تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید کوبا

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۵۶

گروه جهان| مجمع ملی کوبا پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور را تصویب کرد. این پیش‌نویس که اصلاحات قابل توجهی را در پی خواهد داشت اواخر ماه جاری میلادی به همه‌پرسی عمومی گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میگل دیاز کانل رییس‎جمهوری کوبا، در نشست پارلمان گفته: «شهروندان کوبا در رای دادن به این پیش‌نویس، در مسیر دفاع از انقلاب شان متحدتر خواهند بود. » در پیش‌نویس طرح قانون اساسی جدید کوبا که بررسی آن از شنبه در پارلمان آغاز شده، واژه «کمونیسم» حذف شده و جای خود را به تاکید روی «نظام سوسیالیسم» داده است. همچنین در این پیش‌نویس برای نخستین‌بار، مالکیت خصوصی را در کوبا به رسمیت شناخته است. در قانون اساسی کنونی کوبا تنها مالکیت دولتی، مشارکتی، کشاورزی، شخصی و سرمایه‌گذاری مشترک به رسمیت شناخته می‌شود. این قانون می‌تواند رسمیت قانونی بیشتری به تجارت‌های کوچک بدهد که در نتیجه اصلاحلات بازار و تغییر در اقتصاد بیمار تحت کنترل دولت، شکوفا شده‌اند. این اصلاحات سبب تشکیل بخش خصوصی کوچک اما پرنوسان شدند و تلاش‌ها برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی را در پی داشتند. از دیگر بخش‌های مهم پیش‌نویس قانون اساسی، کاهش دوره ریاست‌جمهوری به دو دوره پنج ساله و تعیین سن حداکثر 60 سال در آغاز دوره نخست ریاست‌جمهوری هر فرد است.

طرح مذکور در صورت تصویب، پست نخست‌وزیری را اضافه کرده و رییس مجلس را همزمان به عنوان رییس شورای دولت تعیین می‌کند. اصلاحات و تغییرات جدید قانون اساسی کوبا در حالی گمانه‌زنی‌های مختلفی را مطرح کرده که می‌تواند زمینه‌ساز تحولات جدید در آینده این کشور امریکای لاتین باشد. رائول کاسترو رییس‌جمهوری پیشین کوبا، در ماه‌های پایانی حضور در این سمت در محافل مختلف از اعمال اصلاحات جدید در حوزه‌های مختلف سخن به میان آورده بود که می‌تواند آینده این کشور کمونیستی را دستخوش تغییرات جدیدی کند. از آن زمان به بعد موضوع اصلاحات بنیادین در کوبا بر سر زبان‌ها افتاد اما بر این موضوع تاکید شد که این اصلاحات به معنای تغییرات بنیادین در سیاست‌های کلان نظام کوبا نخواهد بود. بحث اجرای اصلاحات گسترده در کوبا به دنبال انتقال قدرت از رائول کاسترو به میگل دیاز کانل مطرح شد.

 

ارسال نظر