اعتراض دمشق، تکذیب پنتاگون

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۰۵
اعتراض دمشق، تکذیب پنتاگون

گروه جهان|

 رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کرده‌اند که هواپیماهای متجاوز ائتلاف امریکایی ضد داعش در ادامه تعدی از چارچوب شورای امنیت یکی از مواضع ارتش سوریه در حومه جنوب شرقی دیرالزور واقع در شرق این کشور را بمباران کردند که طی آن تعدادی کشته و زخمی شدند. پنتاگون اما هرگونه دخالت نیروهای امریکایی در این حمله را تکذیب می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع نظامی سوری گفته است که ائتلاف امریکایی به یکی از مقرهای نظامی ارتش سوریه در شهرک الهری در جنوب شرق بوکمال حمله هوایی کرده است که طی آن تعداد قابل توجهی کشته و زخمی بر جای گذاشت. برخی منابع از جمله دیدبان حقوق بشر سوریه، شمار قربانیان این حمله را 38 نفر اعلام کرده است. در این راستا یک مقام در ائتلاف هم‌پیمانان سوریه به رویترز گفته پهپادهای ناشناخته که احتمالا امریکایی بودند، محل استقرار نیروهای عراقی حشد شعبی بین بوکمال و التنف و همچنین مواضع ارتش سوریه را هدف گرفتند و این ساختمان را کاملا ویران کردند. این در حالی است که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از زبان آدریان رانکین گالوی سخنگوی خود اطلاعات منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی سوریه را تکذیب کرده است. گالوی مدعی شده این حمله کار ایالات متحده یا ائتلاف به اصطلاح ضد داعش نبوده است.

سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه نیز به رویترز گفته است؛ هیچ یک از نیروهای ائتلاف ضد داعش حمله‌یی در نزدیکی منطقه بوکمال نداشته‌اند. نیروهای امریکایی در جنوب غرب بوکمال در صحرای سوریه در نزدیکی مرزهای مشترک این کشور با اردن و عراق مستقر هستند. ایسنا نوشته: «این تجاوز جدید ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش سه روز پس از آزادسازی جاده حقل الورد، المعیزله و الطماح تا منطقه فیضه ابن موینع در محوری به طول ۴۰ کیلومتر توسط ارتش سوریه و پاکسازی این منطقه از مین و مواد انفجاری به جا مانده داعش در مساحت ۲۰۰۰ کیلومتری در بادیه غربی المیادین انجام شده است. ائتلاف امریکایی عمدا دست به حملاتی علیه مواضع ارتش سوریه در راستای تلاش مذبوحانه برای بالا بردن روحیه از بین رفته تروریست‌ها در مقابل پیشروی ارتش می‌زند. واشنگتن همچنین انواع حمایت‌ها را از داعش جهت ادامه حضورش برای بهره‌برداری از مقاصد خود در سوریه صورت می‌دهد.»

 حمله پس از مخالفت دمشق

برخی رسانه‌ها در شرایطی از حمله امریکا به جنوب سوریه خبر داده‌اند که پیش‌تر برخی ناظران با اشاره به سوریه با خواسته‌های امریکا و اسراییل و توقف رایزنی‌های سیاسی برای امضای توافقنامه‌یی که روسیه برای تحقق آن تلاش می‌کرد، احتمال آغاز درگیری‌ها در جنوب سوریه را داده بودند. گفته شده، از جمله خواسته‌های واشنگتن و تل‌آویو که از سوی دمشق رد شد، تاکید بر دور شدن نیروهای ارتش سوریه از نوار مرزی که پیش از این در سال ۲۰۱۱ وجود داشت و نیز خواسته‌های تکراری چون عدم ورود نیروهای ایرانی یا نیروهای حزب‌الله به منطقه بود. ارتش سوریه از چند هفته پیش تجهیزات نظامی خود را به مناطق تحت کنترل خود منتقل کرد تا برای عملیات نظامی آماده شود. جنوب سوریه به ‌دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مرزهای اردن و اراضی اشغالی و نیز نزدیکی‌اش به دمشق از اهمیت جغرافیایی برخوردار است. بر همین اساس ارتش سوریه ارسال تجهیزات نظامی برای شروع عملیات را تکمیل کرده و حدود ۴۰هزار نیرو برای عملیات درعا، حومه آن و حومه شمالی السویداء تا خط آتش‌بس در مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی آماده نبرد شده‌اند. گروه‌های مخالف مسلح سوری ۷۰درصد مساحت دو استان درعا، مهد اعتراض‌ها علیه دمشق و القنیطره واقع در مجاورت مرزهای اراضی اشغالی را در دست دارند. نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا هم در پایگاهی در تنف حضور دارند. تنف روستایی در صحرای سوریه است، در یک منطقه مرزی بین آن کشور، عراق و اردن و از نظر راهبردی اهمیت زیادی دارد.

در همین حال منابع اسراییلی خبر داده‌اند که ژنرال ولادیمیر ایوانوفسکی رییس پلیس نظامی روسیه در جنوب سوریه یک‌شنبه و در آستانه نشست ژنو در مقر وزارت جنگ و ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دیدارهایی با افسران عالی‌رتبه ارتش اسراییل برای بررسی تحولات اخیر سوریه داشته است. گفته شده، این مذاکرات در چارچوب هماهنگی‌هایی انجام شدند که از بیش از دو سال پیش میان رهبران دو طرف درباره اوضاع سوریه وجود دارند، این هماهنگی‌ها در سطح میدانی میان معاونان روسای ستاد مشترک ارتش دو طرف و در سطح سیاسی در نشست سران و نیز در رایزنی‌های مستمر میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و نیز سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی انجام می‌شوند.

منابع آگاه فاش کرده‌اند که دوشنبه نشست‎هایی میان طرف‌های به اصطلاح مخالف سوریه در ژنو برگزار شده و قرار است نشست‌هایی نیز به دعوت استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه سه‌شنبه (امروز) با مشارکت نمایندگان بلندپایه روسیه، ایران و ترکیه در ژنو برگزار شود.

 

 

ارسال نظر