هند اقتصاد فرانسه را پشت‌سر گذاشت

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۱۶
هند اقتصاد فرانسه را پشت‌سر گذاشت

گروه جهان|

هند موفق شده است با پشت‌سر گذاشتن فرانسه به ششمین اقتصاد بزرگ جهان تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تبدیل شود. طبق تازه‌ترین بازبینی بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی هند تا پایان ۲۰۱۷ با رسیدن به 2.597 تریلیون دلار از فرانسه با 2.582 تریلیون دلار پیشی گرفته است. رتبه‌های اول تا پنجم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان تغییری نکرده است. اقتصاد هند از جولای ۲۰۱۷ تاکنون رشد سریعی را تجربه کرده است.

به گزارش ایندیا تایمز، هند با جمعیتی معادل 1.34میلیارد نفر پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود در حالی که فرانسه ۶۷ میلیون نفر جمعیت دارد. این بدان معناست که متوسط درآمد هند یک بیستم متوسط درآمد سرانه فرانسه است. تولیدات صنعتی و غیرصنعتی و مخارج مصرف‌کنندگان هندی بزرگ‌ترین محرکه‌های رشد اقتصادی هند بوده‌اند. امریکا، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا، هند و فرانسه، ۷ اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل می‌دهند.

بانک جهانی اعلام کرده است، هند تنها در یک دهه موفق شده اندازه اقتصاد خود را دو برابر کند و انتظار می‌رود با توجه به کند شدن نرخ رشد اقتصادی چین، هند به عنوان موتور رشد قاره آسیا عمل کند. این کشور در نظر دارد با اصلاح قوانین مالیاتی و تقویت مخارج خانوارها رشد اقتصادی امسال خود را به 7.4درصد و در سال آینده به 7.8درصد برساند.

مرکز مطالعات اقتصاد و بازرگانی لندن اخیرا اعلام کرده بود تا پایان امسال، هند علاوه بر پیشی گرفتن از فرانسه، جایگاه بریتانیا را نیز در بین اقتصادهای بزرگ جهان تصاحب خواهد کرد و به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. بریتانیا تا پایان ۲۰۱۷ با تولید ناخالص داخلی به ارزش 2.622تریلیون دلار هنوز هم پنجمین اقتصاد جهان شناخته می‌شد.

دولت هند در ۲ سال گذشته چندین طرح اقتصادی مانند مبارزه با پول سیاه، دیجیتالی ساختن اقتصاد و اصلاح قانون خدمات مالیات و کالا را اجرایی کرده است. بر اساس طرح مالیات بر خدمات و کالا، هند دولت قصد دارد مالیات مستقیم و واحد را جایگزین رژیم پیچیده مالیاتی دولت مرکزی و ایالتی کند. این طرح اقتصاد ۲ تریلیون دلاری هند را به صورت یک بازار مشترک تبدیل خواهد کرد. در این طرح دولت هند قصد دارد مالیات کالای مورد استفاده مردم را به صورت روزانه تا ۵۰درصد کاهش دهد و به سایر کالاها نرخ مالیات بسیار کمتری مانند 12.5 و ۱۸درصد وضع کند. نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، سال ۲۰۱۶ میلادی در اقدامی جنجالی اسکناس‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه‌یی را از گردش پولی خارج کرد، سیاستی که سبب کاهش نقدینگی شدید در این کشور شد. مودی دلیل این تصمیم فوری را مبارزه با اسکناس‌های تقلبی، پول سیاه، فساد و تروریسم اقتصادی عنوان کرد.

 تهدید جنگ تجاری

بانک جهانی در شرایطی از افزایش تولید ناخالص داخلی هند خبر داده است که تداوم جنگ تجاری در جهان و تشدید تنش میان ایالات‌متحده و هند باعث شده تا ارزش پول ملی این کشور در سه هفته گذشته به پایین‌ترین نرخ برابری خود در برابر دلار سقوط کند.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشته، با بالا گرفتن جنگ تجاری، نقطه‌ضعف‌های اقتصادی دولت هند به رهبری نارندرا مودی تاحدودی آشکار شده چراکه قیمت نفت بالاتر رفته و تقابل قدرت‌های بزرگ اقتصادی در جهان باعث شده تا روپیه هند به پایین‌ترین رکورد خود سقوط کند و انتظارات از رشد اقتصادی بهتر و تولید اشتغال برای میلیون‌ها جوان هندی کاهش یابد.

اما آنچه شرایط را برای دولت نارندرا مودی دشوارتر کرده، اجبار دهلی به وارد شدن در جنگ تجاری با امریکا است. هند در چند هفته اخیر در واکنش به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه تجاری امریکا مجبور شده تعرفه گمرکی واردات برای کالاهای گوناگون امریکایی ازجمله بادام، سیب و برخی محصولات فلزی را افزایش دهد. گفته شده این تعرفه‌های جدید از چهارم آگوست (حدود 20 روز دیگر) اجرایی خواهند شد. پیش‌تر مقامات هند به سازمان جهانی تجارت اطلاع داده بودند که قصد دارند تعرفه‌های حقوق گمرکی را برای بیش از 20 کالای امریکایی افزایش دهند. این کار در پاسخ به افزایش حقوق گمرکی برای صادرات فولاد و آلومینیوم هند به امریکا صورت گرفت که 241 میلیون دلار ضرر هند را جبران خواهد کرد. هند بزرگ‌ترین خریدار بادام محصول امریکا است. حجم مبادله کالا بین دو کشور در سال 2016 میلادی 114 میلیارد دلار بوده است.

ساجد چینوی اقتصاددان جی‌پی‌مورگان، در این باره می‌گوید: «6 مورد از ارزهایی که بدترین عملکرد را در چند هفته اخیر در برابر دلار داشته‌اند، آسیایی هستند و سقوط روپیه نیز افت منطقه آسیا از جنگ تعرفه‌یی بین چین و امریکا را منعکس می‌کند. از سوی دیگر روند بالا رفتن قیمت نفت نیز آینده شرکت‌های هندی را تهدید می‌کند، چراکه در آینده هزینه ورودی شرکت‌ها را بالا خواهد برد. در شرایطی که امریکا به خریداران آسیایی در مورد قطع خرید نفت از ایران هشدار داده است، موقعیت هند بدتر هم خواهد شد.»

گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت انرژی هند به پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی هشدار داده خود را برای کاهش شدید واردات نفت از ایران به‌دلیل فشارهای دولت ترامپ آماده کنند. هند حدود ۱۱درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند که به علت نوع نفت خام این کشور که سنگین است و همچنین هزینه حمل‌ونقل پایین‌تر، نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر است.

 

 

ارسال نظر