رد تحقیقات «مولر» به توییت‌های ترامپ رسید

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۸۸
رد تحقیقات «مولر» به توییت‌های ترامپ رسید

گروه جهان|

مایکل کوهن وکیل سابق رییس‌جمهوری امریکا، گفته دونالد ترامپ پیش از دیدار ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی بین اعضای ارشد کارزار انتخاباتی خود و روس‌ها از برنامه این ملاقات اطلاع داشته است. نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده که رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات امریکا، قصد دارد درباره توییت‌های ترامپ تحقیق کرده و این مساله را بررسی کند که آیا رییس‌جمهور با انتشار توییت‌های جنجالی‌اش تلاش کرده تا در روند تحقیقات مانع ایجاد کند یا خیر.

سی‌ان‌ان‌ نوشته، دامنه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا در شرایطی گسترده‌تر می‌شود که مایکل کوهن وکیل ترامپ، قصد دارد ادعای خود مبنی بر اطلاع ترامپ از دیدار اعضای ستاد انتخاباتی‌اش با روس‌ها را نزد مولر مطرح کند.

گروهی از اعضای ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ ژوئن ۲۰۱۶ با ناتالیا وسلنیتسکایا وکیل روس که با کاخ کرملین در تماس بود، دیدار کردند. طرف روس در این دیدار پیشنهاد کرده بود که اطلاعات مفیدی درباره هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها، را در اختیار کارزار نامزد حزب جمهوری‌خواه قرار دهد. این دیدار با حضور دونالد ترامپ جونیور، فرزند دونالد ترامپ و جرد کوشنر، داماد رییس‌جمهوری کنونی امریکا برگزار شد. رودی جولیانی، وکیل فعلی دونالد ترامپ در واکنش به گزارش منتشر شده در مورد ادعای مایکل کوهن، اعتبار سخنان وکیل سابق رییس‌جمهوری ایالات متحده را زیر سوال برده و گفته است: «به او نمی‌توان باور داشت... اگر بازپرسان به او تکیه کنند هر پرونده‌یی که تاکنون تشکیل داده‌اند از بین می‎‌رود.»

ترامپ پیش از این گفته بود که پیش از دیدار ژوئن ۲۰۱۶ اعضای ارشد کارزار انتخاباتی خود و وکیل روس از این ملاقات آگاهی نداشته است. رییس‌جمهوری امریکا تاکنون هرگونه تبانی با روسیه در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ را رد کرده است. مسکو نیز دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا را رد کرده است.

دادستانی نیویورک همچنین در حال تحقیق درباره پرداخت ۱۳۰هزار دلار وجه نقد از سوی کارزار انتخاباتی ترامپ به استورمی دنیلز ستاره فیلم‌های مستهجن است. استورمی دنیلز مدعی است که درگذشته با رییس‎جمهوری امریکا ارتباط داشته و کارزار انتخاباتی ترامپ در قالب توافقی برای سکوت در مورد این رابطه به او ۱۳۰هزار دلار پرداخت کرده است. با این حال نیویورک‌تایمز جمعه از گسترش بیشتر دامنه تحقیقات خبر داده و نوشته که اعضای تیم حقوقی رابرت مولر از وکلای ترامپ خواسته‌اند تا درباره توییت‌های جنجالی ترامپ، با او مصاحبه کنند. گفته شده، رابرت مولر به‌دنبال پاسخ به این دو پرسش است که آیا ترامپ تلاش کرده با انتشار توییت‌های جنجالی در روند تحقیقات اخلال ایجاد کند یا خیر؛ و اینکه آیا ترامپ یا وکلای او شاهدان این پرونده را برای ادای شهادت دروغ در بازجویی‌ها تحت فشار گذاشته‌اند یا خیر.

نیویورک‌تایمز به نقل از چند منبع مطلع نوشته که گرچه وکلای ترامپ در پاسخ به رسانه‌ها قویا تاکید کرده‌اند که اقدامات رییس‌جمهوری امریکا از جمله در قضیه اخراج جیمز کومی کاملا در چارچوب اختیارات ریاست‌جمهوری بوده، اما نگران هستند که نتیجه تحقیقات اخیر رابرت مولر به چالشی جدی برای کاخ سفید تبدیل شود؛ به‌ویژه اینکه وکلای ترامپ بارها در خلوت درباره احتمال دردسرآفرین شدن توییت‌های جنجالی رییس‌جمهور به وی هشدار داده و از رییس‌جمهور خواسته بودند تا دست از این کار بکشد، درخواستی که هیچگاه عملی نشده است. جیمز کومی که درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا تحقیق می‌کرد نهم ماه مه توسط ترامپ از مدیریت اف‌بی‌آی برکنار شد. پس از این برکناری بود که وزارت دادگستری امریکا مولر را به عنوان مسوول پرونده تحقیقات معرفی کرد.

 استیضاح معاون دادستان کل امریکا

تحقیقا جنجالی رابرت مولر در شرایطی ادامه دارد که گروهی از جمهوری‌خواهان طرح استیضاح «رود روزنشتاین» معاون دادستان کل امریکا را که نظارت بر تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات امریکا را برعهده دارد، ارائه دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، 11 نفر از جمهوری‌خواهان با این استدلال که معاون دادستان کل به اندازه کافی در رابطه با پرونده دخالت روسیه به ریاست مولر و تحقیقات درباره ایمیل‌های کلینتون پاسخگو نیست، طرح استیضاح را ارائه دادند. البته با توجه به اینکه رهبران جمهوری‌خواه هنوز این طرح را تایید نکرده‌اند، مشخص نیست که از حمایت کافی برای تصویب برخوردار باشد. مارک میدوز از ایالت کارولینای شمالی و جیم جردن از ایالت اوهایو این طرح را ارائه داده‌اند. وزارت دادگستری امریکا بیش از 800 هزار سند در اختیار سیاستمداران قرار داده اما میدوز می‌گوید هنوز هم از نحوه رسیدگی به درخواست‌ها برای نظارت بر این تحقیقات ناامید است. این درحالی است که رهبران جمهوری‌خواه گفته‌اند از پیشرفت در روند تحقیقات وزارت دادگستری راضی هستند.

دمکرات‌ها از تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای فشار بر وزارت دادگستری در ماه‌های اخیر انتقاد کرده و آن را تلاشی برای تضعیف تحقیقات مولر قلمداد کرده‌اند. جف سشنز در آغاز تحقیقات روسیه و پس از اذعان به ملاقات با سفیر روسیه در جریان کارزار انتخاباتی امریکا در سال 2016، خود را از پرونده تحقیقات در مورد مسکو کنار کشید.

 

ارسال نظر