ورود ترامپ و کیم جونگ ‌اون به سنگاپور

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۲۰

گروه جهان| کیم جونگ‌ اون، رهبر کره‌شمالی برای دیدار و مذاکره با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا وارد سنگاپور شد. هواپیمای ترامپ نیز دیروز به سمت سنگاپور حرکت کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، قرار است نشست تاریخی این دو رهبر سه‌شنبه‌(فردا) در هتل مجلل جزیره سنتوزا برگزار شود. این نخستین بار است که یک رهبر کره‌شمالی با رییس‌جمهوری از امریکا که در مسند قدرت است، دیدار می‌کند. مقامات امریکا امیدوارند که این نشست نقطه شروع روندی باشد که به خلع تسلیحات هسته‌یی کره‌شمالی می‌انجامد. قرار است رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهوری امریکا قبل از دیدار با یکدیگر با نخست‌وزیر سنگاپور ملاقات کنند.

ترامپ در کنفرانس خبری در خاتمه حضورش در اجلاس گروه هفت در کبک کانادا گفت:«این یک فرصت تکرار نشدنی است و من فکر می‌کنم که خیلی خوب پیش خواهد رفت.» ترامپ افزود: نشست گروه هفت را برای یک «ماموریت صلح» ترک می‌کند و «هدف روشنی» در سر دارد که متقاعد کردن کیم جونگ ‌اون به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌یی در ازای دریافت حمایت‌هایی از جانب امریکاست. منابع مطلع اعلام کردند که این مساله یکی از بی‌شمار مسائلی است که در نشست سنگاپور میان ترامپ و کیم جونگ ‌اون مورد بررسی قرار می‌گیرد اما لزوما نمی‌توان انتظار داشت که در این نشست تاریخی تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود. ترامپ گفت که مسیر این نشست غیرقابل پیش‌بینی و وابسته به اتفاقات لحظه‌یی است. رییس‌جمهوری امریکا همچنین گفت در همان دقایق اول متوجه می‌شود که آیا پیونگ‌یانگ مذاکره‌کننده‌یی قابل اعتماد و اتکاست یا خیر. رییس‌جمهوری امریکا گفته در نشست با اون اقدامات سرکوبگرانه و نقض حقوق بشر در کره‌شمالی نیز مطرح خواهد شد.

در همین حال، دو منبع مطلع در سنگاپور گفتند، رییس‌جمهوری امریکا به ‌دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با کره‌شمالی و حتی گشایش سفارت ایالات متحده در این کشور آسیایی است. به گزارش اسپوتنیک، یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت:«مساله گشایش سفارت امریکا در کره‌شمالی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. نظر ترامپ این است که ما می‌توانیم در این باره گفت‌وگو کنیم.» یکی از مقامات نزدیک به کاخ سفید هم گفت:«همه ‌چیز به آنچه ترامپ به دست می‌آورد بستگی خواهد داشت. خلع سلاح هسته‌یی باید اتفاق بیفتد».

 

ارسال نظر