نشستی نمادین

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۷۱
نشستی نمادین

گروه جهان

دیدار کیم جونگ‌ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا لحظاتی تاریخی را رقم زد. گرچه برخی ناظران این رویداد را با فرو ریختن دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ که اروپا را تغییر داد، مقایسه می‌کنند اما منتقدان با اشاره به اینکه در دیپلماسی ترامپ هیچ چیزی ثابت و همیشگی نیست، معتقدند که نباید به نتیجه‌بخش بودن این دیدار جنجالی چندان امید بست. رویترز سه‌شنبه نوشت:«رهبران امریکا و کره‌شمالی بر غیرهسته‌یی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند و واشنگتن قرار شده که امنیت دشمن قدیمی خود را تضمین کند. این نشست بیشتر از اینکه راهگشا و نتیجه‎بخش باشد، نمادین بود».

دیدار دو جانبه میان رییس‎‎جمهوری امریکا و رهبر کره‌شمالی ٤۵دقیقه به‌ درازا کشیده سپس درحالی که از گفت‌وگوهای خود خرسند به نظر می‌رسیدند در کنار یکدیگر در بالکن هتل ظاهر شدند. اندکی بعد براساس برنامه پیش‌بینی شده، هیات‌های نمایندگی دو کشور گفت‌وگو با یکدیگر را آغاز کردند. در این مذاکرات در کنار رییس‌جمهوری امریکا، مایک پُمپئو وزیر خارجه، جان کلی دبیرکل کاخ‌سفید و جان بولتون مشاور امنیت ملی شرکت داشتند. کیم یونگ ‌شُل مرد شماره دو کره‌شمالی، ری یونگ هو وزیر خارجه این کشور و نیز رییس دفتر کیم جونگ ‌اون، وی را در این دیدار همراهی کردند. گفته شده مذاکرات میان هیات‌های نمایندگی دو کشور دو ساعت طول کشیده سپس آنان گفت‌وگوهای خود را در یک میهمانی ناهار دنبال کردند. در پایان این دیدارها، رییس‌جمهوری امریکا، رهبر کره‌شمالی را در حیاط هتل به سوی روزنامه‌نگاران آورد و در سخنان کوتاهی به آنان گفت:«مذاکرات بسیار جالبی داشتیم. بسیار مثبت بود. هیچ کس تصور نمی‌کرد تا این حد پیشرفت صورت بگیرد.»

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا وی رهبر کره‌‌شمالی را به کاخ سفید دعوت می‌کند، گفت: «البته از این پس یکدیگر را فراوان خواهیم دید.» ترامپ همچنین گفت که امریکا رزمایش‌های نظامی مشترک با کره‌جنوبی را متوقف خواهد کرد.

رهبر کره‌‌‌شمالی هم که از ابتدای دیدار با ترامپ لبخند بر لب داشت، گفت:«دست یافتن به لحظات کنونی آسان نبود. در ماه‌های اخیر دشواری‌ها و موانع بسیاری در این راه وجود داشت، پیش‌داوری‌های کهنه سد راه بود اما همه این موانع را پشت سر گذاشتیم و امروز اینجا نشسته‌ایم.» از نظر کارشناسان هر نوع پیشرفتی در گفت‌وگوهای سنگاپور برای کره‌شمالی که درحال حاضر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است یک فرصت اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود.

امریکا در مذاکره با کره‌شمالی در کنار خلع سلاح کامل هسته‌یی به ‌دنبال حل و فصل مناقشات میان کره‌شمالی و متحد نزدیک امریکا یعنی کره‌جنوبی است. در سال ۱۹۵۳ پس از پایان جنگ دو کره میان دو کشور تنها یک توافقنامه آتش‌بس به امضا رسید. کره‌شمالی نیز در مذاکرات با امریکا افزون بر تضمین‌های امنیتی مستحکم به دنبال رفع تحریم‌های شدیدی است که امریکا و سازمان ملل متحد به تلافی آزمایش‌های موشکی و هسته‌یی پیونگ یانگ وضع کرده‌اند.

دیدارهای میان کیم جونگ ‌اون و دونالد ترامپ با امضای توافقنامه‌یی که به‌ گفته آنان مناسبات میان دو کشور را به ‌کلی دگرگون خواهد کرد، پایان یافت.

