رکورد استقراض دولت امریکا در ۱۰ سال گذشته

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۹۱

گروه جهان| بر اساس آخرین گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا، میزان استقراض دولت ایالات متحده بین ماه‌های جولای تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴ درصد افزایش خواهد داشت.

به گزارش رویترز، دولت امریکا در این ماه‌ها ۳۲۹ میلیارد دلار استقراض می‌کند که این رقم سال گذشته تنها ۱۸۹ میلیارد دلار بود. بین ماه اکتبر تا پایان سال نیز دولت امریکا به ۴۴۰ میلیارد دلار استقراض نیاز خواهد داشت که مجموع استقراض دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ را به ۷۶۹ میلیارد دلار خواهد رساند. این رقم بالاترین میزان استقراض دولت امریکا از سال ۲۰۰۸ و زمان بحران‌های اقتصادی تاکنون محسوب می‌شود.

در سال 2008 میلادی دولت باراک اوباما با بحران مالی جهانی و رکودی عمیق دست به گریبان بود و مجبور شد رقم سنگین 1.1 تریلیون دلار را بین جولای تا دسامبر، قرض بگیرد. طبق اطلاعیه صادر شده توسط دولت دونالد ترامپ در اویل جولای، کسری بودجه امسال برابر با ۸۹۰ میلیارد دلار خواهد بود که ۱۷ میلیارد دلار از تخمین‌های قبلی بیشتر است و نسبت به پیش‌بینی دفتر بودجه کنگره هم که ۷۹۳ میلیارد دلار بود، خیلی بیشتر شده است.

در این گزارش آمده که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ میلادی میزان کسری بودجه به 1.1 تریلیون دلار افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۱ در همان سطح باقی بماند. منتقدان ترامپ می‌گویند که کسری سرسام‌آور بودجه یکی از عواقب برنامه کاهش 5.1 میلیارد دلاری مالیاتی است که کنگره با فشار طرفداران رییس‌جمهور در سال گذشته به تصویب رساند. رقبای ترامپ این بحث را مطرح می‌کنند که با نرخ بیکاری پایین و رشد اقتصادی قدرتمند امریکا، کاهش شدید مالیات، تنها منجر به بیشتر شدن کسری بودجه خواهد شد. این ممکن است فدرال‌رزرو را مجبور کند برای مهار تورم، نرخ بهره خود را افزایش دهد.

این در حالی است که دونالد ترامپ با انتقاد از افزایش نرخ بهره درباره تاثیر منفی احتمالی آن بر رشد اقتصادی هشدار داده است. برخی حتی نگران این مساله هستند که انتقاد ترامپ از فدرال رزرو که اقدامی غیرمتداول برای یک رییس‌جمهوری امریکا محسوب می‌شود، به معنای تلاش او برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های پولی باشد. ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی بارها از ژانت یلن رییس پیشین فدرال رزرو به دلیل پایین نگه داشتن نرخ بهره انتقاد کرده بود.

 

ارسال نظر