نشست اقتصادی «گروه 20» در میانه جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۹۱

گروه جهان  نشست دو روزه وزرای دارایی گروه 20 شنبه در بوئنوس‌آیرس آرژانتین آغاز شد. در این نشست 23 وزیر دارایی و 14 رییس بانک مرکزی از کشورهای جهان برای بررسی آینده فعالیت‌های تجاری، زیربناهای توسعه و شرایط اقتصادی جهان تبادل‌نظر می‌کنند.

دویچه‌وله نوشته، نشست وزرای دارایی گروه 20 در حالی در آرژانتین برگزار می‌شود که تنش‌های تجاری میان امریکا با برخی کشورهای جهان و جنگ تعرفه‌یی میان دو طرف سایه سنگینی بر این اجلاس انداخته است. در این اجلاس وضعیت تجارت جهانی از اولویت اصلی مورد بحث میان مقام‌های شرکت‌کننده خواهد بود. با توجه به نگرانی‌ها درباره سیاست‌های تجاری دولت ترامپ احتمال می‌رود بیشتر توجه‌ها بر اظهارات و موضع‌گیری‌های استیو منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در این اجلاس متمرکز باشد.

در حالی نمایندگان اتحادیه اروپا، چین و کانادا در این اجلاس شرکت می‌کنند که این کشورها وارد مناقشه مستقیم تجاری با امریکا در ماه‌های اخیر شده‌اند. امریکا و چین تعرفه‌هایی به ارزش 34میلیارد دلار علیه کالاهای وارداتی یکدیگر اعمال کرده‌اند که این مساله تنش‌های تجاری دوجانبه را تشدید کرده است. امریکا همچنین تعرفه‌هایی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک اعمال کرده که مناسبات اقتصادی فرا آتلانتیکی را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به سطح نارضایتی از سیاست‌های تجاری دولت ترامپ در میان مقام‌های سیاسی و اقتصادی جهان، امیدها برای حصول پیشرفت‌های محسوس در این نشست گروه 20 اندک است. در حالی که وزیر خزانه‌داری امریکا و هیات این کشور احتمالا در این نشست تلاش می‌کنند ژاپن، اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه هفت را به لزوم موضع‌گیری جمعی علیه سیاست‌های تجاری چین متقاعد کنند که بعید است امریکا با همکاری حداکثری هم پیمانان تجاری روبرو شوند. اسوارد پراساد مقام پیشین صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید: «بعید است شرکای تجاری امریکا در این اجلاس به مصالحه‌یی دست یابند. اقدامات خصمانه امریکا علیه شرکا و همپیمانان، نفوذ اقتصادی و ژئوپلتیکی این کشور را ضعیف کرده است.»

تنش‌ها در عرصه تجارت جهانی در حالی ایجاد شده که کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول، هشدار داده افزایش محدودیت‌های تجاری در اقتصاد جهان بزرگ‌ترین تهدید میان‌مدت محسوب می‌شود. اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده‌اند که در بدترین سناریوی ممکن در صورت اعمال تمامی تهدیدهای مربوط به اعمال تعرفه‌ها و اقدامات متقابل تعرفه‌یی میان امریکا و کشورهای جهان، 430 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2020 قطع می‌شود.

 

ارسال نظر