 جزییات سند توافق ‌شده

سند جامع امضا شده توسط ترامپ و کیم شامل 4 بند است. در این سند ترامپ به ارائه ضمانت‌های امنیتی به رهبر کره‌شمالی؛ و کیم جونگ ‌اون نیز به خلع سلاح کامل هسته‌یی متعهد شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از موارد این سند تعهد کیم جونگ ‌اون به خلع سلاح کامل هسته‌یی شبه جزیره کره است. رویترز نیز متن این سند جامع را که شامل 4 بند می‌شود، منتشر کرده است. بند نخست: ایالات متحده امریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابطی جدید با توجه به تمایل شهروندان هر دو کشور برای صلح و رفاه هستند. بند دوم: ایالات متحده امریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره برای ایجاد یک رژیم صلح پایدار و ماندگار در شبه‌ جزیره کره تلاش خواهند کرد. بند سوم: ضمن تایید اعلامیه پان مون جوم به تاریخ

۲۷ آوریل ۲۰۱۸ جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شود تا در جهت خلع سلاح کامل هسته‌یی شبه جزیره کره کار کند. بند چهارم: ایالات متحده امریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به بازیابی و بازگرداندن بقایای افراد مفقود شده از جنگ کره ازجمله بازگردان فوری افرادی شده‌اند که هویت‌شان مشخص شده است.

امریکا و کره‌شمالی همچنین متعهد شده‌اند که برای پیاده‌سازی نتایج اجلاس تاریخی سنگاپور مذاکرات را توسط مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا و یک مقام ارشد کره‌شمالی در نخستین فرصت پیش ببرند. در این سند همچنین ذکر شده، رییس‌جمهوری امریکا متعهد می‌شود تا تضمین‌های امنیتی را برای جمهوری دموکراتیک خلق کره فراهم آورد. در مقابل نیز کیم جونگ ‌اون بر تعهد راسخ و غیرقابل تردید خود برای خلع سلاح کامل هسته‌یی شبه جزیره کره تاکید کرده است.

رویترز درباره این سند نوشته:«در این توافق هیچ اشاره‌یی به تحریم‌ها یا هیچ‌گونه توافقی نهایی درباره خلع سلاح دیده نمی‌شود.»

 واکنش بازارها

با افزایش امیدواری نسبت به حل ‌و فصل بحران در شبه جزیره کره، بازارهای سهام در جهان افزایش یافتند و دلار به بالاترین سطح ۳هفته اخیر رسید. به گزارش رویترز، شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهانی 0.2درصد افزایش یافت و هر دلار به 110.49ین افزایش یافت.

در وال استریت، شاخص «اس‌اندپی۵۰۰» 0.02درصد و شاخص داوجونز 0.06درصد افزایش یافتند. در بورس‌های آسیایی نیز شاخص نیکی 0.3درصد بالاتر رفت. شاخص «ام‌اس‌سی‌آی» بورس‌های منطقه آسیا- اقیانوسیه به جز ژاپن در محدوده قرمز و سبز در نوسان بود اما در نهایت با 0.1درصد افزاش بسته شد. شاخص کسپی کره‌جنوبی 0.2درصد کاهش یافت اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین توانست زیان‌های معاملات اولیه را جبران و رشد 0.8درصدی را به ثبت رساند. در استرالیا نیز شاخص‌ها اندکی افزایش یافتند. تحلیلگران موسسه سیتی در یادداشتی نوشتند:«به نظر می‌رسد، سهامداران تا مشخص شدن مسیر تحولات این هفته در معاملات خود تامل خواهند کرد.» رابرت کارنل، کارشناس اقتصادی بانک آی‌ان‌جی نیز گفته:«سه‌شنبه فرصتی برای دیداری تاریخی پیش آمده که می‌تواند منجر به خاتمه جنگ کره شود همچنین حرکتی احتمالی به سمت خلع سلاح هسته‌یی شبه‌جزیره کره باشد. این تحولات خوب است اما شما چگونه می‌توانید از آنها پولی به دست آورید؟ پاسخ‌های کوتاه‌مدت احتمالا ارزش امتحان کردن را ندارند.»

 استقبال از دیدار تاریخی

وانگ یی، وزیر خارجه چین سه‌شنبه گفته پکن از برگزاری دیدار میان ترامپ و کیم استقبال و حمایت می‌کند و امیدوار است که دو کشور بتوانند به اجماعی اصولی برای خلع‌سلاح هسته‌یی دست پیدا کنند. خبرگزاری دولتی چین هم در واکنش به این نشست اعلام کرده هیچکس انتظار ندارد که یک دیدار نیم‌روزه تمام اختلاف‌ها را از بین ببرد و بی‌اعتمادی عمیقی که میان دو دشمن قدیمی وجود دارد، برطرف کند. چین هشدار داده به جای مسابقه برای رسیدن به نتایج، بهتر است مسیری دقیق و مستمر برای مذاکره انتخاب شود. رهبران کره‌جنوبی، ژاپن و مالزی نیز از دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ ‌اون اظهار خرسندی کرده‌اند.

 

ارسال نظر