جنجال بر سر مصادره اموال حزب جناح راستی لیگ ایتالیا

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۰۲۱

گروه جهان|

 دیوان عالی ایتالیا به حکم مصادره نزدیک به ۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های حزب دست راستی لیگ که عضو ائتلاف حاکم است، رای داده و رهبر لیگ گفته چنین حکمی این حزب را در معرض نابودی قرار می‌دهد. به گزارش بی‌بی‌سی، ماتئو سالوینی وزیر کشور ایتالیا و دبیرکل حزب لیگ این حکم را «سیاسی» دانسته و جلسه‌یی با سرجیو ماتارلا رییس‌جمهوری ایتالیا را در این باره خواستار شده است. هنوز روشن نیست که آیا رییس‌جمهور اختیار قانونی مداخله در چنین موضوعی را داشته باشد.

چند روز پیش دادگاه فرجام‌خواهی حکم داد که هیچ دلیلی برای مخالفت با توقیف دارایی‌های حزب لیگ به ارزش ۴۸ میلیون یورو وجود ندارد. این حکم به پرونده‌یی از سال گذشته بازمی‌گردد که در آن رهبر سابق حزب لیگ برای تخلفات مالی مجرم شناخته شد. سالوینی رهبر کنونی حزب می‌گوید: توقیف ۴۸ میلیون یورو از اموال حزبش ممکن است به نابودی این حزب منجر شود. سالوینی چنین حکمی را در اروپا «بی‌سابقه» خوانده و گفته حکم مصادره اموال تلاشی سیاسی است تا حزب او را از راه‌های قضایی به تعطیلی بکشانند. حکم توقیف اموال به تخلفات مالی در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بازمی‌گردد و بنا بر آن حزب لیگ در هزینه‌های انتخاباتی خود تخلفاتی داشته و از بودجه دولتی برای احزاب سوءاستفاده کرده است. بنا به حکم دادگاه، خانواده اومبرتو بوسی رهبر سابق حزب لیگ همچنین از بودجه عمومی برای مخارج شخصی خود استفاده کرده‌اند.

حزب دست راستی لیگ با نام رسمی اتحادیه شمالی برای استقلال پادانیا به دنبال فدرالیسم و اعطای اختیارات بیشتر به دولت‌های منطقه‌یی به‌ویژه در مناطق شمالی ایتالیاست. حزب لیگ به همراه جنبش پنج ستاره، دولت ائتلافی با نخست‌وزیری جوزپه کونته تشکیل داده‌اند که ماتئو سالوینی در آن وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر است. سالوینی مواضعی تند علیه مهاجران و اقلیت کولی‌های ساکن ایتالیا دارد.

 

ارسال نظر