کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۷۹

سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان

وزیر دفاع امریکا در سفر از پیش اعلام نشده خود به افغانستان گفته به اعتقاد او پیروزی همچنان در جنگ طولانی افغانستان امکان‌پذیر است و اینکه برخی آماده‌اند تا مذاکره کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، که سه‌شنبه به کابل رفته، گفته است:«برنامه این است که هم به ارزیابی حضور نظامی امریکا در افغانستان پرداخته شود هم شانس آشتی طالبان و دولت افغانستان بررسی شود.» این سفر که به دلیل مسائل امنیتی از قبل اعلام نشده بود بعد از آن انجام می‌شود که امریکا کمک‌هایش را به ارتش افغانستان در راستای راهبرد منطقه‌یی جدید خود افزایش داده است.

سود میلیاردی لغو ممنوعیت رانندگی زنان سعودی

با صدور مجوز رانندگی برای زنان عربستان، اقتصاد این کشور به رونق بیشتری دست می‌یابد. به گزارش بلومبرگ، اعطای مجوز رانندگی به زنان عربستانی می‌تواند به کسب درآمد بیشتر این کشور مشابه درآمد حاصل از فروش سهام‌ شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفت در جهان کمک کند. این اقدام ممکن است تا ۲۰۳۰ میلادی ۹۰میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان اضافه کرده و بعد از آن تاریخ هم ادامه داشته باشد. عربستان در نظر دارد تا ۲۰۱۹ پنج درصد از سهام شرکت آرامکو را بفروشد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند برای عربستانی‌ها ۱۰۰میلیارد دلار سود داشته باشد.

2 کشته در سقوط جنگنده در پاکستان

سقوط یک فروند جت جنگنده متعلق به نیروی هوایی پاکستان در باند فرودگاه پیشاور به کشته شدن خلبان و کمک خلبان آن منجر شد. به گزارش ایرنا، این سانحه حین انجام یک پرواز آموزشی در شهر پیشاور و بر اثر نقص فنی در هواپیما رخ داده است. هفدهم خرداد نیز سقوط بالگرد ارتش پاکستان هنگام فرود اضطراری در کویته یک کشته و 6 زخمی بر جا گذاشت.

دیدار پادشاه اردن و ترامپ

رییس‌جمهوری امریکا در واشنگتن با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار کرد. به گفته کاخ سفید همکاری‌های دو جانبه، تروریسم، بحران سوریه و برجام محور گفت‌وگوهای دو طرف بوده است. گفته شده، ترامپ در این دیدار از پاسخ به پرسش پادشاه اردن درباره زمان ارائه طرح دولت امریکا برای صلح خاورمیانه که به توافق قرن مشهور شده، خودداری کرده است. فلسطینی‌ها قویا با این طرح امریکا مخالفت کرده‌اند. المانیتور نوشته که این طرح با همکاری عربستان نوشته شده و منافع فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشده است.

 

ارسال نظر