پکن در جست‌وجوی بازارهای جایگزین امریکا

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۸۷
پکن در جست‌وجوی بازارهای جایگزین امریکا

گروه جهان

رییس‌جمهور چین برای سفری چهار روزه وارد قاره آفریقا شده است. شی جین‌پینگ در شرایطی با هدف تقویت همکاری‌ها و روابط اقتصادی و نظامی به آفریقا سفر کرده که جنگ تجاری امریکا و چین تشدید شده و ظاهرا کاخ سفید تمایلی برای تعامل با پکن ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نخستین سفر خارجی «شی» پس از انتخاب شدن مجدد به عنوان رییس‌جمهور چین در ماه مارس 2018 میلادی به شمار می‌رود. چین پیش از این بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا بوده و سال گذشته نخستین پایگاه نظامی خود را در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا راه‌اندازی کرده است. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ توجهی به دومین قاره پرجمعیت زمین ندارد. با این حال مقام‌های امریکایی به کشورهای آفریقایی نسبت به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با چین هشدار داده‌اند.

آسوشیتدپرس نوشته، شی جین‌پینگ که با متشنج شدن روابط تجاری‌اش با امریکا به دنبال توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای دیگر است ابتدا در سنگال توقف کرده و سپس به روآندا می‌رود تا در نشستی با حضور کشورهای حوزه بریکس در آفریقای جنوبی که چهارشنبه آغاز می‌شود حضور یابد. ناظران بر این باورند که سفر رییس‌جمهوری چین به آفریقا تاکیدی بر ابتکار عمل «یک کمربند و یک جاده» دولت پکن است که شامل برقراری ارتباط میان پکن با آفریقا، اروپا و سایر کشورهای آسیایی از طریق شبکه‌یی از بنادر، خطوط آهن ریلی، مناطق اقتصادی و کارخانجات تولید نیرو است.

رییس‌جمهوری چین در سفر به روآندا برای نخستین‌بار از این کشور محصور در خشکی دیدن می‌کند. شی جین‌پینگ قرار است با پل کاگامه رییس‌جمهوری روآندا، دیدار کند و از بنای یادبود نسل‌کشی ۱۹۹۴ روآندا نیز بازدیدی به عمل آورد که در جریان آن بیش از ۸۰۰ هزار تن کشته شدند.

رییس‌جمهوری چین سپس برای حضور در نشست بریکس به آفریقای جنوبی می‌رود و با جاکوب زوما رییس‌جمهوری سابق این کشور، نیز دیدار می‌کند. وی فوریه سال جاری میلادی استعفا کرد. ماه گذشته وزرای خارجه کشورهای بریکس یعنی برزیل، هند، چین و روسیه و آفریقای جنوبی به‌شدت از موج جدید سیاست‌های حمایتی در عرصه تجارت بین‌المللی انتقاد کرده و اعلام کردند این سیاست‌ها به ضرر رشد اقتصادی و تجاری جهان است.

چین در سال‌های اخیر با پشت سر گذاشتن امریکا به بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات نظامی به آفریقا تبدیل شده است. این کشور در ماه جاری میزبان ده‌ها مقام ارشد نظامی آفریقایی برای نخستین نشست مشترک چین-آفریقا بوده است. در نهایت، شی جین‌پینگ به جزایر موریس در اقیانوس هند خواهد رفت. بنا بر آمارهای اعلام شده، دولت، بانک‌ها و پیمانکاران چینی در سال‌های 2000 تا 2015 میلادی بیش از 94 میلیارد دلار وام در اختیار کشورهای آفریقایی قرار داده‌اند. بر اساس تازه‌ترین تحقیقات اقتصادی انجام شده، میزان بدهی عمومی در کشورهای آفریقایی از 34درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2013 به بیش از 53 درصد در سال 2017 افزایش یافته است. ناظران بر این باورند عطش شدید چین برای دستیابی به منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین عواملی است که مقام‌های پکن به دنبال گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با قاره سیاه هستند.

 امضای ۱۳توافق‌نامه همکاری با امارات

رییس‌جمهوری چین پیش از سفر به آفریقا به خاورمیانه رفته بود. اسکای‌نیوز گزارش داده است که در جریان این سفر دو کشور ۱۳توافق‌نامه و یادداشت تفاهم امضا کردند. گفته شده، شی جین‌پینگ در سفر به امارات با محمد بن‌راشد آل‌مکتوم حاکم دوبی، و محمد بن‌زاید آل‌نهیان ولیعهد ابوظبی، و دیگر مقامات این کشور دیدار کرده است. توافق‌نامه‌های دو کشور با هدف تقویت شراکت و همکاری دوجانبه میان امارات و چین امضا شده‌اند. این توافق‌نامه‌ها در زمینه‌های احداث ساختمان سفارتخانه‌ها، ایجاد مراکز فرهنگی، انرژی و صنعت، تجارت الکترونیک، کشاورزی، اقتصاد، نفت، همکاری اداری در امور گمرک، همکاری میان بازار بین‌المللی ابوظبی و چین و توافق شراکت و سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین پروژه انرژی خورشیدی در جهان است. سفر پیشین یک رییس‌جمهوری چین به امارات مربوط به سال 1989میلادی است. چین شریک تجاری اول امارات متحده عربی است. حجم تجارت غیرنفتی میان امارات و چین در سال 2017 به رقم 53.3 میلیارد دلار رسید که صادرات چین 90 درصد آنها را تشکیل می‌دهد. امارات از جمله صادرکنندگان نفت خام به چین است. شی جین‌پینگ در شرایطی سفر دوره‌یی خود را به خاورمیانه و آفریقا انجام می‌دهد که کشورش درگیر جنگ تجاری تمام‌عیاری با امریکاست. ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظر گفته آماده است بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع کند. این اظهارنظر باعث شد ارزش سهام در بازارهای مالی کاهش یابد و تنش در مورد وقوع یک جنگ تجاری همه‌جانبه با چین افزایش یابد. طبق آمارهای دولت امریکا، در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰۵ میلیارد دلار کالای چینی وارد امریکا شده و در نتیجه کسری موازنه تجاری امریکا با چین حدود ۳۷۶ میلیارد دلار بوده است.

 

ارسال نظر