افشای طرح ترامپ برای ترک سازمان جهانی تجارت

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۶۵
افشای طرح ترامپ برای ترک سازمان جهانی تجارت

گروه جهان- دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، لایحه‌یی را آماده کرده که در آن پیشنهاد شده ایالات متحده می‌تواند اصول کلیدی سازمان تجارت جهانی را کنار بگذارد. همچنین براساس این لایحه اختیارات رییس‌جمهوری امریکا در سیاست‌های تجاری به‌طور قابل‌ملاحظه‌یی افزایش خواهد یافت. این لایحه در شرایطی فاش شده که اتاق بازرگانی ایالات‌متحده هم به‌عنوان یکی از متحدان نزدیک جمهوری‌خواهان از اعمال جنگ تعرفه‌یی دولت ترامپ شدیدا انتقاد کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، برای نخستین‌بار پایگاه خبری آکسیوس افشا کرد که دولت ترامپ پیش‌نویس لایحه‌یی را آماده کرده که به کاخ سفید اجازه می‌دهد که بدون موافقت کنگره به صورت یک‌جانبه تعرفه‌های خود را افزایش دهد. اگر این قانون به تصویب برسد، به معنای آن است که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تعهدات خود به قوانین سازمان تجارت جهانی را ترک خواهد کرد. گفته شده، بسیاری از مقام‌های درگیر با این لایحه پیشنهادی بر این باورند که چنین پیشنهادی غیرواقع‌گرایانه و غیرقابل اجراست.

منابع دولتی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که این لایحه پیشنهادی آغازی برای گفت‌وگوهای تجاری است و نه نشانه‌یی دال بر اینکه ایالات متحده قصد دارد تا نقش خود را در سازمان تجارت جهانی کنار بگذارد. یکی از این افراد که شدیدا از افشای این لایحه پیشنهادی عصبانی بوده به سی‌ان‌ان گفته است: «امریکا با موانع غیرمنصفانه تجاری روبه‌روست و باید کاری در این باره کرد.»

طبق لایحه موسوم به «قانون تعرفه عادلانه و متقابل ایالات ‌متحده» ، دولت ترامپ می‌تواند از اصول «دولت دوست بهره‌مند» و «تعرفه‌های تثبیت شده» سازمان جهانی تجارت خارج شود. براساس اصل «دولت دوست بهره‌مند»، کشورها نمی‌توانند خارج از توافقنامه‌های تجارت آزاد، برای هر کشوری تعرفه متفاوتی وضع کنند. اصل تعرفه‌های تثبیت شده نیز به حداکثر نرخ تعرفه مجازی اطلاق می‌شود که اعضای سازمان تجارت جهانی در مورد آن توافق کرده‌اند. یک منبع آگاه به پایگاه خبری اکسیوس گفته: «اگر این لایحه به تصویب برسد به معنای آن است که ایالات‌متحده از سازمان تجارت جهانی و التزامات قانونی آن خارج شود، بدون اینکه واقعا خروج خود از این سازمان را اعلام کند.» اما این منبع پیش‌بینی کرده کنگره هرگز چنین قانونی را تصویب نخواهد کرد.

در همین حال سخنگوی کاخ سفید در واکنش به افشای این لایحه گفته طرح موردنظر هنوز فاصله زیادی با واقعی شدن دارد. لینسی والترز گفته: «تنها راه اعلام درست چنین خبری این است که این قانون به مرحله واقعیت رسیده باشد و دولت آماده‌سازی‌های لازم برای اعلام و پرده‌برداری از آن را انجام دهد که هنوز چنین نشده است.» افشای لایحه جنجالی ترامپ در شرایطی است که پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ترامپ به برخی نزدیکانش گفته تمایل دارد امریکا را از سازمان تجارت جهانی خارج کند.

