طرح 113میلیون دلاری امریکا برای مقابله با نفوذ چین

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۰۵
طرح 113میلیون دلاری امریکا برای مقابله با نفوذ چین

گروه جهان|

 وزیر خارجه امریکا برای شرکت در نشست آ‌سه‌آن و گفت‌وگوهای منطقه‌یی از چهارشنبه (امروز) به مالزی، سنگاپور و اندونزی سفر می‌کند. پنجاه و یکمین اجلاس وزیران خارجه آسه‌آن و چند نشست بین‌المللی مرتبط با آن در روزهای 31 جولای تا 4 اوت در سنگاپور برگزار می‌شود.

استریت‌تایمز نوشته، وزیر خارجه امریکا در این سفر منطقه‌یی پیشنهادی مبنی بر سرمایه‌گذاری ایالات متحده در صنایع دیجیتال، انرژی و زیرساخت‌های منطقه‌یی هند ـ پاسیفیک به ارزش 113 میلیون دلار خواهد داشت. پمپئو دوم و سوم اوت در کوالالامپور درباره تقویت همکاری‌های جامع و پیشبرد منافع اقتصادی و امنیتی مشترک با دولت جدید مالزی گفت‌وگو خواهد کرد. به گفته وی، وزیر خارجه امریکا از چهارم و پنجم اوت در سنگاپور خواهد بود تا در نشست سالانه وزیران خارجه عضو آسه‌آن شرکت کند. بنا بر اعلام وزارت خارجه امریکا، جاکارتا پایتخت اندونزی، مقصد دیگر پمپئو خواهد بود. رویترز نوشته: «دولت امریکا در شرایطی بسته سرمایه‌گذاری 113 میلیون دلاری خود را در منطقه هند و پاسیفیک رونمایی کرده که واشنگتن درگیر یک جنگ تجاری تمام‌عیار با چین و دیگر کشورهای منطقه است، جنگی که دیپلماسی تجاری واشنگتن را در لبه پرتگاه قرار داده است. »

گرچه یک مقام امریکایی در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرده هدف این سرمایه‌گذاری مقابله با طرح «یک کمربند، یک جاده» چین نیست که بسیاری از پروژه‌های زیرساختی مرتبط با آسیا و بخش‌هایی از آفریقا و اروپا را شامل می‌شود؛ مایک پمپئو در سخنرانی اتاق بازرگانی امریکا خود با اشاره تلویحی به سیاست‌های منطقه‌یی و اقتصادی چین گفته واشنگتن با تلاش هر کشوری برای سلطه بر منطقه مقابله خواهد کرد.

این درحالی است که صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود با تمجید از عملکرد اقتصادی چین گفته این کشور به تنهایی یک سوم بار رشد اقتصادی جهان را به دوش می‌کشد و حتی در صورت کندتر شدن نرخ رشد اقتصاد نیز تا سال 2030 به بزرگ‌ترین اقصاد جهان تبدیل خواهد شد.

 تلاش برای جلوگیری از منازعه

کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا آسه‌آن و چین که اختلافات گسترده‌یی در دریای جنوبی چین دارند، قرار است در پنجاه و یکمین اجلاس وزیران خارجه درباره یکی از قوانین پیش‌نویس مرتبط با کدهای رفتاری در این دریا توافق کنند.

چین و برخی کشورهای آسه‌آن که در دریای جنوبی چین اختلاف ارضی دارند مدت‌هاست برسر ایجاد قوانین ویژه و کدهای رفتاری خاص در دریای جنوبی چین گفت‌وگو می‌کنند تا از بروز منازعه و درگیری در این پهنه آبی جلوگیری کنند. دیپلمات نوشته، مقامات ارشد آسه‌آن و پکن درباره پیش‌نویس مرتبط با کدهای رفتاری در این دریا گفت‌وگوهای مفصلی خواهند داشت و احتمالا در روزهای آتی درباره یکی بندهای این پیش‌نویس به توافق خواهند رسید،‌بندی که بر نظم رفتاری در عبور و مرور در این دریا ارتباط دارد. گفته شده، از سال 2013 تا 2017 حداقل 38 مورد پرونده قضایی در دادگاه‌های کشورهای منطقه به علت حوادث کوچک عمدتا مرتبط با ماهیگیری در دریای جنوبی چین تشکیل شده که البته با مصالحه اختلافات مرتبط با آن حل و فصل شده است.

دریای جنوبی چین دریایی در اقیانوس آرام به وسعت 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را شامل می‌شود و پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین پهنه آبی جهان است. در این دریا صدها جزیره کوچک و بزرگ قرار دارد اما دو جزیره مهم آن اسپارتلی و پارسل است. زیرا در این مناطق مخازن نفت و گاز بسیاری کشف شده و از این رو مورد ادعای کشورهای همسایه این آبها واقع شده است. مالزی، برونئی و ویتنام از اعضای آ‌سه‌آن هستند که اکنون با پکن بر سر مالکیت بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که از منابع و ذخایر انرژی سرشاری برخوردار است و سالانه

5 هزار میلیارد دلار تجارت جهانی از این پهنه آبی می‌گذرد، اختلاف دارند. البته چین و 10 کشور عضو آ‌سه‌آن در سال 2002 در «پنوم‌پن» کامبوج توافقنامه غیرالزام‌آوری را امضا کردند که این سند چارچوب اصلی مذاکرات بعدی و رسیدن به کدهای رفتاری به عنوان راهنما برای جلوگیری از درگیری را ایجاد کرد که براساس آن طرف‌های درگیر برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات خود از طریق مذاکرات دوستانه توافق کردند و متعهد به اجرای قوانین بین‌المللی شدند. البته تاکنون این کدهای رفتاری مشخص نشده است و طرف‌ها در این زمینه به توافق نرسیده‌اند.

 پیگیری صلح در شبه جزیره کره

صلح در شبه جزیره کره نیز یکی دیگر از دستورکارهای نشست آسه‌آن اعلام شده است. وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده، وزیر خارجه این کشور قرار است در حاشیه نشست، نشست‌های دو جانبه و چند جانبه برگزار کند که محور اصلی مذاکراتش برقراری صلح در شبه جزیره کره است. به گزارش یونهاپ، کانگ کیونگ‌وها وزیر خارجه کره جنوبی، و همتایانش از کشورهای مختلف شامل کره شمالی قرار است در نشست منطقه‌یی آ‌سه‌آن که شنبه برگزار می‌شود، حضور یابند. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده: «سئول در این نشست اقدامات خود را برای خلع سلاح کامل اتمی شبه جزیره کره و برقراری صلح در منطقه شرح می‌دهد. کره‌جنوبی همچنین از کشورهای عضو و جامعه بین‌الملل خواهد خواست تا از سیاست‎های سئول در این باره حمایت کنند. »

نشست منطقه‌یی آ‌سه‌آن تنها گروه مشاوره‌یی آسیا-پاسیفیک است که کره شمالی عضوی از آن محسوب می‌شود. کشورهایی که در این نشست حضور دارند 10 کشور آسیایی شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام هستند. کشورهای دیگر به عنوان شریک گفت‌وگو شامل استرالیا، کانادا، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، اتحادیه اروپا، نیوزیلند، امریکا و روسیه هستند. همچنین نمایندگانی از ایران، ترکیه، مغولستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، تیمور شرقی، پاپوآ گینه نو در این نشست حضور دارند.

 

ارسال نظر