تلاش برای برهم زدن ترکیب دیوان عالی

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۵۴
تلاش برای برهم زدن ترکیب دیوان عالی

گروه جهان|

برت کاوانا قاضی محافظه‌کار ۵۳ ساله، از سوی دونالد ترامپ نامزد عضویت در دیوان عالی ایالت‌متحده شده است. رییس‌جمهور امریکا در مراسم معرفی کاوانا در کاخ سفید او را نامزدی با توانایی بی‌عیب و نقص توصیف کرده و گفته است: «او در سراسر جهان به عنوان یکی از بهترین و هوشیارترین مغزهای متفکر حقوقی زمان ما به شمار می‌رود.»

قضات دیوان عالی نقشی تعیین‌کننده در تفسیر قانون اساسی امریکا ایفا می‌کنند و پیشنهاد برت کاوانا می‌تواند توزیع قدرت در دیوان عالی را به نفع ترامپ تغییر دهد. عضویت این قاضی محافظه‌کار باید به تایید مجلس سنا برسد. به گزارش دویچه‌وله، دیوان عالی امریکا، عالی‌ترین نهاد قضایی و مرجع تفسیر قانون اساسی امریکا به شمار می‌رود که مجموعا از ۹ قاضی تشکیل شده است. قضات دیوان عالی از سوی رییس‌جمهور انتخاب می‌شوند و سپس از سوی سنا رأی اعتماد دریافت می‌کنند. تا زمانی که یک قاضی طبق درخواست شخصی تقاضای بازنشستگی ندهد، به صورت مادام‌العمر در این سمت باقی خواهد ماند.

برت کاوانا در شرایطی به عنوان یکی از قضات دیوان عالی امریکا معرفی شده که سال ۲۰۰۹ در مقاله‌یی استدلال کرده بود، از نظر وی روسای جمهور باید در دوران خدمت در مقابل تحقیقات جنایی و مدنی مصون باشند. برخی ناظران می‌گویند احتمالا این نظریه یکی از دلایل ترامپ برای معرفی کاوانا برای پست قضاوت در دیوان عالی بوده، به‌ویژه آنکه تحقیقات رابرت مولر رییس شورای ویژه تحقیقات در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا، همچنان جریان دارند. این دستیار سابق کاخ سفید در دوران ریاست جهوری بوش پیش‌تر برای کنت استار، که به عنوان بازرس مستقل، پرونده بیل کلینتون، رییس‌جمهوری سابق امریکا در دهه ۱۹۹۰ را بررسی کرد، خدمت کرده بود. او زمانی که از سوی بوش به برای پست فعلی‎اش نامزد شده بود نیز با یک نبرد سخت برای کسب تاییدیه از سوی قانونگذاران مواجه شد.

سال پیش دونالد ترامپ، قاضی نیل گورساچ را برای یکی دیگر از کرسی‌های خالی‌مانده در دیوان عالی امریکا معرفی کرده بود. گورساچ، که خود چهره‌یی محافظه‌کار است، ۱۴ ماه پس از درگذشت قاضی آنتونین اوسکالیا، یکی از مهم‌ترین قضات محافظه‌کار در دیوان عالی امریکا، جایگزین او شود.

 مقاومت دموکرات‌ها

اکثریت مجلس سنا با ۵۱ رلی به ۴۹ رای دراختیار محافظه‌کاران است. از آنجا که جان مک‌کین، سناتور محافظه‌کار در ماه‌های گذشته به دلیل بیماری قادر به شرکت در رأی‌گیری‌ها نبوده، در صورت یکپارچگی دموکرات‌ها در اعطای رأی عدم اعتماد به کاوانا، تنها یک رأی مخالف در جبهه‌محافظه‌کاران کافی است تا عضویت کاوانا در دیوان عالی رد شود.

گفته شده، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در مجلس سنا، از کاوانا به عنوان یک گزینه عالی نام برده است. با این حال برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه نسبت به عضویت این قاضی محافظه‌کار در دیوان عالی ابراز تردید کرده‌اند. رند پال سناتور جمهوری‌خواه، با انتشار توییتی نوشته با ذهنیتی باز از جلسات بحث در مورد سوابق کاوانا و همچنین گفت‌وگوی شخصی با او استقبال می‌کند.

با این حال دموکرات‌ها وعده داده‌اند در برابر نامزدی که کفه آرای این دادگاه را به سمت محافظه‌کاران سنگین کند، مقاومت کنند. سناتور کوشنر گفت: «مساله مهم این است که فرد پیشنهادی فرد درستی باشد، کسی باشد که به احکام قضایی پیشین دیوان عالی احترام بگذارد و بر این اساس حکم صادر کند. یعنی برپایه رویه قضایی و نه برپایه ایدئولوژی.»

در حال حاضر دو سناتور محافظه‌کار سوزان کالینز و لیزا مورکاوسکی در کانون توجه قرار دارند. این دو پیش‌تر در رابطه با موضوع مناقشه‌برانگیز سقط جنین نظری خلاف دیگر هم‌حزبی‌‌های خود دارند. کاوانا گفته قصد دارد بلافاصله با این دو سناتور در این زمینه گفت‌وگو کند. بنا بر یک حکم تاریخی دیوان عالی امریکا در سال ۱۹۷۳ سقط جنین در این کشور قانونی است. کالینز چند روز پیش از معرفی کاوانا به عنوان نامزد دیوان عالی گفته بود، به هر نامزدی که به‌دنبال لغو این حکم باشد، رأی منفی خواهد داد. ناظران بر این باورند که معرفی برت کاوانا نامزد پیشنهادی رییس‌جمهوری امریکا برای کرسی قضاوت در دیوان عالی این کشور تعادل در این نهاد قضایی را برهم می‌زند و آن را به محافظه‌کاری بیشتر سوق می‌دهد. سی‌ان‌ان نوشته در صورت تایید کاوانا از سوی کنگره، دیوان عالی یکی از محافظه‌کارترین دیوان‌های عالی در تاریخ این کشور خواهد شد.

سام اِرمان کارشناس حقوقی قانون اساسی امریکا در این باره گفته: «آنتونی کندی قاضی میانه‌رویی در دیوان عالی امریکا بود، اما کاوانا در حقیقت گزینه جنبش محافظه‌کار در امریکا است. با انتخاب کاوانا بلاتکلیفی جناحی و آرای مردد در این دادگاه درباره مسائل مهم ازمیان برداشته شده و این نهاد عالی قضایی گرایش محافظه‌کارانه خواهد گرفت.» جان فورتیر کارشناس سیاسی، معتقد است محافظه‌کاران امیدوارند بتوانند از این فرصت برای تحکیم موقعیت خود در دیوان عالی امریکا بهره ببرند. او در این باره می‌گوید: «به نظرم برخی معتقدند که قاضی کندی آنقدر هم محافظه‌کار نبود. یعنی همواره در این راستا حکم صادر نمی‌کرد. بنابراین نامزد پیشنهادی ترامپ فردی خواهد بود که همواره به همراه دیگر محافظه‌کاران در دیوان عالی رای بدهد.» پال شف برمن تحلیلگر مسائل حقوقی، معتقد است که معرفی چنین نامزد کاملا محافظه‌کاری، سنا را به محل درگیری سیاسی تبدیل خواهد کرد. او در این باره گفته: «به نظرم ما شاهد فرآیند رای اعتماد پر مشاجره‌یی در سنا خواهیم بود؛ آنهم به خاطر نقشی که قاضی کندی در دیوان ایفا می‌کرد و همچنین به خاطر اینکه وضعیت سیاسی کشور چند قطبی است.»

 

ارسال نظر