هشدار چین درباره طرح تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری امریکا

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۴۰

 

گروه جهان| امریکا طرح تازه‌یی برای افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین ارائه کرده است. وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌یی گفته دست به اقدام متقابل می‌زند.

به گزارش رویترز، ایالات متحده قصد دارد ۱۰درصد تعرفه بر ۲۰۰میلیارد دلار واردات از چین وضع کند. این طرح پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ تهدید کرد اگر چین دست به واکنش متقابل در برابر تعرفه‌های امریکا بزند، واشنگتن دوباره تلافی خواهد کرد. دولت امریکا هفته گذشته تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین را که ارزش آنها به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، به ۲۵درصد رساند. چین نیز اعلام کرد تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌یی دقیقا به همان میزان بلافاصله به اجرا گذاشته شده است.

رابرت لایتایزر نماینده امور بازرگانی دولت امریکا گفته «به خاطر تلافی چین و به این خاطر که چین دست به تغییر رفتار خود نزده، رییس‌جمهوری دستور داده روند وضع تعرفه ۱۰درصدی بر ۲۰۰میلیارد دلار واردات از چین آغاز شود.» انتظار می‌رود، اقدامات تازه بر بازارهای جهانی و نگرانی‌های شکل‌گرفته از وقوع جنگ تجاری تاثیر بگذارد. ترامپ صریحا از سیاست‌های تجاری چین، دسترسی شرکت‌های امریکایی به بازار آن کشور و کسری تجاری ۳۷۵میلیارد دلاری طرفین انتقاد کرده‌ و با تعرفه‌های تازه خواستار تغییر رفتار چین شده است. دولت چین در مقابل می‌گوید امریکا از روابط بازرگانی دو طرف سود می‌برد و پکن مایل به ورود به یک جنگ تجاری نیست هرچند واهمه‌یی هم از آن ندارد.

وزارت بازرگانی چین چهارشنبه در بیانیه‌یی گفته چاره دیگری ندارد جز اینکه در پی اقدامات متقابل لازم باشد. چین هشدار داده این اقدامات و واکنش‌ها به آن، روابط تجاری دو طرف را ویران خواهد کرد. دستیار وزیر بازرگانی چین در جریان نشستی در پکن گفته طغیان تعرفه‌های دو طرف در مقیاس بزرگ در نهایت به تخریب داد و ستد میان چین و امریکا می‌انجامد. ایالات متحده نخستین و چین دومین اقتصاد گسترده جهان هستند. با این حال افزایش تعرفه از سوی امریکا بر واردات از چین به ‌مراتب آسان‌تر است، چراکه واردات سال گذشته امریکا از چین بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بود در حالی که واردات چین از امریکا بالغ بر ۱۳۰میلیارد دلار بود. تحلیلگران معتقدند این کسری در تراز داد و ستد خود سبب می‌شود که پکن راه سختی برای مقابله با تعرفه‌های تازه امریکا در برابر خود داشته باشد.

 

 

ارسال نظر