عقب‌نشینی دولت برزیل در برابر اعتصاب کامیونداران

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۷۳

گروه جهان|

میشل تمر رییس‌جمهوری برزیل درخواست‌های رانندگان و صاحبان کامیون‌‌ معترضی که هفته گذشته با اعتصاب سراسری کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده بودند پذیرفت و خواستار پایان اعتصابات شد. به گزارش یورونیوز، در پی اعتصاب رانندگان و صاحبان کامیون به علت گرانی قیمت سوخت، شهرهای برزیل با کمبود بنزین و مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها روبه‌رو شده بود. بسیاری از خطوط تولید صنایع نیز متوقف و مرغداری‌ها به دلیل نبود خوراک مرغ‌ها مجبور به کشتن ۶۴میلیون پرنده شدند. این اعتصاب سراسری دوشنبه هفته گذشته در پی افزایش قیمت سوخت در برزیل آغاز شد. دولت این کشور موافقت کرده بود که قیمت سوخت را تا 10درصد کاهش دهد اما این پیشنهاد اعتصاب‌کنندگان را راضی نکرده بود. نهایتا میشل تمر برای پایان دادن به این بحران اعلام کرد قیمت گازوییل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با وجود مداخله ارتش و تضمین تحویل مواد غذایی و سوخت به فرودگاه‌ها و مراکز حیاتی، دولت تا یک‌شنبه موفق به پایان دادن به اعتصاب نشده بود. این رانندگان که بسیاری از آنان صاحب کامیون‌های خود نیز هستند از طریق رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های واتس‌آپ این اعتصاب را سازماندهی کردند. آنها دولت برزیل را فاسد و ناکارآمد خوانده و بسیاری از این کامیونداران خواستار «مداخله نظامی» و کودتا برای سرنگونی حکومت هستند.

کامیونداران اعتصاب‌کننده علاوه بر کاهش قیمت سوخت خواسته‌های دیگری نظیر حذف عوارض نیز داشتند. رییس‌جمهوری برزیل اعلام کرد که قیمت سوخت را ۱۲درصد (۰/۴۶دلار در لیتر) کاهش می‌دهد و این قیمت تا ۶۰ روز ثابت خواهد ماند و پس از آن به صورت ماهانه تنظیم می‌شود. این اعتصاب تاکنون ۱۰میلیارد دلار به اقتصاد برزیل ضربه زده است. هفته گذشته نیز با اعلام پذیرش خواسته اعتصاب‌کنندگان و کاهش 10درصدی قیمت سوخت، سهام شرکت نفتی پتروبراس ۱۴درصد سقوط کرده بود. دولت برزیل می‌گوید که تفاوت قیمت را به شرکت دولتی نفت پتروبراس پرداخت خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر