کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۸۷۵

 فشار امریکا برای تضمین نخست‌وزیری عبادی

امریکا به طرف‌های عراقی اطلاع داده حیدر عبادی صرف‌نظر از جایگاه ائتلافش، انتخاب اول واشنگتن برای تصدی نخست‎وزیری عراق است. به گزارش ایسنا، منابع آگاه گفته‌اند برخی پیام‌های امریکایی شدیداللحن و حامل هشدارهایی مبنی بر این بوده که اگر فراکسیون‌ها و احزاب و شخصیت‌هایی بر نامزدهای دیگر که مورد تایید امریکا نیستند اصرار کنند تحت تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرند. این در حالی است که از میان نامزدهای دیگر غیر از عبادی، هادی عامری رهبرائتلاف فتح بیشترین شانس را برای نخست‌وزیری دارد.

 اتحاد اپوزیسیون پاکستان علیه عمران خان

دو حزب اصلی اپوزیسیون پاکستان برای رویارویی با عمران خان که در انتخابات پارلمانی پیرزو شده، نیروهای خود را در پارلمان برای تعیین یک کاندیدای نخست وزیری تجمیع می‌کنند. به گزارش رویترز، این ائتلاف با چند حزب کوچک‌تر نمی‌تواند انتخاب عمران خان را به عنوان نخست‌وزیر آتی از مسیر خود منحرف کند اما می‌تواند اکثریتی محدود را برایش برجای بگذارد که اجرایی شدن برنامه‌هایش را با مشکل روبرو می‌کند. حزب مسلیم لیگ پاکستان شاخه نواز به همراه حزب مردم به رهبری بیلاوال بوتو، و چند حزب کوچک دیگر ائتلافی را با عنوان «کنفرانس تمامی احزاب» تشکیل داده‌اند.

 انتقاد شدید دیده‌بان حقوق‌بشر از عربستان

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت دو فعال زن دیگر در عربستان به‌شدت انتقاد کرده است. به گزارش روسیا الیوم، سعودی‌ها سمر بدوی برنده سال ۲۰۱۲ جایزه بین‌المللی زن شجاع امریکا، و نسیمه الساده فعال منطقه شرق عربستان را بازداشت کرده‌اند. این فعالان در کمپین‌هایی با هدف حمایت از حقوق زنان حضور داشتند. این بازداشت‌ها در شرایطی است که محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی، مدعی اجرای اصلاحات اساسی اجتماعی به‌ویژه در حوزه زنان است.

 ممانعت تیلرسون از حمله به قطر، باعث برکناری‌اش شد

رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق امریکا، به‌دلیل تلاش برای جلوگیری از حمله امارات و عربستان به قطر پست خود را از دست داده است. به گزارش راشاتودی، تیلرسون از ریاض و ابوظبی خواسته بود هرگونه حمله علیه قطر را متوقف کنند و همین مساله باعث شده که دو کشور برای خروج تیلرسون از وزارت خارجه امریکا لابی کنند. گفته شده، عربستان و امارات که روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده بودند در پی آماده شدن برای حمله به این کشور بوده‌اند.

 

ارسال نظر