آتش فتنه در بغداد

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۹۴
آتش فتنه در بغداد

گروه جهان

در حالی که با تصویب پارلمان عراق قرار بود آرای انتخابات پارلمانی این کشور از چهارشنبه بازشماری و صحت نتایج اعلام شده مشخص شود، آتش‌سوزی در انبار صندوق‎های رای نشان داد که قصه انتخابات در عراق سر دراز دارد. گفته شده، صندوق‌های رای ناحیه شرقی بغداد، رصافه در این انبار بوده است.

به گزارش ایرنا، گرچه آتش‌سوزی پس از چند ساعت تلاش 40 تیم آتش‌نشان سرانجام خاموش شده و قاسم اعرجی وزیر کشور، به رویترز گفته حتی یک صندوق رای آتش نگرفته اما اظهارات متناقض چهره‌های سیاسی عراق نشان می‌دهد که آتش فتنه اختلاف و تنش بر سر نتایج انتخابات قرار نیست به این زودی فروکش کند.

پارلمان عراق چهارشنبه شب در جلسه‌یی فوق‌العاده که با اکثریت نمایندگان بازنده برگزار شده بود، با استدلال تخلفات و تقلب گسترده، برکناری اعضای کمیسیون انتخابات و بازشماری دستی همه آرا را تصویب کرد، مصوبه‌یی که مورد اعتراض نامزدهای پیروز در انتخابات قرار گرفت و آن را کودتا علیه مشروعیت و دموکراسی خواندند. هر چند بطلان کامل نتایج انتخابات، خواسته‌یی بود که برخی شخصیت‌ها و احزاب ناکام از روز نخست اعلام نتایج انتخابات بر زبان می‌راندند و بسیاری نیز در آن زمان شاید با لبخند بدرقه‌اش می‌کردند اما با گذشت زمان مساله جدی‌تر شد و حال به نظر می‌رسد آتش‌سوزی اخیر، تنور بطلان انتخابات را دست‌کم برای چند هفته گرم کرده باشد.

دسته نخستی که به‌دنبال ابطال نتایج انتخابات هستند احزاب و شخصیت‌هایی هستند که هستی سیاسی خود را در معرض تهدید یا زوال می‌بینند و بر این تصورند که با برگزاری مجدد انتخابات ممکن است بتوانند کرسی‌های بیشتری به دست آورند. دسته دوم گروه‌هایی هستند که از چند ماه پیش از برگزاری انتخابات، به بهانه عدم بازگشت چند میلیون آواره جنگ داعش به مناطق خود در شمال و غرب عراق، خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات دست‌کم به مدت 6 ماه بودند. مخالفان تعویق انتخابات اما اصرار داشتند که برگزار نکردن رای‌گیری در موعد مقرر کشور را وارد خلأ قانونی و دولت موقت کرده و زمینه را برای مداخلات داخلی و خارجی برای تغییر بنیادین در روند سیاسی این کشور فراهم خواهد کرد و بستر مناسب را برای حاکمیت نیروهای همسو با ریاض و واشنگتن و تغییر اساسی در رویکردهای داخلی و منطقه‌یی عراق ایجاد می‌کند، همان هدفی که از طریق اشغال عراق در 2003 و هجوم داعش در 2014 محقق نشد.

 واکنش‌ها به آتش‌سوزی

در پی آتش‌سوزی در مخزن صندوق‌های رای در بغداد حیدر عبادی نخست‎وزیر عراق، آتش‌سوزی را طرحی برای هدف قرار دادن کشور و شیوه دموکراتیک آن خوانده و از دستگاه‌های امنیتی خواسته تحقیقات در این باره را آغاز کنند. به گزارش سومریه‌نیوز، حیدر عبادی به تمام فرماندهی‌های عملیات‌ در استان‌های عراق دستور داده تدابیر امنیتی را درخصوص محل نگهداری مخازن‌ صندوق‌های رای افزایش دهند. عبادی تاکید کرده تحقیقات تا زمان روشن شدن ابهامات حادثه ادامه خواهد داشت و آتش زدن مخزن‌های رای و همزمان شدن آن با روزی که داعش موصل را اشغال کرد یک توطئه است.

مقتدا صدر رهبر فهرست سائرون و پیروز این انتخابات هم نسبت به خطرناک بودن وضعیت عراق هشدار داده است. صدر که به تازگی با فهرست وطنیه (به رهبری ایاد علاوی) و حکمت (به رهبری عمار حکیم) برای تشکیل دولت ائتلافی توافق کرده بود هم در توییتی نوشته: «وضعیت عراق خطرناک است و نسبت به آغاز جنگ داخلی هشدار می‌دهم. پست‌ و مقام نزد من کم‌ارزش‌تر از آب بینی بز است.» ائتلاف سائرون همچنین سازمان‌های امنیتی را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم و اعلام کرده که شبهه توطئه برخی عناصر امنیتی وجود دارد.

ضیاء الاسدی رییس هیات سیاسی جریان صدر هم گفته آتش‌سوزی در مخازن صندوق‌های رای توانمندی‌های عراق را به بازی گرفت و نقض‌هایی در انتخابات رخ داد اما این مساله در آن حد نیست که انتخابات مجددا برگزار شود. وی گفته آتش زدن عمدی مخازن‌ صندوق‌های رای با هدف لغو نتایج یا نابودی برگه‌های خالی است که در قالب نتایج انتخابات شمارش شده و قبلا کمیسیون انتخابات که از سوی پارلمان برکنار شد نسبت به وجود هزاران مورد آنها هشدار داده بود.

ایاد علاوی رییس ائتلاف وطنیه نیز بار دیگر از طرف‌های سیاسی عراق خواسته تا زمان برگزاری انتخابات جدید به دور از هرگونه تقلب دولت موقت تشکیل دهند. علاوی تاکید کرده، انتخابات با شائبه‌های مداخله بین‌المللی و منطقه‌یی همراه شده و برخی تعهدی به نتایج انتخابات عراق ندارند.

به گزارش رویترز، سلیم جبوری سخنگوی پارلمان عراق، آتش‌سوزی را عمدی و برنامه‌ریزی شده عنوان کرده و گفته به‌دلیل از بین رفتن بخشی از آرا و ناممکن شدن بازشماری آنها، انتخابات پارلمانی باید دوباره برگزار شود.

بر پایه نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی عراق، در انتخابات چهار هفته پیش فهرست سائرون، جریان مورد حمایت مقتدا صدر با کسب ۵۴ کرسی به پیروزی غیرمنتظره‌یی دست یافت و در جایگاه نخست قرار گرفت. در این انتخابات جریان فتح به رهبری هادی عامری فرمانده سپاه بدر با کسب ۴۷ کرسی در جایگاه دوم و ائتلاف نصر به رهبری نخست‌وزیر عراق با در اختیار گرفتن ۴۲ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفتند. اکنون در شرایط کاملا مبهم سیاسی عراق باید منتظر ماند و دید رهبران سیاسی چه تدبیری برای مهار آتشی که دیگر از عرصه نتایج چهارمین دوره انتخابات پارلمانی فراتر رفته و به دامن کل روند سیاسی افتاده، خواهند داشت.

 

ارسال نظر