 اعتراض اتاق بازرگانی امریکا

دولت امریکا در شرایطی خروج چراغ خاموش از سازمان تجارت جهانی را بررسی می‌کند که اعتراض‌ها به سیاست‌های تجاری کاخ سفید در ایالات‌متحده نیز به‌شدت بالا گرفته است. دو روز پس از اعتراض شرکت جنرال موتورز به تبعات فاجعه‌بار سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ و اعمال تعرفه بر کالاهای خارجی بر اقتصاد امریکا و منزوی شدن شرکت‌های این کشور از جمله خود در جامعه جهانی، اتاق بازرگانی ایالات متحده نیز که یکی از متحدان نزدیک حزب جمهوری‌خواه به‌شمار می‌رود در اقدامی کم‌سابقه از سیاست‌های تعرفه‌یی ترامپ شدیدا انتقاد کرده است.

به گزارش رویترز، رویکرد ترامپ در اعمال تعرفه‌های تجاری و سیاست‌های تلافی‌جویانه متحدان تجاری امریکا در چند هفته اخیر، بازارهای مالی و روابط کاخ سفید و اتاق بازرگانی ایالات متحده را متشنج کرده است. تام دنووه رییس اتاق بازرگانی با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده: «دولت پیشرفت اقتصادی امروز را که تحقق آن بسیار دشوار بوده را تهدید می‌کند. ما باید دنبال تجارت آزاد و منصفانه باشیم اما راهی که دولت در پیش گرفته تنها راه رسیدن به این هدف نیست.» اتاق بازرگانی ایالات متحده که بیش از سه میلیون عضو دارد به‌ لحاظ تاریخی با روسای‌جمهور جمهوری‌خواه همکاری بسیاری نزدیکی دارد و حتی از دونالد ترامپ نیز به واسطه امضای لایحه کاهش مالیات تجاری در دسامبر قدردانی کرده بود. اما اکنون تشدید تنش‌های تجاری باعث تیره شدن روابط این نهاد و کاخ سفید شده است.

 هشدار اروپا درباره تعرفه خودرو

شرکت خودروسازی بی‌ام‌وی نیز تهدید کرده در‌صورتی‌که ترامپ تعرفه مضاعفی بر واردات خودرو و قطعات آن اعمال کند، روند سرمایه‌گذاری در امریکا را متوقف خواهد کرد. به گزاش رویترز، این خودروساز آلمانی اعلام کرد در صورت تصویب تعرفه‌های جدید میزان تولید خود در امریکا را کاهش خواهد داد.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده تعرفه بر خودروهای اروپا در درجه اول و بیش از همه به اقتصاد امریکا لطمه می‌زند. به گزارش اکسپرس، کمیسیون اروپا به ریاست ژان کلود یونکر درباره تصمیم دولت ترامپ برای وضع تعرفه بر واردات خودرو از اروپا در اطلاعیه‌یی خطاب به اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرده رویکرد دولت امریکا در حمایت از محصولات داخلی می‌تواند به اقدامات تلافی‌جویانه اروپا علیه واردات امریکا به ارزش حدودی 300 میلیارد دلار بینجامد.

گفته شده، تحلیلگران اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات آن از اروپا به 25درصد، بر تولید ناخالص داخلی امریکا نیز تاثیر منفی خواهد داشت. خودروسازان اروپایی سالانه 2.9 میلیون خودرو تولید می‌کنند که 26درصد آن در امریکا صورت می‌گیرد. شرکت‌های خودروسازی اروپایی در امریکا در تولید 16درصد از تولیدات داخلی این کشور و 1.8 میلیون وسیله نقلیه عمومی نیز نقش دارند. خودروسازان اروپایی مستقر در امریکا همچنین بخش هنگفتی از تولید خود را صادر می‌کنند که به‌شکل چشمگیری به بهبود توازن تجاری امریکا کمک کرده است. در نتیجه، اقداماتی که به این شرکت‌ها آسیب بزند محکوم به شکست است و اقتصاد امریکا را تضعیف می‌کند. اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی اروپایی‌ها نیز به شکل قابل‌ملاحظه‌یی تاثیر این امر را تشدید خواهد کرد. تحقیقات انجام شده براساس برآوردهای اولیه دولت ترامپ درباره واردات فولاد و آلومینیوم نشان می‌دهد که صادرات امریکا به ارزش کلی 294 میلیارد دلار (برابر با 19درصد از صادرات سال 2017) تحت تاثیر اقدامات تلافی‌جویانه شرکای امریکا قرار خواهد گفت.

 

ارسال نظر