کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۲۲:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۱۲۵

توقف روابط بازرگانی عربستان و کانادا

عربستان سعودی گفته به‌دلیل دخالت کانادا در امور داخلی‌ عربستان، تمام روابط جدید بازرگانی و سرمایه‌گذاری خود را با این کشور تعلیق می‌کند. وزارت خارجه عربستان هم اعلام کرده سفیر کانادا در ریاض را به‌عنوان عنصر نامطلوب اخراج می‌کند و سفیر خود در اتاوا را باز می‌گرداند. عربستان در واکنش به ابراز نگرانی کانادا در خصوص بازداشت چندین فعال حقوق بشر این اقدامات را در پیش گرفته است. حدود سه ماه پیش مقام‌های امنیتی سعودی ۷ فعال حقوق زنان را بازداشت کردند. این بازداشت‌ها چند هفته پیش از رفع ممنوعیت رانندگی برای زنان رخ داد.

«عبدالله عبدالله» گفت‌وگوی امریکا با طالبان را تایید کرد

رئیس اجرایی افغانستان گفت‌وگوهای مستقیم امریکا با طالبان را تایید کرد. عبدالله عبدالله، گفته دولت افغانستان از موضوعات مورد بحث این گفت‌وگوها باخبر است. این مقام افغانستانی، خبرها مبنی بر سپردن مناطقی به طالبان را رد کرده و گفته هر گروهی تا زمانی که با دولت می‌جنگد، دشمن محسوب می‌شود. دیدار طالبان و امریکا نخست در وال‌استریت ‌ژورنال افشا شد. سپس، دو منبع وابسته به طالبان این خبر را تایید کردند. دولت ترامپ به دنبال پایان دادن به جنگ در افغانستان است که طولانی‌ترین درگیری نظامی نیروهای امریکایی محسوب می‌شود.

بازگشایی گذرگاه مرزی هند و پاکستان

پاکستان و هند در اقدام بی‌سابقه و پس از گذشت 12 سال، گذرگاه مرزی مشترک موسوم به مونابائو را مجدد بازگشایی کردند. به گزارش اکسپرس تریبیون، گذرگاه مرزی مونابائو برای آخرین بار 2006 برای ورود گروهی از شهروندان هندی برای شرکت در مراسم مذهبی خود در معبدی واقع در شهر لسبیلا در ایالت بلوچستان پاکستان، گشوده شده بود. مرز مشترک کوکرا - مونابائو در جنوب پاکستان است که در مجاورت ایالت راجستان هند قرار دارد.

عراق و اردن توافقنامه نظامی امنیتی امضا کردند

وزارت خارجه عراق از امضای توافقنامه نظامی‌ـ امنیتی با اردن خبر داده است. هدف از این توافقنامه ارتقای همکاری‌های نظامی و امنیتی از طریق تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه امنیت مرزهای دو کشور و توسعه توانمندی‌های اطلاعاتی و آموزشی با هدف مبارزه با تروریسم عنوان شده است. عراق و اردن دارای 181 کیلومتر مرز مشترک هستند که گذرگاه طریبیل در 570 کیلومتری غرب بغداد و 370 کیلومتری شرق امان مهم‌ترین گذرگاه مرزی دو کشور برای تبادل کالا و عبور مسافران است.

 

 

ارسال نظر