«شی» خطاب به ترامپ: مشت را با مشت پاسخ می‌دهیم

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۵۹
«شی» خطاب به ترامپ: مشت را با مشت پاسخ می‌دهیم

گروه جهان  

بانک مرکزی چین برای ششمین بار متوالی نرخ تبادل یوآن را دستکاری کرده و بار دیگر ۶/0درصد آن را پایین آورده است. دستکاری نرخ ارز یوآن در بحبوحه جنگ تجاری واشنگتن و پکن انجام گرفته و پیش از این هم دونالد، ترامپ رییس‌جمهور امریکا بارها سیاست چین مبنی بر دستکاری ارزش یوآن را به باد انتقاد گرفته بود. اما همزمان با دستکاری نرخ یوآن شی ‌جین ‌پینگ، رییس‌جمهوری چین در اظهاراتی کم‌سابقه با اشاره به سیاست‌های حمایت‌گرایانه تجاری واشنگتن خطاب به ترامپ گفته:«در فرهنگ چینی مشت را با مشت جواب می‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بانک مرکزی چین بار دیگر نرخ تبادل ارز یوآن را 0.6درصد پایین آورد. درحال حاضر میانگین نرخ برابری هر دلار 6.5569 یوآن است. پیش از این هم بانک مرکزی چین نرخ تبادل یوآن را 6.5180 قرار داده بود. کاهش ارزش پول چین این اجازه را به شرکت‌های چینی می‌دهد که درآمد صادراتی خود را بر پایه معاملات یوآنی افزایش دهند.

رویترز نیز گزارش داده که رییس‌جمهوری خلق چین در دیدار با شماری از صاحبان شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی دنیا در پکن تاکید کرده که کشورش در برابر اقدامات تلافی‌جویانه ضد تعرفه‌های امریکا هرگز تردید نخواهد کرد.

ایالات متحده اعلام کرده در ماه جاری میلادی روی 50 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین 25درصد تعرفه اعمال می‌کند. دونالد ترامپ همچنین در واکنش به تهدید چین که اعلام کرده بود با تهیه فهرستی از تعرفه‌ها روی کالاهای امریکایی این اقدام را تلافی خواهد کرد، دوباره تهدید کرد روی 200میلیارد دلار دیگر از کالاهای چین هم در صورت بالا گرفتن جنگ تجاری 10درصد تعرفه دیگر در نظر خواهد گرفت.

خبرگزاری شینهوای چین نیز چهارشنبه گزارش داد، شی جین ‌پینگ در واکنش به وضع تعرفه‌های تجاری و اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت امریکا برای سرمایه‌گذاری چین در ایالات متحده هشدار داده: «در فرهنگ غرب گفته‌اند اگر به یک طرف صورتت سیلی زدند آن طرف دیگر را نیز بگذار سیلی بزنند اما در فرهنگ چین مشت در برابر مشت است. چین همیشه براساس مذاکرات به ‌دنبال حل مسائل بوده اما نمی‌تواند فشارهای بیرونی را تحمل کند و میوه تلخی را که به زور به خورد این کشور می‌دهند، بخورد.»

این درحالی است که ادامه تهدیدهای تجاری چین و امریکا همچنین تضعیف سهام چین و نرخ یوآن بازارهای منطقه آسیا را روز چهارشنبه تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که گسترده‌ترین شاخص آسیا- اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، که سه‌شنبه به پایین‌ترین میزان ۲ساله خود سقوط کرده بود، چهارشنبه 0.3درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده است. همچنین درحالی که مصالحه تجاری چین و امریکا بعید به نظر می‌رسد، شاخص مهم سی‌اس‌آی۳۰۰ چین 0.4درصد افت کرد و اندکی بالاتر از پایین‌ترین سطح ۱۳ماهه خود باقی ماند.

 سفر در فضایی متشنج

اظهارات تند رییس‌جمهوری چین خطاب به دونالد ترامپ در شرایطی است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا سه‌شنبه به پکن سفر کرده است. محور اصلی سفر متیس به چین، مذاکرات امریکا و کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره اعلام شده بود. ایالات متحده بر این باور است که پکن نفوذ زیادی روی پیونگ‌یانگ دارد و بر همین اساس باید نقش سازنده‌یی در مذاکرات ایفا کند.

گرچه رویترز پیش‌تر نوشته بود که مشخص نیست پیشرفت مذاکرات متیس با رهبران چین تا چه اندازه تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین قرار خواهد گرفت اما اظهارات تند شی جین ‌پینگ خطاب به ترامپ و اعلام خبر برگزاری رزمایش چین در اطراف تایوان نشان می‌دهد که فضای دیدار مقام‌های امریکایی و چینی در پکن چندان دوستانه نبوده است؛ به‌ ویژه اینکه پیش‌بینی می‌شد یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی پکن با وزیر دفاع ایالات متحده مساله تایوان باشد.

به گزارش گلوبال تایمز، ارتش چین چهارشنبه با اعلام اینکه از ناوشکن‌ها و کشتی‌های جنگی خود در این رزمایش استفاده کرده، گفته تا زمانی که برخی به‌ دنبال استقلال تایوان باشند و با آتش بازی کنند، چین رزمایش‌هایش را ادامه خواهد داد و هرگز به انشعاب‌طلبان مجال اقدام علیه سرزمین مادری نخواهد داد.

همچنین همزمان با ورود متیس به پکن، چین به امریکا و تایوان هشدار داده معاملات تسلیحاتی آنها هرگز نمی‌تواند مانع اتحاد این جزیره با سرزمین مادری شود. چین مهلت اتحاد دو سوی تنگه تایوان را تا سال 2050میلادی تعیین و اعلام کرده پس از این تاریخ اگر لازم باشد برای رسیدن به این هدف به زور متوسل خواهد شد. وزارت دفاع چین در بیانیه‌یی آورده:«اگر آنها فکر می‌کنند تبادلات و معاملات تسلیحاتی می‌تواند مانع اتحاد طرفین شود در اشتباه به ‌سر می‌برند.» تایوان مدتی است تحت حاکمیت حزب دموکراتیک ترقی‌خواه که اساسنامه‌یی استقلال‌طلبانه دارد برای توسعه نظامی و ازجمله خریدهای تسلیحاتی از امریکا تلاش می‌کند. برخی از مقام‌های تایوان و امریکا بر این باورند که هر چقدر تایوان از لحاظ نظامی قوی‌تر شود و به تسلیحات پیشرفته‌تر دست یابد، می‌توان مانع اتحادش با چین شد. بر همین اساس اعلام شده که دولت ترامپ درحال تهیه یک بسته تسلیحاتی بزرگ مشتمل بر سامانه‌های راکتی پیشرفته و سامانه‌های ضد موشکی است تا تایوان بتواند در مقابل موشک‌های چین از خود دفاع کند.

نیروهای ملی‌گرای شکست‌ خورده تایوان پس از جنگ داخلی در سال 1949میلادی و تشکیل دولت کمونیستی در چین به تایوان گریختند. تایوان که خود را دموکرات می‌داند همواره نشان داده که نمی‌خواهد زیر حاکمیت چین باشد.

 

ارسال نظر