انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه برگزار شد

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۱۶

 

گروه جهان| مردم ترکیه یک‌شنبه – دیروز - پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا رییس‌جمهور و مجلس جدید را برگزینند. به گزارش یورونیوز، بیش از ۵۶ میلیون نفر از ۸۱ میلیون شهروند ترکیه برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند و ۱۸۰هزار شعبه اخذ رای در سراسر ترکیه وظیفه جمع‌آوری آرا را به عهده دارند. رای‌گیری تا ساعت ۵ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

این بزرگ‌ترین انتخابات چالشی پیش‌روی حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه اردوغان است که بیش از ۱۵سال قدرت را در دست دارد. اردوغان ۲۰۰۳ به مقام نخست‌وزیری رسید و از ۲۰۱۴ رییس‌جمهور ترکیه بوده است. انتخابات یک‌شنبه قرار بود در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود اما در پی شرایط نابسامان اقتصادی و افت 20درصدی ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار امریکا، اردوغان انتخابات را پیش انداخت تا بتواند با اخذ قدرت مجدد به جدال با مشکلات اقتصادی و حل مساله مرتبط با شورشیان کرد در جنوب کشور و مستقر در همسایگی عراق و سوریه بپردازد.

در سوی مقابل اردوغان و در میان کاندیدهای اپوزیسیون، محرم اینجه معلم سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق قرار دارد. اینجه موفق شده بخش عمده‌یی از مخالفان حزب عدالت و توسعه را که برای سال‌ها چندپاره بودند حول یک محور واحد گرد هم آورد. اینجه در آخرین گردهمایی انتخاباتی خود در شهر ازمیر که با حضور صدها هزار نفر از هوادارانش برگزار شد، قول داد که در صورت انتخاب در عرض ۴۸ ساعت وضعیت اضطراری را لغو کند.

ترکیه از جولای ۲۰۱۶ و در پی کودتای نافرجام نظامی در وضعیت اضطراری به سر می‌برد. این وضعیت به دولت اجازه داده است، برخی آزادی‌های فردی را محدود کند و شماری از مصوبات مجلس را نادیده بگیرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، اردوغان قادر به کسب اکثریت آرا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری نیست و انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. حزب عدالت و توسعه نیز ممکن است پس از ۱۶ سال اکثریت مطلق خود در پارلمان را از دست بدهد. در میان کاندیداهای دیگر انتخابات، سلیمان دمیرتاش از حزب دموکراتیک خلق‌ها قرار دارد که اکنون به خاطر جرایم مرتبط با تروریسم در زندان به سر می‌برد.

 

 

ارسال نظر