ترامپ به دنبال توافق با پوتین درباره سوریه است

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۳۹

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره توافقی بر سر وضعیت سوریه به بحث بپردازد. این دیدار احتمالا 16 جولای در شهر هلسینکی فنلاند صورت خواهد گرفت.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت، ترامپ مجددا ایده خارج کردن نیروهای امریکایی از سوریه را این مرتبه به طور خصوصی در نشستی خصوصی با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در کاخ سفید در روزهای اخیر مطرح کرده است. یک منبع دیپلماتیک در این باره گفت: «این دو رهبر مساله سوریه را مفصلا مورد بحث قرار دادند و ترامپ گفته که باور دارد می‌تواند بر سر آنچه به اصطلاح منطقه هائل در جنوب غرب سوریه محسوب می‌شود و امکان خروج در سریع‌ترین زمان ممکن را به امریکا می‌دهد به توافق برسد.» ترامپ ماه مارس گفته بود امریکا خیلی زود از سوریه خارج می‌شود. این اظهارات ساعاتی پس از آنکه پنتاگون بر لزوم باقی ماندن سربازان امریکایی در سوریه در آینده تاکید کرده، مطرح شده است. با این حال مقام‌های امریکایی گفته‌اند ترامپ هنوز هیچ چارچوب زمانی مطرح نکرده و حضور امریکا در سوریه مبتنی بر شرایط است.

اما به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد مساله خروج نیروهای امریکایی از سوریه را احیا و از فرصت دیدار با پوتین برای بحث درباره این موضوع استفاده کند. مقام‌های امریکایی گفته‌اند سوریه از جمله موارد در دستور کار نشست ترامپ و پوتین در هلسینکی است.

ظاهرا ترامپ طرحی دارد که به روس‌ها اجازه می‌دهد به بشار اسد رییس‌جمهوری روسیه کمک کنند منطقه‌یی را در مرز با اردن باز پس بگیرد؛ اکنون ائتلاف تحت رهبری امریکا در این منطقه با فشار فزاینده یک نیروی متخاصم ناشناس مواجه هستند.سخنگوی وزارت خارجه امریکا به نقل از ترامپ گفته، پیش‌بینی می‌کند این دیدار به تقویت صلح و امنیت سراسری در جهان بینجامد.

 

ارسال نظر