نخست‌وزیر پیشین مالزی بازداشت شد

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۵۶

گروه جهان|

نجیب رزاق نخست‌وزیر 65 ساله پیشین مالزی در ارتباط با پرونده رسوایی، فساد مالی و پولشویی از صندوق دولتی پروژه توسعه مالزی واحد «وان‌ام‌دی‌بی» دیروز سه‌شنبه توسط نیروهای کمیسیون مقابله با فساد در این کشور بازداشت شد.

به گزارش ایرنا، وکیل خانوادگی نجیب رزاق با اعلام این موضوع در صفحه توییتر خود اعلام کرد که او در خانه خود بازداشت شده و احتمالا به‌زودی اتهامات علیه او رسما مطرح خواهد شد. نجیب و همسرش روسماه منصور بلافاصله پس از پیروزی ماهاتیر محمد در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور ممنوع‌الخروج شدند. نجیب رزاق پس از شکست در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در ماه مه سال جاری از ریاست حزب آمنو هم کناره گرفت. نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی در سال 2009 به‌عنوان نخست‌وزیر ششم مالزی، برای طرح‌های عمرانی کشور «شرکت توسعه مالزی واحد» را بنیانگذاری کرد و از سال 2015 اخباری مرتبط با فساد مالی در مورد آن منتشر شد. رسوایی مالی «1‌ام‌دی‌بی» از آن زمان تاکنون دست‌کم توسط

6 کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار گرفته و دیوان عدالت امریکا اتهام 4.5 میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح کرده است. کمیسر عالی پلیس مالزی هفته گذشته اعلام کرده در پی بازرسی‌های مکرر از اماکن مرتبط با نجیب رزاق نخست‌وزیر پیشین مالزی به عنوان مظنون اصلی رسوایی فساد، اموال وی به ارزش بیش از 270 میلیون دلار کشف و ضبط شد. کمیسیون مقابله با فساد مالزی حساب‌های متعلق به نجیب رزاق را نیز در هفته گذشته مسدود کرده است. پیش‌تر ماهاتیر محمد نخست‌وزیر جدید مالزی گفته بود رزاق را فرد اصلی در رسوایی مالی پروژه صندوق توسعه واحد مالزی می‌داند چراکه همه اوراق مالی در این صندوق امضای او را دربر دارد. نجیب رزاق و مسوولان این صندوق تاکنون تمام اتهامات علیه خود را رد کرده‌اند.

 

ارسال نظر