کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۳۹

 پیش‌شرط طالبان برای مذاکره با امریکا

در شرایطی که امریکا گزارش‌ها مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره مستقیم با طالبان را رد کرده، دفتر سیاسی طالبان در قطر یک گام عقب نشسته و حذف نام رهبران خود از فهرست سیاه را به عنوان پیش‌شرط برای آغاز مذاکره تعیین کرده است. به گزارش ایرنا، طالبان پیش از این اعلام کرده بود که تنها حاضر است با امریکایی‌ها برای صلح در افغانستان گفت‌وگو کند، زیرا به گفته آنها دولت کابل در اختیار امریکایی‌ها بوده و به همین دلیل حاضر نیست با دولت وحدت ملی صلح کند. اما امریکایی‌ها همواره این خواسته طالبان را رد کرده و به حمایت صلح با مالکیت و رهبری افغان‌ها تاکید کرده بود.

 ممنوعیت آمدوشد در استان‌های جنوبی عراق

در حالی که تظاهرات‌ها علیه فساد و سوءخدمت‌رسانی در مناطق مختلف عراق ادامه دارد، دولت عراق تلاش کرده تا از طریق بازداشت‌ معترضان و همزمان با دادن وعده‌هایی در زمینه اصلاحات و اختصاص اعتباراتی به مناطق مربوطه اعتراضات را کنترل کند. دولت عراق همچنین به جای قطع کردن اینترنت تصمیم گرفته ممنوعیت جزئی آمدوشد را اجرایی کند. این در حالی است که برای حل مشکل برق استان‌های جنوبی وزیر انرژی عراق عازم عربستان سعودی شده است. عراق در روزهای گرم تابستان در حالی که درجه حرارت در استان‌های جنوبی به ۵۲ درجه می‌رسد از کمبود شدید برق رنج می‌برد.

 کاهش ارزش روپیه پاکستان رکورد زد

ارزش برابری هر دلار امریکا با روپیه پاکستان با افزایش سه واحدی از 124 در روزهای گذشته به 127 روپیه رسید که این رقم در تاریخ اقتصاد این کشور رکورد به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا، قیمت رسمی و دولتی دلار دوشنبه 6 روپیه افزایش یافت. جمعه هفته گذشته 22 تیرماه سال 97، هر دلار امریکا با قیمت رسمی از سوی دولت پاکستان در ازای 121روپیه معامله می‌شد. با این حال با توجه به جو روانی بازار، گزارش‌ها حاکی است که هر دلار در بازار آزاد در برخی شهرهای پاکستان در ازای 128 روپیه معامله می‌شود.

 حبس ابد 31 متهم کودتای نافرجام ترکیه

31 نفر از متهمان کودتای نافرجام ترکیه به حبس ابد محکوم شدند. به‌گزارش آناتولی، سرتیپ صادق کوراوغلو فرمانده سابق مدارس ژاندارمری ترکیه نیز در میان محکومان این پرونده قرار دارد. ترکیه مدعی است که فتح‌الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به فتو و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای را سازماندهی کرده است.

 

ارسال نظر