فروش 4 میلیارد دلاری تسلیحات فرانسوی به اعراب

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۳۹

گروه جهان

 با وجود فشار قانون‌گذاران و سازمان‌های حقوق بشری به امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، برای کاهش فروش تسلیحات به برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات، پاریس در 6 ماهه نخست 2018، حدود سه میلیارد و 920 میلیون دلار به کشورهای عرب خاورمیانه سلاح فروخته است.

به ‌گزارش رویترز، دولت فرانسه اعلام کرده در مجموع صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی پاریس در 2017 به هفت میلیارد دلار رسیده است. صادرات فرانسه به کشورهای خاورمیانه حدود یک میلیارد و 940 میلیون دلار بوده است. پاریس که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح در جهان به شمار می‌رود، در تلاش است با افزایش فروش شناورهای جنگی، تانک و توپخانه به کشورهای امارات، عربستان و مصر به نقطه اتکای کشورهای منطقه خاورمیانه در تامین سلاح تبدیل شود. شرکت‌های بزرگ نظامی فرانسوی از جمله «داسو» و «تالیس»، اخیرا قراردادهای عظیم فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان، امارات و قطر امضا کردند.

فرانسه پس از امریکا و روسیه سومین صادرکننده تسلیحات در جهان است. خلاف دیگر کشورها، روند صدور تسلیحات در فرانسه به مجوز پارلمانی نیاز ندارد، بلکه این کار با تایید کمیته‌یی مرکب از نخست وزیر و وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و اقتصاد انجام می‌شود. همزمان با انتشار گزارش دولت فرانسه، سازمان‌های حقوق بشری و برخی از نمایندگان مجلس از ماکرون خواستند، فروش تسلیحات به کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن را کاهش دهد. همچنین سازمان‌های حقوق بشری مردم‌نهاد ازجمله اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر پاریس و برخی شرکت‌های تسلیحاتی فرانسوی را متهم کردند در اقدامات سرکوب‌گرایانه دولت عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، علیه گروه‌های مخالف در پنج سال گذشته نقش داشته است.

 

ارسال نظر