نگرانی برلین از ورود چین به صنایع ماشین‌سازی آلمان

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۵۳

گروه جهان| سرمایه‌گذاران چینی تلاش دارند در صنایع ماشین‌سازی آلمان برای خود جایی باز کنند. دولت آلمان اما نگران آن است که حضور سرمایه‌گذاران چینی راه را برای انتقال تکنولوژی این صنایع به چین و دیگر نقاط جهان باز کند. به گزارش دویچه‌وله، دولت آلمان هفته گذشته با درخواست سرمایه‌گذاران چینی برای مشارکت در یک کارخانه ماشین‌سازی مخالفت کرده بود. در آن هنگام گفته شده بود که واگذاری بخشی از مالکیت این کارخانه به سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند امنیت آلمان و نظم عمومی این کشور را به مخاطره افکند. شرکت ماشین‌سازی «لایفلد متال اسپینینگ» شرکتی است که در تولید ماشین‌آلات و افزارهای صنعتی و از جمله تولید فلزات بسیار مقاوم فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت در صنایع هوا و فضانوردی و همچنین در تولید تاسیسات اتمی کاربرد دارد. دولت آلمان از این رو، قرار واگذاری بخشی از مالکیت این کارخانه به سرمایه‌گذاران چینی را مغایر با مصالح و منافع اقتصادی و امنیتی خود ارزیابی کرده و با آن مخالفت ورزیده بود.

کارل مارتین ولکر رییس اتحادیه ماشین‌سازی آلمان، سیاست دولت در زمینه مخالفت با واگذاری بخشی از مالکیت شرکت یاد شده به سرمایه‌گذاران چینی را سیاستی ناصحیح و زیان‌بار توصیف کرد. رییس اتحادیه ماشین‌سازی آلمان در انتقاد خود از سیاست دولت آلمان در قبال واگذاری بخشی از مالکیت کارخانه لایفلد متال اسپینینگ گفته: «سرمایه‌های خارجی برای اقتصاد آلمان بسیار مفید هستند. پیش‌شرط ورود این سرمایه‌های خارجی به اقتصاد آلمان، امکان دسترسی آزاد برای سرمایه‌گذاران خارجی است. چنین چیزی درباره سرمایه‌گذاری‌های آلمان در فراسوی مرزهایی کشور نیز صدق می‌کند. »

به باور ولکر، قوانین آلمان حضور سرمایه‌های خارجی در اقتصاد این کشور را پیش بینی می‌کند و ایجاد هرگونه محدودیتی در این زمینه و با رجوع به دلایل تکراری سیاست‌های صنعتی، عملا باعث ضرر و زیان اقتصادی آلمان می‌شود. رییس اتحادیه ماشین‌سازی آلمان در عین حال تاکید کرده نکات پیش‌بینی شده در پروتکل ناظر بر صادرات در سطح اروپا عملا مانع از انتقال تکنولوژی به خارج از مرزهای این اتحادیه می‌شود.

 

ارسال نظر