واکنش گروه 20 به رجزخوانی‌های ترامپ

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۶۷
واکنش گروه 20 به رجزخوانی‌های ترامپ

گروه جهان|

 «جنگ تعرفه‌یی قانون جنگل است.» این بخشی از اظهارات تند وزیر دارایی فرانسه در نشست وزرای دارایی گروه 20 در آرژانتین است، نشستی که کاملا تحت‌الشعاع سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت امریکا و جنگ تجاری کاخ سفید با کشورهای دیگر بود. نمایندگان فرانسه و آلمان در این نشست با رد پیشنهاد مذاکرات تجاری امریکا تاکید کردند برای آغاز مذاکرات تجاری، واشنگتن باید تعرفه‌های تجاری علیه اتحادیه اروپا را لغو کند.

به گزارش رویترز، رییس صندوق بین‌المللی پول هم در این نشست بار دیگر هشدار داده وقوع جنگ تجاری، رشد اقتصادی جهان را به‌طور چشم‌گیری تهدید خواهد کرد. کریستین لاگارد گفته سیاست‌های دولت دونالد ترامپ و محدودیت‌های تجاری موجود میزان تولیدات جهانی را تا نیم درصد کاهش خواهد داد؛ آن‌چه به کاهش ۴۳۰ میلیارد دلاری رشد اقتصادی جهان می‌انجامد. بلومبرگ با اشاره به فضای حاکم بر نشست گروه 20 نوشته: «رهبران اقتصادی جهان در بوینس آیرس به‌شدت از رجزخوانی‌های تجاری ترامپ انتقاد کردند.»

به اعتقاد ناظران، سخنان لاگارد در آرژانتین پاسخی به اظهارات اخیر استیو منوچین وزیر اقتصاد امریکا، تلقی شده که گفته بود وضع تعرفه‌های جدید از سوی ایالات متحده تاکنون بر اقتصاد جهان تاثیری نگذاشته است. استیو منوچین با دفاع از سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ به چین و کشورهای اروپایی توصیه کرده با حذف قوانین، درهای بازارهای خود را باز کنند تا زمینه برای یک رقابت منصفانه فراهم شود.

این در حالی است که برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه، در بوینس آیرس ضمن انتقاد شدید از تصمیم دونالد ترامپ برای وضع تعرفه‌ها علیه واردات فولاد و آلومینیوم هشدار داده است که جنگ تعرفه‌ها اکنون به واقعیت تبدیل شده و تبعات آن رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند. وزیر اقتصاد فرانسه گفته: «همه ما، به‌ویژه کشورهای اروپایی، نگران جنگ تجاری هستیم که از هفته‌ها پیش آغاز شده است. این جنگ تنها تعدادی بازنده خواهد داشت. جنگ تجاری اشتغال را نابود کرده و اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار می‌دهد. از امریکا می‌خواهیم که وضعیت را عاقلانه ببیند، به جهانی‌سازی و همچنین هم‌پیمانان خود احترام بگذارد.»

لومر همچنین در واکنش به سخنان استیو منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، که خواستار مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا و ژاپن برای عقد قراردادهای تجارت آزاد دوجانبه شده، تاکید کرده شرط آلمان و فرانسه برای آغاز گفت‌وگوهای تجاری با ایالات متحده حذف تعرفه‌های واشنگتن است. این مقام فرانسوی گفته امریکا برای آغاز مذاکرات تجاری باید تهدید به اعمال تعرفه‌های جدید بر خودروهای وارداتی اروپا به امریکا را کنار بگذارد. کشور‌های اروپایی معتقدند طرح رییس‌جمهور امریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار امریکا موجب بر هم خوردن نظم تجارت جهانی و از دست رفتن مشاغل زیادی می‌شود.

سخنان وزیر اقتصاد فرانسه از سوی دیگر وزرای حاضر در اجلاس گروه۲۰ در آرژانتین تکرار شده است؛ به‌طوری که ادواردو گوآردیا وزیر اقتصاد برزیل، هم در اظهارات مشابهی از وضع یک طرفه تعرفه‌ها توسط دولت امریکا انتقاد کرده است. توماس جوردان رییس بانک مرکزی سویس، هم که به عنوان مهمان به این نشست دعوت شده بود، با اظهار نگرانی گفته: «هراس داریم که مبادا جنگ تجارتی بیشتر از این گسترش یابد.»

مقامات آلمان، ژاپن و آفریقای جنوبی نیز مواضع اخیر دونالد ترامپ را رد کرده‌اند. ترامپ در حملات توئیتری اخیر خود، چین، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان را به اخلال عمدی در ارزهای خود متهم کرده بود. دنیل مینل قائم مقام رییس بانک مرکزی آفریقای جنوبی، در این باره گفته: «اتهامات ناعادلانه رییس‌جمهور امریکا بیش از یک تهدید است و اثرگذاری آنها بر اقتصاد جهانی آغاز شده است. این اظهارات باعث ایجاد ناامنی، اثرگذاری بر اطمینان فعالان اقتصادی و رفتار بازار می‌شود. این اثرگذاری‌ها پیش از آنکه نخستین تیر از زبان ترامپ شلیک شود آغاز شده بود.»

اولاف شولتز وزیر دارایی آلمان، هم در واکنش به اظهارات ترامپ با رد بازی با واحد پول اروپایی گفته است: «سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا بسیار عقلانی است و ما به فکر خلق موفقیت‌های اقتصادی با دستکاری در نرخ ارز نیستیم. » هوراهیکوکورودا رییس بانک مرکزی ژاپن، هم گفته ترامپ در خصوص تقویت دلار اشتباه می‌کند چرا که برای امریکا و اقتصاد جهانی، تقویت دلار چیز بدی نیست.

ترامپ تهدید کرده است بر تمام کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع خواهد کرد و در عین حال چین و اتحادیه اروپا را به تلاش برای به راه انداختن یک جنگ ارزی متهم کرده است. این سخنان ترامپ در کنار انتقاد از بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره، باعث کاهش ارزش دلار در معاملات جهانی شد. این در حالی است که منوچین برای آرام نگه داشتن بازار گفته ترامپ کاملا از استقلال بانک مرکزی حمایت می‌کند و قصد دخالت در بازار ارز را ندارد.

اظهارات وزیر خزانه‎داری امریکا در حالی است که ترامپ با اعمال تعرفه‌ها 25درصدی بر فولا و تعرفه 10درصدی بر آلومینیوم خشم اروپایی‌ها را برانگیخته است. اروپایی نیز در واکنشی متقابل تعرفه‌هایی علیه برخی کالاهای امریکایی اعمال کرده‌اند. نشست گروه 20 یک‌شنبه در شرایطی به پایان رسید که ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، در تلاش برای زدودن تنش‌ها در روابط اتحادیه اروپا با امریکا، چهارشنبه برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر خواهد کرد.

20 کشور بزرگ صنعتی و نوخاسته صنعتی

۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند، دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند و ۷۵ درصد تجارت جهانی را می‌چرخانند.

 

ارسال نظر