کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۷۳

 افزایش 1.25 درصدی نرخ بهره در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در جلسه این هفته خود، نرخ بهره را یک تا 1.25درصد بالا خواهد برد. این درحالی است که تورم ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین نرخ خود در ۱۴ سال اخیر رسید. به گزارش رویترز، افزایش نرخ بهره در شرایطی است که تورم ترکیه ژوئن به بالاترین نرخ خود در ۱۴ سال اخیر رسیده است. امسال با نگرانی‌هایی که در مورد توانایی بانک مرکزی برای محدود کردن تورم دو رقمی و تاثیر دولت بر سیاست‌گذاری پولی به وجود آمد، لیر ترکیه بیش از یک پنجم ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. این باعث شد قیمت مواد غذایی، سوخت و کالاهای مصرفی بالا برود.

 نارضایتی کابل از مذاکره پنهانی طالبان‌-‌امریکا

دولت افغانستان که سال‌هاست برای آوردن طالبان پشت میز گفت‌وگوی صلح تلاش می‌کند پس از افشای مذاکرات پنهانی طالبان و امریکا ضمن اعلام نارضایتی گفته این مذاکرات به صلح نمی‌انجامد. به گزارش ایرنا، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان گفته اگر مذاکرات صلح بین‌الافغانی نباشد، نتیجه‌یی نخواهد داد. امریکایی‌ها همواره تاکید می‌کردند که با طالبان بطور مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد بلکه از رهبری صلح با مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کنند.

 روسیه به قطر سلاح می‌فروشد

روسیه و قطر قراردادی در زمینه فروش سلاح امضاء کرده‌اند. سفیر روسیه در قطر به خبرگزاری تاس گفته مطابق قرارداد امضا شده، روسیه تفنگ‌های کلاشنیکف و سلاح‌های ضد تانک به قطر می‌فروشد. دو کشور در حال مذاکره درباره فروش احتمالی سیستم دفاع موشکی اس۴۰۰ به قطر هستند. اوائل ماه جاری میلادی، امیر قطر در دیدار با رییس‌جمهوری روسیه درباره خرید این سیستم دفاع موشکی مذاکره کرد اما طبق گزارش‌ها این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است. عربستان سعودی به‌شدت مخالف عقد چنین قراردادی است.

 بازگشت «دوستم» از ترکیه به افغانستان

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفته عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهوری افغانستان پس از بیش از یک سال، از ترکیه به کابل برمی‌گردد. گرچه گفته شده دوستم برای درمان در ترکیه بوده، برخی منابع دیگر گفته‌اند او به نحوی تبعید شده بود. احمد ایشچی از مخالفان سیاسی دوستم تقریبا یک و نیم سال پیش مدعی شد که دوستم و محافظانش او را ربوده و با او بدرفتاری کردند. در پی آن، دادستانی کل افغانستان پرونده‌یی در مورد این قضیه تشکیل داد. سخنگویان دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفت علیه معاون اول رییس‌جمهوری توطئه سیاسی چیده شده است.

 

ارسال نظر