کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۹۶

 معرفی کابینه جدید ترکیه تا هفته آینده

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده، کابینه جدید تا هفته آینده از سوی رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری این کشور معرفی می‌شود. به گزارش ایرنا در انتخابات 24ژوئن 2018 اردوغان به عنوان نخستین رییس‌جمهوری ترکیه در نظام ریاستی انتخاب شد. با تغییراتی که در همه‌پرسی قانون اساسی سال گذشته ترکیه به تصویب رسیده علاوه بر حذف پست نخست‌وزیری، اردوغان رییس‌جمهوری منتخب، رییس دولت و کابینه خواهد بود.

 توقف صادرات سلاح از بلژیک به عربستان

شورای حکومتی بلژیک که وظیفه نظارت بر فعالیت‌ دولت مرکزی و دولت‌‎های محلی این کشور را عهده‌دار است، حکم توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را صادر کرده است. به گزارش بروکسل تایمز، حکم این شورا که در پی شکایت گروه‌های حقوق بشری صادر شد 4مجوز فروش سلاح به ریاض را دربرمی‌گیرد. شرکت بلژیکی فابریک ناسیونال تولیدکننده این تسلیحات بوده که بنا به آمار تنها در سال گذشته نزدیک به 153میلیون یورو تسلیحات به ریاض فروخته است.

 

 اختلاف بر سر علت انفجار انبار مهمات اربیل

اختلاف‌نظرها بر سر علت انفجار یک انبار بزرگ سلاح و مهمات در اربیل عراق بالا گرفته است. این سومین بار است که انبار مهمات در سال جاری در شهر اربیل عراق منفجر می‌شود. به گزارش ایرنا، برخی منابع نزدیک به حاکمیت گرمای بیش از اندازه را دلیل این انفجار ذکر می‌کنند اما یک مقام نظامی اقلیم کردستان گفته این انفجار با فروش قاچاقی سلاح توسط شماری از نیروهای پیشمرگه بی‌ارتباط نیست. به گفته وی، عده‌یی برای اینکه موضوع بازرسی از فروش سلاح و مهمات به طور آزاد در بازار نتواند به سرانجامی برسد، دست به این انفجار زده‌اند. دولت اقلیم کردستان عراق در 3سال گذشته تعداد زیادی سلاح و مهمات از سوی کشورهای مختلف برای مبارزه با داعش دریافت کرد که بخشی از آن در بازار آزاد به فروش رفته است.

 

 پیوستن شاهزاده سعودی به موج اعتراض‌ها علیه گرانی

درحالی که عربستان در روزهای گذشته شاهد موج اعتراض‌های مردمی به افزایش بهای برق است، محمد عبدالله الفصیل، شاهزاده سعودی از این اعتراض‌ها حمایت کرده است. به نوشته رای‌الیوم به دستور سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی، شاهزاده‌ها خود باید هزینه‌ حامل‌های انرژی املاک شخصی را به دولت پرداخت کنند. کاهش شدید قیمت نفت و جنگ فرسایشی یمن هزینه‌های سرسام‌آوری را بر عربستان دارای اقتصادی تک محصولی تحمیل کرده است.

 

 

ارسال نظر