ادامه جنگ تجاری با سقوط «یوآن» و تعرفه‌ جدید اروپا

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۰۳

گروه جهان| یوآن چین به پایین‌ترین میزان یک ساله خود سقوط کرد و بازارهای آسیایی را به لرزه درآورد. احتمالا مساله بحث‌برانگیز بعدی در جنگ تجاری با امریکا مدیریت ارزی چین خواهد بود. به گزارش رویترز، یوآن چین جمعه به پایین‌ترین میزان یک ساله خود سقوط کرد و بازارهای آسیایی را به لرزه درآورد. به این ترتیب احتمالا مساله بحث برانگیز بعدی در جنگ تجاری با امریکا مدیریت ارزی چین خواهد بود.

شوسوکه یامادا استراتژیست ارز و سهام بانک امریکا مریل لینچ، می‌گوید: «یوآن ضعیف‌تر قابلیت رقابت ارزهای دیگر آسیا را تضعیف می‌کند. افت ارزش یوآن همچنین این وحشت را ایجاد می‌کند که سرمایه‌ها چین را ترک کنند و بازارهای مالی آنها را برهم می‌خورد. این اتفاق تاثیر مخربی هم به بازارهای آسیایی ارسال می‌کند. در آخر، تضعیف یوآن تنش‌های جنگ تجاری را عمیق‌تر می‌کند.»

دونالد ترامپ سیاست‌های فدرال رزرو برای افزایش مداوم نرخ بهره و بالا رفتن ارزش دلار را مورد انتقاد قرار داده و گفته این سیاست‌ها باعث آسیب رساندن به اقتصاد و شرکت‌های امریکایی شده است. نرخ دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان با اندکی افت به نرخ 95.114 واحد رسیده است. این درحالی است که پیش از این اظهارات، دلار در رکورد 95.652 واحد به سر می‌برد.

علاوه بر چین، اتحادیه اروپا نیز درگیر جنگ تجاری با امریکا شده است. خبرگزاری فرانسه نوشته، اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامد‌های منفی تعرفه‌های سنگین ۲۵ و ۱۰درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از این اتحادیه، اقدامات تلافی‌جویانه تازه‌یی را علیه امریکا از پنج‌شنبه به اجرا گذاشته است. کمیسیون اروپا پیشتر اعلام کرده بود این اقدامات جدید تلافی‌جویانه که «اقداماتی حفاظتی» نام گرفته با هدف حمایت از صنایع فولاد کشور‌های اروپایی به اجرا در می‌آید که دیگر در امریکا بازاری ندارند. سسیلیا مالمستروم کمیسر امور بازرگانی اروپا، در بیانیه‌یی در همین باره گفته است: «برای حفاظت از صنایع فولاد خود در مقابل افزایش تعرفه واردات چاره‌یی جز اقدامات متقابل تلافی جویانه تجاری و اقتصادی نداشتیم.» اقدامات متقابل تلافی جویانه تجاری و اقتصادی اروپا علیه امریکا ۲۳ قلم محصول فولادی را در بر می‌گیرد که اکنون بطور موقت به اجرا در آمده است. اجرای موقت این اقدامات در طول مهلت تحقیق کمیسیون اروپا خواهد بود.

 

ارسال نظر