌های مختلف تجاری امریکا مبنی بر اینکه اعمال تعرفه‌های گسترده افزایش بهای کالاها برای مصرف‌کنندگان را در پی خواهد شد، دولت ترامپ اعلام کرده تعرفه‌های فهرست جدید کالاهای چینی از 23 اوت اجرا می‌شود. انتشار این فهرست آخرین نمود گسترده‌ترین جنگ تجاری میان چین و امریکا محسوب می‌شود.

فهرست و زمان تعرفه‌های جدید در شرایطی اعلام شده که چندی پیش اتحادیه اروپا و امریکا به توافق رسیدند تا بیش از این به این جنگ تجاری دامن زده نشود، تعرفه‌های جدید گمرکی وضع نشود و تعرفه‌های اعمال‌شده بر کالاهای صنعتی رفته‌رفته از میان برداشته شود. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سفر خود به ایالات متحده به تعرفه‌های دانه‌های سویای امریکا اشاره کرد و تاکید کرد کشاورزی امریکا به سبب این تعرفه‌ها خسارت سنگینی متحمل شده است.

جولای گذشته دولت ترامپ تعرفه گمرکی 25درصدی بر 34میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعمال کرد که چین هم در عوض بر برخی محصولات وارداتی امریکا، از قبیل خودرو، دانه‌های سویا، گوشت گاو و خوک و محصولات لبنی تعرفه‌های جدید اعمال کرد. چین با این اقدام، رأ‌ی‌دهندگان روستایی امریکا به ترامپ را هدف قرار داد. ارزش مبادلات تجاری سالیانه چین و امریکا با حدود 650 میلیارد دلار بزرگ‌ترین داد و ستد جهان میان دو کشور است.

روزنامه خلق چین پیشتر با انتقاد از سیاست‌های تجاری دولت امریکا نوشته بود: «هدف گرفتن چین با سلاح و توپخانه از یک سو و از سوی دیگر درخواست برای مذاکره نشان‌دهنده صداقت نداشتن امریکاست. واشنگتن از تاکتیک‌های مزورانه‌ای در جنگ تجاری پیش‌رو استفاده می‌کند. “ نشریه چاینادیلی نیز به توییت ترامپ مبنی بر اثربخش بودن تعرفه‌های امریکا واکنش نشان داده و نوشته ادعاهای ترامپ مبنی بر پیروزی امریکا علیه چین در جنگ تجاری یک آرزو بوده و هدف از آن سرپوش گذاشتن بر آسیبی است که حمله به تجارت با چین بر اقتصاد امریکا وارد می‌کند.

 نشست محرمانه در ژنو

سیاست‌های تجاری ترامپ نه تنها چین که تقریبا تمام متحدان تجاری ایالات متحده را نشانه رفته است. نشریه اکسپرس با اشاره به این مساله فاش کرده که در جلسه‌ای محرمانه که در ژنو برگزار شده نمایندگانی از اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، مکزیک و کره‌جنوبی اعمال تعرفه‌های جدید امریکا بر خودروها را بررسی کرده و طرح شکایت از امریکا به سازمان تجارت جهانی را بررسی کردند.

اکسپرس نوشته که مقام‌های اروپایی با هدف آماده شدن در برابر بدترین شرایط ممکن این نشست را برگزار کرده‌اند. دونالد ترامپ تهدید کرده که در اوت (ماه جاری میلادی) یا سپتامبر برای خودروهایی که خارج از اتحادیه اروپا ساخته شده‌اند 25 درصد تعرفه اعمال خواهد کرد. امریکا همچنین تهدید کرده بر واردات خودروهای سواری از اروپا تعرفه ۲۰درصدی اعمال خواهد کرد.

در مطلب اکسپرس آمده، در این نشست مقام‌های تجاری چون تیموتی سارگنت وزیر تجارت خارجی کانادا، کازیویکی یامازاکی وزیر تجارت خارجی ژاپن، کارلوس بیکر معاون وزیر تجارت مکزیک در امور خارجی مکزیک، ژان لوک دی‌مارتی مقام ارشدی از اتحادیه اروپا در ژنو گردهم آمدند تا برای مقابله با تهدیدهای تعرفه‌ای ترامپ راه چاره‌ای بیندیشند. معاون وزیر تجارت مکزیک به بلومبرگ گفته این کشورها تصمیم گرفته بودند تا با یکدیگر تبادل‌نظر کرده و اقدامات احتمالی را بسنجند.

روزنامه سویسی برنرتسایتونگ نوشته در این جلسه نماینده‌ای از امریکا دعوت نشده بود چرا که شرکت‌کنندگان نمی‌خواهند امریکایی‌ها را خشمگین کنند و هنوز امید دارند که بتوانند روی واردات خودرو با آنها توافق کنند.

دست‌اندرکاران برگزاری این جلسه، ماهیت ضدامریکایی بودن آن را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند که نشست مذکور تنها برای بررسی موضوعات مختلف با محوریت تجارت آزاد بوده است. اکسپرس نوشته: «با وجود تکذیب‌ها، آنچه کاملا مشهود است لحن شماتت‌بار این کشورها نسبت به مقامات امریکایی است. یک چیز مشخص است این هیات شاید هنوز به تصمیمی جمعی نرسیده باشد اما درباره شکایت مشترک علیه امریکا در سازمان تجارت جهانی صحبت شده است.»

گاتان توولموند تحلیل‌گر دویچه‌بانک، در این باره می‌گوید که اروپا به‌شدت نگران محاصره شدن توسط تهدیدهای تعرفه‌ای ترامپ است.» او می‌گوید که صنعت خودروسازی اروپا همین حالا هم مجبور است که با چالش‌های جدی مقابله کند. توولموند می‌گوید: «فقط ترامپ نیست؛ برگزیت هم هست. همین‌طور استانداردهای جدید اروپایی که باید رعایت شود و البته محدودیت‌های جدید زیست محیطی.»

نخست وزیر کانادا بارها به اعمال افزایش تعرفه واردات از سوی امریکا واکنش نشان داده است. جاستین ترودو گفته است: «ما از تصمیم دولت امریکا متاسف هستیم و بدیهی است که چنین اقدامی منجر به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد شد.» وزیر اقتصاد مکزیک نیز گفته بود این کشور در قبال امریکا روش مقابله‌ به مثل را در پیش خواهد گرفت و بر محصولات کشاورزی و صنعتی امریکا تعرفه واردات وضع خواهد کرد.

دولت فرانسه نیز سیاست‌های تجاری امریکا را یادآور دهه ۳۰ میلادی و پیش از آغاز جنگ جهانی دوم خوانده است. ژان‌ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، گفته است: «این اقدام، عملی بی‌رحمانه و غیرقابل قبول است. این یعنی کسی باقی می‌ماند که قوی‌تر باشد. اما در روابط بین‌المللی و زندگی جهانی، قانون هر کس قوی‌تر است مصداقی ندارد. روابط بین‌المللی، غرب وحشی نیست.»

 

ارسال نظر