پایان یکه‌تازی دلار؟

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۴۱:۱۶
کد خبر: ۱۲۳۱۵۳
پایان یکه‌تازی دلار؟

گروه جهان  

احتمال تغییر ناگهانی سیاست بانک‌های مرکزی به عنوان یک ریسک بزرگ برای بازار ارز باعث شده تا کارشناسان تنزل موقعیت دلار را پیش‌بینی کنند. نگرانی از سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت امریکا و بی‌توجهی به تبعات سیاسی ـ اقتصادی تصمیم‌های یک‌جانبه کاخ‌سفید در مناسبات بین‌المللی هم این عدم قطعیت درباره سرنوشت دلار را تشدید کرده است.

به گزارش یورونیوز، نزدیک به ۶۰درصد از تحلیلگرانی که در نظرسنجی اخیر رویترز شرکت کرده‌اند، بر این باورند که تقویت اخیر ارزش برابری دلار امریکا در مقابل ارزهای عمده جهان تنها به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت. در این میان ۱۰نفر از مجموع ۶۷ تحلیلگری که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند اوج‌گیری اخیر دلار یک ماه بیشتر نمی‌تواند دوام داشته باشد. 15 نفر نیز پیش‌بینی کرده‌اند که جایگاه فعلی دلار در بازار جهانی ارز تا 6ماه دیگر حفظ خواهد شد. البته چند نفری هم امیدوارند که تقویت اخیر ارزش دلار برای یک‌سال و شاید هم بیشتر از آن دوام داشته باشد.

دانیل هوی مدیر ارشد بخش راهبرد بازار ارز در موسسه جی‌پی مورگان گفت: «بنا بر علائمی که در اختیار داریم به این نتیجه رسیده‌ایم که از نیمه دوم سال گذشته میلادی تقویت عملی دلار بر اساس پتانسیل‌های موجود به‌طور کامل صورت گرفته و بنابراین باید گفت که دوره پادشاهی دلار با وجود تاجگذاری اخیرش بسیار زودگذر خواهد بود.»

به‌ گفته هوی، واگرایی دوره‌یی به نفع دلار در حال از میان رفتن است، چرا که داده‌های اقتصادی جهان به تدریج در حال تثبیت است و از این پس مساله اساسی عادی‌‌سازی سیاست‌های اقتصادی در سطح جهان خواهد بود. این پیش‌بینی در شرایطی است که همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در کانادا، نگرانی‌ها نسبت به تشدید اختلافات اروپا و امریکا و شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری تمام‌عیار چندجانبه در جهان ارزش دلار را کاهش داده است. (شاخص دلار پنج‌شنبه تنها در بازارهای آسیایی 0.13درصد کاهش داده است.)

نظرسنجی‌های پیشین رویترز که در سال گذشته میلادی و اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی انجام شده، از تضعیف ارزش دلار به ‌دلیل وخامت اوضاع مالی اقتصاد امریکا تحت تاثیر نرخ بهره بالاتر از معمول حکایت داشت؛ روندی که همچنان ادامه دارد. در گزارش اخیر رویترز آمده چنانکه انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده هفته آینده نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا ادامه سال جاری میلادی نیز تحت تاثیر چشم‌انداز نزولی دلار قرار گیرد.

بنابراین پیش‌بینی سیاست‌های پولی سایر بانک‌های مرکزی جهان در حال حاضر مهم‌تر از هر زمان دیگری شده است. پس از آنکه پیتر پارت رییس بانک مرکزی اروپا سه‌شنبه گذشته از نشست ۱۴ ژوئن این بانک برای بررسی سیاست‌های پولی اروپا خبر داد، یک روز بعد ارزش برابری یورو در برابر دلار امریکا به بالاترین حد خود طی ۱۰روز گذشته رسید. این رشد تحت تاثیر پیش‌بینی‌های متاثر از اظهارات پارت مبنی بر افزایش نرخ بهره با نزدیک شدن به موعد اتمام خرید اوراق قرضه در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی بود.

اکنون مطابق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی مستقل، بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر آینده سیاست خرید ماهانه میلیاردها یورو اوراق قرضه را متوقف خواهد کرد. البته نرخ برابری یورو در برابر دلار امریکا هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود طی ۱۰ماه گذشته یعنی 1.51 رسیده بود، رخدادی که بیش از همه متاثر از شرایط مبهم سیاسی در ایتالیا و افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی اتحادیه اروپا بود.

همین امر موجب تقویت بیشتر ارزش دلار امریکا در بازار جهانی ارز شد. بدین‌ترتیب ارزش دلار امریکا به بالاترین سطح طی ۶ ماه گذشته رسید. سطحی که مطابق نتایج نظرسنجی رویترز از کارشناسان بازار ارز پایدار نخواهد بود. شاون اوسبورن استراتژیست ارشد بازار ارز در بانک اسکوتیای کانادا معتقد است که تقویت دلار امریکا به حدی رسیده است که دیگر در کوتاه‌مدت توان واکنش نشان دادن به اخبار خوب اقتصادی را ندارد. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که از نظر تقریبا۶۰درصد تحلیلگران بازار ارز هر گونه تغییر در سیاست پولی مورد انتظار، بزرگ‌ترین ریسک پیش‌روی دلار امریکاست، موردی که تاثیرگذاری آن حتی از رخداد جنگ تجاری میان امریکا و سایر کشورها بیشتر خواهد بود.

رویترز نوشته، علاوه بر تحولات سیاسی در نشست گروه هفت و تهدید جدی جنگ تجاری، سرمایه‌گذاران به نشست ماه جاری بانک مرکزی امریکا و بانک مرکزی اروپا برای روشن شدن دورنمای سیاست پولی آنها چشم دوخته‌اند. در این گزارش آمده، در حال حاضر یک ریسک پیش‌روی دلار، اقدام مورد انتظار دولت امریکا برای انتشار اوراق قرضه برای جبران معافیت‌های مالیاتی اعطا شده از سوی دولت به صاحبان کسب و کارهاست، چرا که به اعتقاد کارشناسان، اعطای این معافیت‌های مالیاتی دولت امریکا را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.

با توجه به چشم‌انداز نزولی دلار امریکا، پیش‌بینی می‌شود پوند بریتانیا بتواند بخشی از افت ارزش خود را که پس از اعلام تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا رخ داد، جبران کند. به‌طوری که برآورد می‌شود، طی سال جاری میلادی ارزش برابری پوند بریتانیا در برابر یورو به 1.24 برسد که ۵درصد بیش از نرخ برابری این دو ارز در جریان معاملات چهارشنبه گذشته خواهد بود. اما چشم‌انداز پیش‌روی یورو همچنان به تحولات سیاسی در ایتالیا گره خواهد خورد. هر چند در کوتاه‌مدت به نظر نمی‌رسد پول واحد اروپایی تهدید شود ولی در صورتی که در بلندمدت ایتالیا بخواهد از توافقنامه پول واحد اروپا آن گونه که سیاستمداران پیروز در انتخابات این کشور وعده داده‌اند، خارج شود، باز هم تحلیلگران بازار ارز معتقدند که سیاست‌های مورد انتظار بانک مرکزی اروپاست که تعیین‌کننده ارزش آتی یورو خواهد بود.

 

 

ارسال نظر