زورآزمایی مهاجرتی در دولت ائتلافی آلمان

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۷۰

گروه جهان| هورست زیهوفر، رهبر حزب اتحاد سوسیال مسیحی و وزیر کشور آلمان استعفایش را از هر دو مقام تقدیم و اعلام کرد،ه کناره‌گیری از سمتش را به عقب‌نشینی از مواضعش در ارتباط با سیاست مهاجرتی آنگلا مرکل ترجیح می‌دهد.

به گزارش دویچه‌وله، با تصمیم هورست زیهوفر رهبر شریک دولت ائتلافی آلمان شرایط در برلین چندان مساعد نیست و آینده دولت بیش از هر زمان دیگری در خطر است. زیهوفر یک‌شنبه در جلسه حزب خود در مونیخ اعلام کرد، مذاکرات با مرکل بدون دستیابی به نتیجه به پایان رسیده و به همین دلیل قصد دارد از عضویت در دولت و رهبری اتحاد سوسیال مسیحی کناره‌گیری کند. اگرچه هنوز مشخص نیست که مقامات ارشد حزب با استعفای او موافقت می‌کنند یا خیر.

در همین حال مرکل که در برلین با اعضای ارشد حزبش جلسه داشت شرایط را «بسیار جدی» توصیف کرد. صدراعظم آلمان امیدوار بود، بتواند اختلافات با زیهوفر و حزب او را حل‌و‌فصل کند و به آنها اطمینان دهد در نشست غیررسمی اخیر در بروکسل با نشست مهاجرت توانسته از آنها برای همکاری بیشتر در منطقه برای مقابله با بحران مهاجرتی تضمین بگیرد. اما زیهوفر یک‌شنبه در جلسه حزبی گفت که نتیجه مذاکرات بروکسل تفاوت چندانی در شرایط آلمان ایجاد نمی‌کند. حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل با صدور قطعنامه‌یی از توافق اتحادیه اروپا در زمینه کاهش مهاجرپذیری، پذیرش پناهجو و مهاجرت ثانویه به کشورهای عضو حمایت کرده است. وزیر کشور مستعفی آلمان تاکید دارد که کشورش باید برگرداندن مهاجرانی را که سابقا در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا ثبت‌نام شده بودند، آغاز کند. مرکل هم گفته بود از چنین ایده‌یی حمایت نمی‌کند زیرا این نگرانی وجود دارد که نظام مرزهای باز اروپا از بین برود و همبستگی این نهاد بیش از پیش تضعیف شود. این مقام منتقد آلمانی تا بعد از نشست اتحادیه اروپا به مرکل مهلت داده بود تا به راه‌حل جایگزین برسد.

زیهوفر و مرکل دوشنبه نیز با یکدیگر دیدار کردند و قرار بود، اجرایی شدن استعفای زیهوفر به نتیجه دیدار با مرکل معطوف شود. حزب سوسیال‌ مسیحی که تنها در ایالت بایرن در جنوب آلمان فعال است، به زودی شاهد انتخابات ایالتی خواهد بود و به نظر می‌رسد، زیهوفر برای حفظ موقعیت حزب خود و از بیم قدرت‌گیری حزب راست افراطی «آلترنایتوی برای آلمان» موضعی سختگیرانه‌تر در برابر بحران پناهجویی در پیش گرفته است.

 

ارسال نظر