رسیدن به نرخ رشد پیش از بحران ۱۰ سال زمان برد

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۲۵

گروه جهان|

بنابر اعلام سازمان‌های بین‌المللی، رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۸میلادی همچنان روند صعودی داشته و تا پایان سال جاری نرخ آن به رقم 3.8درصد می‌رسد. به گزارش یورونیوز، چشم‌انداز اقتصادی تحلیلگران برای سال آینده میلادی نیز افزایش یک‌دهم درصدی نرخ رشد اقتصاد جهانی و رسیدن به رقم 3.9درصد است؛ به نظر تحلیلگران عمده دلیل بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، تداوم رشد در بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال توسعه در کنار افزایش انعطاف‌پذیری بازار در اقتصادهای پیشرفته بوده است.

آنجل گوریا دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌گوید: «نرخ رشد ما قبل از بحران ۴درصد بوده است. بنابراین ۱۰سال زمان برده تا دوباره به نرخ رشدی برسیم که پیش‌تر داشتیم. این نشان می‌دهد که این بحران تا چه اندازه بد، عمیق، گسترده و مخرب بود.» او افزود:«ما همه درس‌های لازم از این بحران را نیاموخته‌ایم و ضروری‌ است با دقت بالایی عمل کنیم تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.»

آنجل گوریا می‌گوید: «بدیهی است که اکنون سرمایه‌گذاری بیشتر و به مراتب سازماندهی بهتر و نظارت بیشتری وجود دارد. می‌خواهم بگویم که در مجموع سیستم مالی قوی‌تری حاکم است اما می‌بینیم که دوباره تلاش‌هایی برای مقررات‌زدایی آغاز شده است.»

به گفته تحلیلگران بر میزان سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و تجاری افزوده شده و همین موضوع منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری شده است؛ تورم نیز به آرامی رو به افزایش است. آلوارو پریرا اقتصاددان ارشد سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌گوید: «نرخ بیکاری در سال آینده میلادی به پایین‌ترین نرخ در میان اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از سال ۱۹۸۰میلادی به این‌سو می‌رسد که خبر خوبی است.» کارشناسان نرخ رشد اقتصادی در منطقه یورو برای سال جاری میلادی را نیز 2.2درصد ارزیابی کرده‌اند اگرچه معتقدند که این نرخ در سال آینده یک‌دهم درصد کاهش خواهد داشت.

 

ارسال نظر