کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۵۲

بی‌اطلاعی اردوغان از اقدامات امریکا در شمال سوریه

رییس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه حضور نظامی و اقدامات امریکا در شمال سوریه را صحیح نمی‌داند گفته از سیاست‌های واشنگتن در این زمینه اطلاعی ندارد. به‌ گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان گفت: «امریکایی‌ها با 2هزار پرواز تجهیزات نظامی حساس به شمال سوریه منتقل کرده‌اند ولی معلوم نیست که این تسلیحات علیه چه کسانی استفاده خواهد شد. ترکیه در مناطقی که این سلاح منتقل شده،

911 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد که در گذشته از این‌گونه تسلیحات علیه ساکنان مناطق مرزی استفاده شده است.» ترکیه بارها خواستار خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه شده تا راحت‌تر با کردهای سوریه مقابله کند.

خشم عربستان از تایید بازداشت حریری

سخنان اخیر امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه که بازداشت چند هفته‌یی سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در عربستان را تایید کرد، خشم سعودی‌ها را برانگیخت. به گزارش واس، یک منبع مطلع در وزارت خارجه عربستان سخنان ماکرون را تکذیب و ادعا کرد که ریاض همواره با همه امکانات از امنیت و ثبات لبنان و شخص نخست‌وزیر آن دفاع کرده است. ماکرون اخیرا به‌طور مشخص دولت سعودی را مسوول بازداشت چند هفته‌یی حریری خوانده است.

کشته شدن ۹ غیرنظامی در حمله نیروهای افغانستان

مقامات افغانستان اعلام کردند نیروهای افغان ۹ نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند را در عملیاتی به اشتباه کشتند. به گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای افغانستان با هجوم به خانه‌یی در شرق ولایت ننگرهار به اشتباه ۹ نفر را که بیشتر آنها غیرنظامی بودند کشتند. در این عملیات 8 نفر نیز زخمی شدند. در میان کشته‌شدگان فرمانده توریست محلی نیز حضور دارد. در حال حاضر طالبان و داعش در شرق افغانستان حضور فعالی دارند.

درخواست برای آزادی دمیرتاش

محرم اینجه، مرال آکشنر و تمل کاراموللااوغلو سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه خواستار آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان شدند. صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه (ح.د.پ) که از 14 آبان 1395 به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در بازداشت موقت به‌سر می‌برد از سوی حزب خود به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شده است. به‌ گزارش جمهوریت، اینجه، آکشنر و کاراموللا‌اوغلو نامزدهای حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب نیک و حزب سعادت ترکیه، آزادی دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان را زمینه‌ساز رقابت آزادانه و عادلانه دانستند.

 

ارسال نظر